Allt fler bilföretag låter informationen läcka ut bit för bit och Audi är inget undantag. Nu har vi fått tre nya detaljbilder av den kommande ”värstingen” TT RS. Som synes blir bilen inte bara potent med sin turbofemma med 340 hk, den får fräcka attribut också. Nu finns det även en ljudfil på motorn – som låter riktigt bra!
Detaljbilden av den fast monterade, större bakvingen visar också att modellnamnet blir ”TT RS” och inget annat.
Förra hösten publicerade vi nya spionbilder på Audi TT RS och där lämnades inte mycket till fantasin. Nu får vi se ännu mer från officiella bilder på den bil som inte ska premiärvisas förrän Genève-salongen smygöppnar, det vill säga på kvällen den 2:e mars.
Det finns bara tre detaljbilder men i kombination med tidigare spionbilder får vi en ganska bild av nya TT RS. Namnet har varit en fråga också, men på bilden bakifrån ser man tydligt logotypen. Där syns det också att den större bakvingen blir fast monterad. På detaljbilden av fronten ser vi att lysdioderna den här gången bildar ett rakt streck under huvudstrålkastarna, ingen vågform som på A4 och R8.
Fronten blir lite mer lik R8:an men varselljuset i huvudstrålkastarna är en rad lysdioder som bilder en rak, horisontell linje, till skillnad mot den vågformade som ”R8ttan” har.
Den nya femcylindriga turbomotorn har tagits fram som en kompakt efterföljare till VR6-motorn på 3,2 och 3,6 liter. VR6 gick inte att turbomata då temperaturproblemen i topplocket var omöjliga att lösa. Audi jobbade under en tid med en ny VR5-motor som redan från början var konstruerad för turbomatning, men sedan kom någon fram med en ny typ av svängningsdämpare som inte stjäl något axiellt utrymme. Ladda hem en ljudfil med motorljudet, KLICKA HÄR.
Tack vare den nya svängningsdämparen gick det att bygga en rak, femcylindrig motor som bara är sex centimeter längre (bredare) än den nuvarande fyrcylindriga 2,0 TFSI. Därmed gick det att trycka ner den nya femcylindriga motorn på tvären i de befintliga Audi-modellerna med tvärställd motor. För att spara utrymme är motorn långslagig och har relativt liten cylinderdiameter, 92 mm i slag och 82,5 mm i borr, vilket ger en volym på nästan 2,5 liter (2,44).
Ovala slutrör är det som gäller för Audis ”värstingar” och nya TT RS blir just det med uppskattningsvis 350 hk och 450 Nm.
Motorblocket är gjort i gjutjärn med en ny lättviktsmetod, sannolikt kompaktgrafitjärn. Gjutjärnsblocket är förberett för hög effekt och inledningsvis ska motorn ge cirka 350 hk, med möjlighet att ganska snart erbjuda en ännu sportigare version som ger 390 hk. Potentialen är dock större än så, ryktena från Ingolstadt hävdar att Audi testkört motorn med 600 hk och inte upptäckt några svaga punkter.
Den nya TT RS modellen utmärker sig bland annat med stora luftintag i fronten. De här spionbilderna från i höstas visar en nästan helt omaskerad bil under test och i Geneve får vi se hur bilen ser ut i färdigt skick. Foto: Automedia. KLICKA FÖR STÖRRE
Med cirka 350 hk och quattrodrift bör accelerationen hamna klart under femsekundersstrecket. TT-S gör 0-100 på 5,2 sekunder och med ytterligare 60-70 hk kan TT-RS på allvar utmana konkurrenter som Porsche Boxster/Cayman S (0-100 på som snabbast 4,9 sekunder) och BMW Z4 sDrive35i (0-100 på 5,1 sekunder).
Växlingsljudet på ljudfilen ovan indikerar att det rör sig om en konventionell, manuell växellåda. Nuvarande dubbelkopplingslåda för tvärställda motorer tål förmodligen inte det vridmoment som nya turbofemman ger.