Den svenska gruppen av investerare som kallar sig för ”Konsortium Jakob” har gett Ford Motor Company ett motbud med syfte att köpa Volvo Personvagnar. Exakt vad budet består av eller vilka som står bakom konsortiet är man dock mera hemlighetsfulla om.
Namnet ”Konsortium Jakob” är förstås ingen tillfällighet. Den första personbilsmodell som Volvo tillverkade var ÖV4, som rullade ut ur fabriken den 14 april 1927. Den fick smeknamnet Jakob och redan denna första bil hade det klassiska, snedlagda järnmärket över grillen. Sedan dess har över 15 miljoner personbilar tillverkats under Volvos namn.
Kampen om Volvo Personvagnar AB hårdnar. Ägaren Ford Motor Company har bestämt sig för att sälja sin svenska gren, den sista kvarvarande i forna PAG-gruppen som förut bestod av Aston Martin, Land Rover, Jaguar och Volvo. Men till vem ska Ford sälja – det är den stora frågan.
Enligt Ford är det kinesiska Geely som är den "utvalda köparen" och alltså den part som man i praktiken för merparten av förhandlingarna med. Men det hindrar förstås inte Ford från att även snegla på andra bud som ramlar in och som vi vet förut har även svensk-amerikanska konsortiet "Crown" lagt ett bud på Volvo PV som åtminstone ekonomiskt ska ligga i samma nivå som det Geely bjudit. Läs mer om Crown på denna länk.
Nu står det även klart att svenska konsortiet "Jakob" har lagt ett bud på Volvo Personvagnar. Enligt de knapphändiga uppgifterna som nått nyhetsbyrån TT och några andra mediasajter rör det sig om ett bud som är fullt finansierat, alltså väl uppbackat och förmodligen i nivå med de andra budgivarna.
De uppgifter som hittills cirkulerat pekar mot att kinesiska Geely bjuder 1,8 miljarder dollar för Volvo PV, alltså i närheten av tolv miljarder kronor. I så fall rena skambudet jämfört med att Ford själva betalade närmare 50 miljarder kronor för Volvo PV för tio år sedan.
Den som är konspiratoriskt lagd tänker kanske att Ford bara velat pressa upp köpesumman genom att framhålla kinesiska Geely som den "utvalda köparen" – och kanske är det också så. Men uppenbarligen ligger det nu två bud till på Volvo och inom kort kan vi förmodligen får reda på hur Ford Motor Companys ledning har resonerat i frågan. Sälja till Kina? Sälja till Sverige? Eller sälja till USA-Sverige?