Hoppa till innehåll

Regeringen gör tummen upp för Saab

För att Saab ska få sitt nödvändiga lån från Europeiska investeringsbanken måste EU-kommissionen ge sitt slutgiltiga godkännande. Ett positivt besked är nu ett steg närmare när svenska regeringen ger Saab godkänt som ett ”ekonomiskt sunt” företag. Nya Saab 9-5 har byggts i prototypverkstaden under några veckor för att utbilda personalen. I nästa vecka börjar produktionen […]

För att Saab ska få sitt nödvändiga lån från Europeiska investeringsbanken måste EU-kommissionen ge sitt slutgiltiga godkännande. Ett positivt besked är nu ett steg närmare när svenska regeringen ger Saab godkänt som ett ”ekonomiskt sunt” företag.

Regeringen gör tummen upp för Saab

Nya Saab 9-5 har byggts i prototypverkstaden under några veckor för att utbilda personalen. I nästa vecka börjar produktionen på ”riktiga” linan. Förhoppningsvis kommer snart också ett positivt besked från EU-kommissionen.

Svenska regeringen har ställt samman ett 80 sidor tjockt dokument till EU-kommissionen. Där visas att Saab Automobile är "ekonomiskt sunt" företag, något som är ett krav för att EU-kommissionen ska godkänna det lån som Europeiska investeringsbanken – EIB – redan beviljat. Bara ekonomiskt sunda företag får lån, pengarna får inte användas för att stötta företag som inte förväntas kunna överleva på egen hand.

Regeringens "ok-stämpel" till EU-kommissionen är det sista steget innan beslutet kommer. Formellt har EU-kommissionen två månader på sig innan man måste komma med ett besked, det vill säga ett par veckor efter årsskiftet. Men enligt nyhetsbyrån TT kan det gå snabbare:
"Vi hoppas att det går snabbare," säger Bengt Wennerstein, ämnesråd på näringsdepartementet, till TT.

I början på november stod det klart att Riksgälden, som kontrollerar Saabs garantier för att få EIB-lånet, godkänt de säkerheter som Saab ställt upp. Lånet på cirka fyra miljarder kronor (400 miljoner euro) har godkänts av EIB:s styrelse och är avsett för forskning kring miljö och säkerhet. EIB-lånet har noggranna villkor med detaljerade forskningsprojekt och pengarna kan därmed inte "läcka iväg" inom företaget för att täcka upp förluster på annat håll.

Regeringen gör tummen upp för Saab

Saab är ”ekonomiskt sunt” enligt svenska regeringen.

Att Saab Automobile klassas som ett "ekonomiskt sunt" företag av regeringen står i bjärt kontrast mot den artikel som nyhetssajten di.se publicerade under tisdagen. Rubriken lydde "GM:s Saab-nota: 39 miljarder kronor" och i artikeln berättade man att GM:s förlust under de senaste åtta åren varit 35.000 kronor per bil.

Artikeln ledde till över 100 kommentarer från läsarna och flera påpekade också det skäl som vi på auto motor & sport fått ta del av från källor inom Saab – varför skulle GM redovisa en beskattningsbar vinst i Sverige? Inkomsterna från Nordamerika har aldrig redovisats i Sverige utan gått rakt in i moderbolaget GM, många komponenter (bland annat motorer) har haft en mycket högre intern prislapp än Saabs egenproducerade komponenter för att gynna andra dotterbolag med lägre skattelagstiftning, bilfinansföretaget har redovisats utanför Saab Automobile, och så vidare.

Parallellt med "förlusterna" har GM fortsatt, år efter år, att investera mångmiljardbelopp i fabriken och inte minst de tekniska utvecklingsavdelningarna. En sådan satsning skulle GM inte gjort om det inte internt gick att motivera investeringen.

Som vi kunde berätta igår höjer nu Saab produktionstakten till det dubbla i fabriken inför ägarbytet, som väntas ske innan årsskiftet. Av de 700 bilbyggare som blev uppsagda under våren har 140 återanställts. Nya Saab 9-5 börjar byggas på huvudlinan nästa vecka och i takt med att personalen utbildas på den nya bilen kan man successivt öka produktionstempot.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.