Hoppa till innehåll

Saabs chassi – förklarat av en ingenjör

Mannen som lett utvecklingen av chassikomponenterna i nya Saab 9-5 heter Stefan Rundquist och han har fått en egen video som förklarar tankarna bakom väghållningen. Dessutom slänger vi in ytterligare två filmer om 9-5 samt en lyrisk recension från USA. Stefan Rundquist är den som ”skriver på” när en chassisättning anses som helt klar och […]

Mannen som lett utvecklingen av chassikomponenterna i nya Saab 9-5 heter Stefan Rundquist och han har fått en egen video som förklarar tankarna bakom väghållningen. Dessutom slänger vi in ytterligare två filmer om 9-5 samt en lyrisk recension från USA.

Saabs chassi - förklarat av en ingenjör

Stefan Rundquist är den som ”skriver på” när en chassisättning anses som helt klar och kan gå vidare till serieproduktion. Klicka på bilden ovan för att länka till YouTube och se Stefan berätta om utvecklingsarbetet.

Stefan Rundquist träffade vi första gången för drygt ett år sedan då Saab bjudit in en handfull svenska journalister som fick provköra nya 9-5. Då var bilen inte officiellt presenterad och det var onekligen lite spännande att smyga omkring på vägarna runt Trollhättan i en maskerad testbil.

Under färden runt Trollhättan fick vi en lång pratstund med Stefan Rundquist som har en nästan lika lång titel: "Performance Integration Manager Vehicle Dynamics". Bakom visitkortet finns dock en tuff vardag som inneburit tusentals testmil runt Europa för att utveckla chassit i nya 9-5. För första gången hade Saabs ingenjörer ett riktigt bra utgångsläge med flera avancerade hjulupphängningar där komponenterna kan blandas till rätt nivå för att passa modell – och plånbok.

Saabs chassi - förklarat av en ingenjör

Trots sin längd på en bit över fem meter har de flesta journalister berömt 9-5 för att kännas ”liten” och rolig att köra. Ett gott betyg för Stefan Rundquist och hans team. Se filmen genom att klicka på bilden ovan.

Det mest avancerade chassit är det aktiva med sin CIS-ratt som kan ställas i "C" (för "Comfort"), "I" ("Intelligence" där bilen själv känner av körningens karaktär) och "S" står givetvis för "Sport". Men vi ska inte gå in på fler detaljer än så utan Stefan förklarar själv i Saabs informationsfilm, hoppa till YouTube i nytt fönster genom att klicka på denna länk.

Saabs chassi - förklarat av en ingenjör

Även Steven Wade på SaabsUnited.com fick en åktur med Stefan Rundquist. Något skakig handkamera, men Steven är imponerad av demonstrationen. Klicka på bilden för att länka till YouTube i ett nytt fönster.

Vår vän från Tasmanien, alltid lika outtröttliga Steven Wade på SaabsUnited.com, har också haft tillfälle att åka "shotgun" med Stefan Rundquist. Steven har deltagit på den internationella lanseringen av 9-5 och just den dagen regnade det, vilket gjorde körningen på Volvos testbana ännu mera spännande.

Steven Wades film är också utlagd på YouTube, klicka här, och han har även en lång film tillsammans med Mikael Jakobsson där man går igenom infotainmentsystemet i detalj. Den filmen öppnar i ett nytt fönster genom att klicka på denna länk.

Slutligen kan vi inte undanhålla er en internationell provkörningsrapport av Saab 9-5. Det är Chris Paukert på Autoblog.com som kört 9-5 runt Trollhättan och han är i det närmaste lyrisk över bilen. Värdefull recension för Saab då Autoblog.com är världens mest välbesökta motorsajt på nätet med runt 400.000 unika besökare per dygn och som mest över en miljon när det är större bilsalonger. Provkörningen går att läsa i sin helhet på denna länk.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.