Prestigemodellen Q7 med V12 TDI har varit på gång i flera år och när den äntligen är klar beslutar sig Audi för att inte sälja modellen. Men i förra veckan ändrade sig styrelsen igen och sa ”ja”, fast med en viss tvekan. Endast tre Q7 V12 i veckan ska byggas.
Audi gör verklighet av V12-modellen av Q7, trots allt. KLICKA FÖR STÖRRE
Historien om hur Audi fattade beslut om att förse Q7 med en 6,0 liter stor diesel-V12 med 500 hk och 1.000 Nm är en modern skröna. Vi vet inte om den är sann, men den har berättats för oss av källor som borde veta. Och enligt dessa är historien helt korrekt återgiven – du kan läsa den längst ner på sidan.
Skröna eller ej, V12 diesel i Audi Q7 är en försäljningsmässig flopp. Endast 22 bilar har beställts under hösten och av dessa kom 16 order från Ryssland – där man som bekant inte är speciellt trendkänslig när det gäller stora suvar och koldioxidutsläpp. Audi fattade därför det bittra beslutet att inte starta försäljningen av Q7 med V12 TDI-motor, efterfrågan saknas helt enkelt i dessa kristider.
Två V6 TDI på 3,0 liter blir 6,0 liter, 500 hk och 1.000 Nm!
Men när kunskapen om detta beslut letade sig upp till högsta nivå i VW-koncernen kom kontraordern: "bygg i alla fall". I förra veckan kom därför ett nytt styrelsebeslut och det innebär att Audi rullar igång en försiktig produktion av tre bilar i veckan.
Bilarna byggs som vanligt i Bratislava, Slovaken, men skeppas till Tyskland och slutmonteringen utförs hos hustrimmaren quattro GmbH i Neckarsulm – som även bygger RS4, RS6 och R8. Förhoppningen är att de första tidningstesterna och demobilarna hos handlarna ska väcka ett större habegär, tillräckligt för att senare öka på produktionen.
Hur går det då med R8 V12 TDI? Ryktena förtäljer att prototypbilarna är helt okörbara med så mycket vridmoment som 1.000 Nm – strax ovanför tomgång! Räkna därför inte med en V12 TDI i "Råttan", däremot kan det bli aktuellt med den bättre lämpade V8 TDI.