Hoppa till innehåll

GM skär hårt – Pontiac läggs ner!

GM har presenterat sin framtidsplan, och som väntat blir det tuffa nedskärningar med färre fabriker och märken. Saturn säljs tillsammans med Hummer, och Pontiac läggs ner 2010. Kommer du att sakna Pontiac? Kommer du att sakna Pontiac? Svara gärna i vår undersökning. Klicka på bilden för att hoppa till omröstningen. När GM:s nytillträdde koncernchef Fritz […]

GM har presenterat sin framtidsplan, och som väntat blir det tuffa nedskärningar med färre fabriker och märken. Saturn säljs tillsammans med Hummer, och Pontiac läggs ner 2010. Kommer du att sakna Pontiac?

GM skär hårt - Pontiac läggs ner!

Kommer du att sakna Pontiac? Svara gärna i vår undersökning. Klicka på bilden för att hoppa till omröstningen.

När GM:s nytillträdde koncernchef Fritz Henderson presenterar framtidsplanen innehåller den många beska piller. Den försämrade försäljningen kräver nedskärningar i antalet fabriker, antalet varumärken och modeller samt inte minst i antalet återförsäljare.

Den ursprungliga framtidsplan som GM presenterade 17 februari för amerikanska regeringen fick inte godkänt. GM fick två månader på sig att komma fram med en ny plan och det är den som nu presenteras. Nedskärningarna går betydligt snabbare och djupare, överlag är det cirka en tredjedel av GM i USA som bantas bort!

GM skär hårt - Pontiac läggs ner!

Vilken Pontiac-modell minns du bäst? Klicka på bilden och rösta!

Redan i sommar förlängs semesterledigheten i nordamerikanska fabriker till sju veckor, vilket innebär en total produktionsminskning med 190.000 fordon. Långsiktigt behövs det färre fabriker och de ska minska från nuvarande 47 i USA till 34 i slutet på nästa år och ska till 2012 bestå av endast 31 produktionsenheter. Vilka fabriker som ska läggas ner och vilka som blir kvar anger GM inte i sitt pressmeddelande.

Antalet anställda hos GM ska minska 61.000 timanställda under 2008 till 40.000 under nästa år, en nedskärning med 34 procent. Nedskärningarna fortsätter under 2011 till cirka 38.000. Nedgången i arbetskostnader sjunker i samma grad, ner från 7,6 miljarder dollar under 2008 till cirka 5 miljarder under 2010.

En drastiskt minskad försäljning gör att antalet modeller och varumärken blir för många för att kunna satsa kraftfullt med marknadsföring på var och en. Försäljningen av Hummer är snart avklarad och GM letar efter ny ägare till varumärket Saturn och dess amerikanska försäljningsorganisation. Saab ombildas och har sannolikt snart nya ägare. Pontiac fasas ut och läggs ner under nästa år, någon försäljning är inte aktuellt.

Kvarvarande varumärken är Chevrolet, Buick, Cadillac och GMC. Antalet modeller har därmed minskat från 48 under 2008 till 34 under 2010, en nedgång med 29 procent. Antalet GM-handlare i USA var under 2008 6.246 och de ska successivt minskas till 3.605 under 2010, en minskning med 42 procent.

För att minska sina skulder ersätter GM stora delar av sina krediter med andelar i företaget. Det minskar skuldbördan men innebär också att amerikanska skattebetalare nu får finna sig i att vara delägare i GM. Om GM får ytterligare lån på 11,6 miljarder dollar – som man önskar – blir skattebetalarna i praktiken majoritetsägare. Det betyder också att bilarbetarfackens pensionsfonder får andelar i GM istället för nya, kontanta insättningar. Sammanlagt hoppas GM på detta sätt att minska skuldbördan med 44 miljarder dollar.

Planen förutsätter dock att nuvarande aktieägare i GM sväljer den beska medicinen och går med på att byta 100 ”gamla” aktier mot en ny i det ”nya” GM. Förslaget ska gå ut till de 182.000 aktieägarna, som måste svara jag till 90 procent senaste 26 maj för att GM ska ha klart sin plan inför president Obama och hans stab den 1 juni. Alternativet är konkurs och då lär inte aktieägarna få ut något alls för sina aktier.

Parallellt med nedskärningarna ska GM fortsätta att satsa framåt genom att investeringarna stort i forskning och produktutveckling. Planen innebär att man lägger 5,4 miljarder dollar på utveckling under 2009 och ökar den summan till mellan 5,3 – 6,7 miljarder per år under perioden 2010 – 2014.

RÖSTA!
Vilken Pontiac-modell minns du mest? Rösta här!

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.