Hoppa till innehåll

Volvo XC90 skrotas – in med V90F!

Volvo skrotade för flera år sedan uppföljaren till dagens XC90. Trots att projektet var mycket långt gånget avbröts det. Man fick helt enkelt kalla fötter när det gäller stora tunga suv-bilar. I stället kommer en lättare, rymligare och mer ”politiskt korrekt” storkombi som sannolikt får namnet V90F. XC 90 har varit en stor succé för […]

Volvo skrotade för flera år sedan uppföljaren till dagens XC90. Trots att projektet var mycket långt gånget avbröts det. Man fick helt enkelt kalla fötter när det gäller stora tunga suv-bilar. I stället kommer en lättare, rymligare och mer ”politiskt korrekt” storkombi som sannolikt får namnet V90F.

XC 90 har varit en stor succé för Volvo. Redan förra året var det ursprungligen meningen att vi skulle få se andra generationen med V8-motorer och raka sexor, precis som dagens modell.

Men redan 2008 stoppades projektet. Tiderna förändras snabbt – en sådan ny modell skulle inte kännas korrekt. Inte stämma in med Volvos nya "snåla, smarta jag".

Volvo XC90 skrotas - in med V90F!

Volvo XC90 presenterades hösten 2002 och blev med facit i hand en stor succé för Volvo.

I stället lär Volvo nu bygga ut sin kombiserie – V-serien – med en storkombi. Den går under arbetsnamnet V90F.

Det handlar om en över fem meter lång kombi med möjlighet till sju sittplatser. Den lär komma med både framhjulsdrift och med fyrhjulsdrift. Introduktion: möjligen sent 2011 (Frankfurt-salongen).

Redan på Genevesalongen 2003 visade Volvo upp konceptbilen VCC (Versatility Concept Car), en stor rejält lyxig kombi som mest verkade sikta på Mercedes S-klass. Den nya bilen kan mycket väl vara på samma spår.

Volvo är på det klara med att många familjer över hela världen behöver kunna köra många människor då och då – familjerna växer och när både "dina" och "mina" barn ska med behövs det rymliga bilar. Men suv-spåret är "farligt", klampar man lite fel blir bilen lätt stämplad som asocial bränsleslukare. Busstrenden är iskall, till och med Renault har lagt ner sin stora Espace.

Med tanke på att Volvo snart är kinesiskt kompliceras bilden ytterligare: i Kina vill de rika köra Sedanmodeller eller suvar – en kombi anses inte som lika fint. Tricket är alltså att bygga en ny modell med så mycket attityd att den inte uppfattas som "för praktisk" men samtidigt måste den vara så smart packad att en storfamilj får plats. Därtill ska den alltså skicka ut "Eco-signaler".

Räkna med att V8-motorns dagar är räknade. I stället lär den nya storkombin få en ny V6-motor, fyrcylindriga bensinare samt den femcylindriga dieseln. Volvo har inte berättat vilken modell som ska få deras nya hybrid-drivlina med en dieselmotor. Kan det bli V90F?

Strategiskt vore det helrätt eftersom det är stora bilar som mest behöver den nya smarta tekniken, och det är stora bilar som tål prispåslaget.

Nu undrar vi: vad väntar du dig av den nya Volvo-kombin? Kommentarsfältet står öppet. Är det rätt att bygga en stor kombi? Hur tycker du att den ska se ut? Är 4WD ett måste? Hur hög ska den vara?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.