Hoppa till innehåll

Ferrari 458 Italia – de första bilderna!

I Frankfurt ska Ferraris ersättare till F430 presenteras och nu kan vi visa de första bilderna! V8-motorn på 4,5 liter ger 570 hk men ska ändå förbruka mindre bensin än sin föregångare. 0 – 100 km/h går på 3,4 sekunder, tack vare den sjustegade dubbelkopplingslådan. Toppfart? Över 325 km/h! Ferrari har tagit klivet in i […]

I Frankfurt ska Ferraris ersättare till F430 presenteras och nu kan vi visa de första bilderna! V8-motorn på 4,5 liter ger 570 hk men ska ändå förbruka mindre bensin än sin föregångare. 0 – 100 km/h går på 3,4 sekunder, tack vare den sjustegade dubbelkopplingslådan. Toppfart? Över 325 km/h!

Ferrari 458 Italia - de första bilderna!

Ferrari har tagit klivet in i en helt ny generation av supersportbilar där de dynamiska egenskaperna finslipats av flygvapeningenjörer. Lägg märke till avsaknaden av ”hål” på karossen. Bilen ska gå som en pil genom luften. KLICKA FÖR STÖRRE

Vi har sett många spionfoto men några riktiga bilder av ersättaren till F430 har faktiskt inte läckt ut. Förrän nu! Äntligen kan vi visa upp de första bilderna på modell 458 Italia.

Som vi ser är det en designmässigt varsam evolution, jämfört med F430, men 458 Italia är en i grunden helt ny bil. Pininfarina står som vanligt för exteriödesignen men interiören är utformad av Ferraris designchef Donato Coco. På utsidan ser vi bland annat de spektakulära huvudstrålkastarna med lysdiodteknik.

Ferrari 458 Italia - de första bilderna!

458 Italia är en helt ny bil, men precis som förut är det en härlig mix av starka lättviktsmaterial som magnesium och kolfiber. Undersidan är helt slät. KLICKA FÖR STÖRRE

Modellen har många nyheter och inte minst har Ferrari jobbat mycket med aerodynamiken. Vår redaktör Robert Petersson har varit på plats i Modena och diskuterat filosofin bakom den nya modellen. Vi ska gå djupare in på ämnet i en kommande artikel men vi kan säga så mycket som att civilingenjörerna som utvecklat aerodynamiken inte är hämtade från bilbranschen, utan handplockade från flygvapnet. 458 ska bete sig som ett stridsflygplan, med samma grundläggande dynamik!

Ferrari 458 Italia - de första bilderna!

Se den korta introduktionsvideon till förarergonomin på nya 458 Italia på YouTube. Klicka på bilden för att länka dit.

De ännu så länge lite sparsmakade faktauppgifterna kan berätta att motorn numera mäter 4.499 kubikcentimeter. Direktinsprutningen hjälper till att sänka förbrukningen till en nivå som faktiskt är lägre än hos F430, enligt ECE-normen 13,7 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 320 g/km. Direktinsprutningen hjälper också till för att öka effekten, som nu anges till 570 hk vid 9.000 rpm. Maximalt vridmoment är 540 Nm vid 6.000 rpm.

Ferrari 458 Italia - de första bilderna!

På Frankfurt-salongen ska vi få titta närmare på nya 458 Italia, men innan dess ska vi berätta mer i tidningen om den nya filosofin bakom modellen. KLICKA FÖR STÖRRE

Dubbelkopplingslådan är hämtad från California – misstänker vi – och har sju växlar. Accelerationen 0 – 100 km/h anges till 3,4 sekunder och någon exakt toppfart får vi inte, mer än att den är "över 325 km/h". I 200 km/h anges "downforce" till hela 140 kilo, vilket bidrar till ett stabilt uppförande även i höga hastigheter.

Modellen ska premiärvisas på Frankfurt-salongen i mitten av september och då lär vi få fler faktauppgifter.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.