När Paris-salongen öppnar ska Saab visa upp sin elbil ”9-3 ePower”. Den föregicks av en elbil som Uppsalaföretaget Electroengine byggde. Elbilen Saab 9-3 Aero Cabriolet har vi redan provkört och du kan nu läsa hela artikeln gratis här på nätet.
Thomas Bergfjord är ”teknikhjärnan” hos Electroengine i Uppsala och de har samarbetat med Saab i Trollhättan för att ta fram en första grupp på 70 testbilar. Vi har provkört Electroengines 9-3 Aero Cabriolet med 335 hk – en ljudlös raket! Foto: Peter Gunnars.
Det mesta vi läst hittills om elbilar innebär att man på plussidan kan räkna in stora miljöfördelar och en relativt tyst, komfortabel framfart. Men på minussidan hittar vi allvarliga nackdelar som saftig prislapp, dåliga prestanda, hög vikt och begränsad räckvidd. Plötsligt framstår inte elbilen som så attraktiv längre.
Det var under Almedalsveckan på Gotland förra sommaren som Electroengine visade sin Saab 9-3 Aero Cabriolet – konverterad till elbil. Bilen fick stor uppmärksamhet i media men sedan dess har företaget fokuserat på sitt samarbetet med Saab i Trollhättan. Foto: Peter Gunnars.
Men Uppsalaföretaget Electroengine är på väg att ändra den negativa uppfattningen. Sommaren 2009 skakade man om rejält när en prototypelbil presenterades, baserad på Saab 9-3 Aero Cabriolet. Vikten är densamma som på en vanlig 9-3, trots ett batteripaket som ger en räckvidd på hela 30 mil. Med dubbla elmotorer och en samlad toppeffekt på 335 hk gör bilen 0-100 km/h på endast 6,3 sekunder.
Thomas Bergfjord, Christer Wikner och Per Bengtsson är ledartrojkan hos Electroengine i Uppsala. I år ska de bygga ett 80-tal bilar tillsammans med Saab för att utvärdera eltekniken i verkligheten. Foto: Peter Gunnars.
Hemligheten bakom de goda prestandauppgifterna är en ny, unik typ av batteristyrning. Vikten kan reduceras, kylningen blir enklare och det går även att relativt lätt byta ut enskilda celler i batteripaketet – istället för att tvingas montera ett helt nytt paket. Med den typ av trefas 32-ampere uttag som vi beskrev i den här artikeln – klicka här för att länka – kan batteriet laddas till 20 mils körsträcka på en timme. Den här batteritekniken bildar grund för den provserie på 70 elbilar som Saab ska bygga och testa under det närmaste året.
Alltihop lät lite för bra för att vara sant så vi på redaktionen skrev ner våra frågor och skickade iväg chefredaktör Alrik Söderlind till Uppsala. Du kan läsa hela artikeln om Electroengine och deras elektrifierade Saab 9-3 Aero Cabriolet genom att klicka på den här länken. Artikeln laddas hem som pdf-fil, du kan välja att läsa på skärm eller printa ut på papper.
Klicka här för att läsa provkörningen!
I cykelstaden Uppsala passar en elbil perfekt, samtidigt blir den ibland nästan för tyst och uppmärksammas inte av sin omgivning. Men har man lärt sig att hålla utkik efter cyklar kan man upptäcka elbilar också. Foto: Peter Gunnars.
