Hoppa till innehåll

Tyskland ger 27.000 kr i skrotningspremie

Den som skrotar en bil som är nio år eller äldre får en premie av staten på 2.500 euro. Det är en av tyska statens åtgärder för att aktivera bilbranschen. Premien gäller hela 2009 och ägaren måste ha haft den gamla bilen i minst ett år. Tyska regeringen har beslutat om stimulansåtgärder för ekonomin på […]

Den som skrotar en bil som är nio år eller äldre får en premie av staten på 2.500 euro. Det är en av tyska statens åtgärder för att aktivera bilbranschen. Premien gäller hela 2009 och ägaren måste ha haft den gamla bilen i minst ett år.

Tyskland ger 27.000 kr i skrotningspremie

Tyska regeringen har beslutat om stimulansåtgärder för ekonomin på flera hundra miljarder euro. En del i paketet utgörs av en skrotningspremie som ska få ägare till äldre bilar att ta steget och köpa en ny. Tanken är att det ska sätta fart på nybilsförsäljningen, vilket gynnar ekonomin men också miljön genom att nya bilar är bränslesnålare och släpper ut mindre mängd koldioxid.
Förutsättningen för att få premien på 2.500 euro (cirka 27.000 kronor) är att den bil som lämnas till skrotning är minst nio år gammal och att den nya bilen minst uppfyller avgasnormen Euro 4. För att det inte ska uppstå fusk genom handel med skrotgiltiga bilar, måste den som lämnar sin gamla bil har ägt den i minst ett år.
Premien gäller från den 14 januari och hela 2009 ut.
Redan dagen efter ikraftträdandet riktades kritik mot premien från tyska bilindustriföreningen VDA, som anser att det finns många oklarheter kring den praktiska hanteringen av premien.
"Ingen vet exakt varifrån pengarna ska komma", sa en bilhandlare som citerades av bransch-sajten Automobilwoche på torsdagen.
Och flera handlare som nyhetsbyrån dpa talat med trodde inte att premien skulle göra särskilt mycket för att hjälpa upp stiltjen i bilhandeln.
VDA kräver omedelbart klarläggande om hanteringen av pengarna från regeringen.
Föreningen hänvisar till de tydliga rutiner som gäller i Frankrike, där man införde skrotningspremie i december 2008. Premien, 1.000 euro, gäller där för minst tio år gamla bilar, och den nya bil man köper i stället, måste ha ett koldioxidutsläpp på högst 160 gram per kilometer. Skrotningen hanteras helt av bilhandlaren, som också får premien av staten.
De franska reglerna säger också att premien ska ges utöver eventuella rabatter på nybilen – för att handlaren inte ska kunna baka in premien i rabatten och på så vis kunna stoppa en del av de statliga pengarna i egen ficka.
Kritiker i Tyskland varnar också för att den premierade skrotningen kan missbrukas: om bilhandlaren och skrotningsfirman samarbetar, kan de se till att den gamla bilen inte alls hamnar i plåtpressen utan i stället "exporteras" till Afrika eller Östeuropa.
Enligt beräkningar av tyska trafikmyndigheten KBA finns i Tyskland cirka 16 miljoner personbilar som är mer än nio år gamla. Regeringen har avsatt 1,5 miljarder euro till skrotningspremien.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.