UPPDATERAD! Som vi har väntat på denna bil – och nu har vi äntligen kört den! Hur bra är den? Hur snygg är den? Vad kostar den? Läs vad våra två testförare tycker!
Alrik Söderlind är i Trollhättan och provkör nya 9-5.
Hur Alrik, känns nya 9-5?
Alrik Söderlind: Den känns väldigt mycket Saab, fast mycket modernare – och allt annat hade ju varit väldigt tråkigt. Den känns stiligare och elegantare interiört. Den har exempelvis en väldigt läcker informationsskärm i centrum av hastighetsmätaren, där finns med färddatorn, navigatorn, trippmätaren och liknande nyttoinformation. Ibland glider informationen in från sidan, hastigheten kan rulla som på en badrumsvåg, ja den har flera roliga finesser. Den känns väldigt modern och skojig. Tyvärr repas materialet i mittkonsolen väldigt lätt, gör man ett märke med nageln blir det bestående. Passningen i inredning är inte heller helt 100 procent. Detta är visserligen en förseriebil men tyvärr tror jag inte man kommer nå upp till full premiumkvalitet senare heller.
Det här är vad som mötte Alrik och Fredrik i Trollhättan. Vad tycker du – är den snygg?
Hur känns den invändigt?
AS: Jag är 1,80 m och sitter väldigt bra i förarsätet, det är gott om plats och sköna säten, bra sittställning och fint stöd för låren. Just nu sitter jag bak och här är det hur
Informationsdisplayen i centrum av hastighetsmätaren är snygg och funktionell.
mycket utrymme som helst, både för ben och huvud – trots att jag sitter bakom en kollega som är 1,91 m. Två vuxna sitter väldigt bra bak. Dessutom känns det som man sitter "skyddat" eftersom bilens midjelinje är ganska hög vilket gör att bakrutorna blir högt uppdragna.
Vad tycker du om den utvändigt?
AS: Den är större än förra 9-5:an, eftersom 9-3 och 9-5 låg för nära storleksmässigt. Exteriört har den väldigt mycket karaktär, den är medvetet designad och sticker verkligen ut. De finns väldigt många fina detaljer, som exempelvis ljusrampen och backspegelns inbyggda blinkerslampa. Ja, det finns mycket att titta på. Ur vissa vinklar är den snygg, vissa kräver en viss tillvänjning, men den är ball och den snackar. Framför allt gillar jag bakpartiet, med fartlinjerna, taklinjen, bakrutan och bakluckan.
Finns det några baksidor över huvud taget? Jodå.
Hur är den att köra?
AS: Styrningen är alert och väldigt lätt och fin. Jag kör just nu den förmodade storsäljaren, 2,0D (TiD4) med 160 hästar, koldioxidutsläpp 139 g/km och uppgiven förbrukning 5,3 l/100 km. Motorn fungerar bra, även om den inte är särskilt kul. Det är förmodligen mer fart i denna än i motsvarande V70, men det är ändå ingen rapp bil. Vid lite buskörning understyr den en hel del. Chassit är mjukt, men så är det ju inte heller något sportchassi, utan en ganska komfortabel sättning som gör sig bra på slingriga vägar om man inte pressar den för hårt.
Kan du säga något positivt och negativt?
AS: Den saknar två saker. En riktigt dyr premiumkänsla invändigt och en 119-grammare i motorutbudet. Det ska komma en sådan i höst, men det är verkligen synd att den inte finns
nu, det hade behövts.
Något som däremot är överraskande bra är bullernivån, motor- och däckljud är nästan helt obefintligt, det är bara lite vindbrus man får stå ut med.
Hur tror du att den kommer att tas emot?
AS: För övrigt tror jag att den har tillräcklig karaktär för att sticka ut i mängden och de som redan kör 9-5 kommer nog att bli mycket nöjda. Dessutom tror jag att med de större motorerna blir den mycket roligare att köra.
PROVKÖRNING NUMMER 2: Fredrik Pettersson
Hur vibrerar det i marken kring Trollhättan?
Fredrik Pettersson: Det är med stor spänning man närmar sig nyheten. Den som höll på att gå till historien. Saab-folket är extremt på-tå och förväntansfulla.
Hur är första intrycket?
FP: Oj, vilket lyft. Gamla 9-5:an har jag alltid gillat designmässigt, men denna är har fått en rejält skjuts finishmässigt. Man har satsat stenhårt på detaljer och hela bilen ser minst 100 papp dyrare ut än föregångaren.
Hur är den att köra?
FP: Med risk för att upprepa mig, men: oj, vilket lyft. Här stämmer allt för föraren. Vi kör toppmodellen Aero Turbo6 XWD med fyrhjulsdrift och ett nytt framvagnskoncept. Aldrig har man kunnat köra en Saab på attack med så lätta fingrar på ratten!
Jämfört med föregångaren?
FP: Seriöst, man behövde verkligen leverera en bil med minst ett par tre generationssteg uppåt. Och det känns som att man har lyckats. Den här känns redo att kriga en bit in på 2010-talet. Främst är det chassi-förbättringarna och finishen som levererar.
Någon positiv överraskning?
FP: Jag måste säga att jag hade mikroskopiska farhågor att nya 9-5:an skulle påminna om Opel Insigna, delar trots allt komponentbas (eller bottenplatta, vad man nu väljer). Men de negativa bitarna av Insignia, som främst rör fjädringskomforten, går inte alls att spåra.
Vad har överrraskat negativt?
FP: Det är lite synd att karossen äter fälgar så som den gör, till och med Aerons 18-tummare ser aningen klena ut. 19 tum finns nu och 20 tum kommer sedan, men hallå, vad kostar inte ett set däck utan "Made in China" då?
Någon allmän överraskning, negativ eller positiv?
FP: Ja, att man har två olika fram- och bakvagnar beroende på motoralternativ. Men det kan jag inte förklara nu på telefon, det reder vi ut i tidningen.
Motorer, pris och när kommer den?
FP: I månadsskiftet juni/juli kommer bilen till handlarna och efter semestrarna kommer bland andra Biopower och 1,6 Turbo samt TTiD4 (190 hk).
Turbo4 2,0 220 hk 311.000 kr
Turbo4 XWD (=4×4) 2,0 220 hk 335.000 kr
TiD4 2,0D 160 hk 315.000 kr
Turbo6 XWD aut 2,8V6 300 hk 471.900 kr
Läs fullständig provkörning i Auto Motor & Sport nummer 12, i butik torsdag 3:e juni.