Vi har träffat BMW:s M-chef – Kay Segler – som bland annat pratade om hybridsystem från F1, en kommande gatlegal M3 GT4 samt en liten M1.
Thomas Berggren träffade Kay Segler på Frankfurtsalongen och fick en exklusiv intervju. Läs vad som rör sig i huvudet på BMW:s M-Chef.
Högprestanda när alla miljöoptimerar, hur ser egentligen framtiden ut för M-bilarna?
Bra, tack. Vi ser M som ett eget, starkt varumärke inom BMW och efterfrågan verkar snarare öka än tvärtom. M-modellerna har alla gener från BMW i övrigt och speciellt från motorsporten som är en av hörnstenarna i varumärket.
Ni har just backat ur Formel 1 och hotar hoppa av WTCC. Vad är det som händer?
Vi har alltid sett motorsporten som viktig, BMW deltar i många klasser och mästerskap världen över. Vi har en lång historia i motorsporten och vi kommer alltid att tävla där det finns hård konkurrens och det gör det i WTCC. Framför allt har WTCC potential att växa i framtiden.
Nu tävlar vi också i sportvagnsracing med BMW M3 GT4 som faktiskt byggdes i fabriken bland andra M-bilar och inte hos BMW Motorsport. Jag kan också avslöja att vi just nu överväger att bygga en serie M3 GT4 som ska bli gatlegala. Beslut om en "civil version" av M3 GT4 tas inom kort.
BMW M3 GT4 – för dig som har en slant över och vill förgylla fritiden med lite tävling. Kanske kommer den som gatversion inom kort?
Generellt, vad ger tävlandet? Kan ni föra över detaljer från racerbilarna till gatbilarna?
Ja, förutom en del komponentprover på motorsidan får vi massor av erfarenhet av chassi-inställningar som vi kan utnyttja när vi stämmer av eller konstruerar chassin på gatbilarna. Vi testar både våra tävlingsbilar och produktionsbilar på nordslingan på Nürburgring och erfarenheterna därifrån byggs in i alla M-bilar.
Jag kan ta några andra exempel: Vevhuset i flera av våra motorer gjuts i samma fabrik som gör vevhusen till våra racemotorer, där utnyttjas kunskaper från racerbanan. Och vi har kolfibertak i M3, det utvecklades också för racerbilarna innan det fördes in i produktionen av gatbilarna.
Hur många M-bilar säljs per år?
I fjol sålde vi 24 000 M-bilar men jag vill påpeka att försäljningsiffrorna i hög grad är avhängiga av om vi lanserar nya modeller eller inte. När vi har nya modeller går försäljningen upp, i år hoppas vi nya X6 och nya X5 vilket kommer att ge siffrorna lite "boost". Men konkurrensen är stenhård, inte minst från Porsche.
Får vi se en billigare, enklare M-modell i 1-serien?
Det är svårt att kombinera högprestanda med prisvärdhet i det lägre segmentet där 1-serien finns. Jag tror det blir svårt att göra en äkta M-modell som inte kostar mycket mer än de övriga i modellserien.
CO2-jakten, hur klarar M-modellerna det?
Start/stop kommer även i M-modellerna, vi jagar CO2 precis som BMW i övrigt. Vi ska vara bäst av prestandatillverkarna även på miljöområdet. En femliters M3 finns inte ännu, men vi strävar åt det hållet och en dag är vi säkert där.
Hybrider och elektrifiering, kommer det i M-modellerna också?
Vi kommer säkert att införa detaljer som bilvärlden i övrigt inför, när det kommer till direkta hybridapplikationer är de inte aktuella just nu.
Nästa generation M5 utvärderas just nu. Det har ryktats om att man även testar ett KERS-system likt det i F1-bilen för att få extra hästkrafter.
Hybridtekniken från F1, varför inte använda den?
Vi tittar naturligtvis på det men vi ska komma ihåg att hybridsystemet i en Formel 1-bil är annorlunda än det som vi ser i gatbilar. Det handlar om snabb och stor effektökning på mycket kort tid, gatbilar har andra krav så systemet går inte att överföra direkt. Men tro inget annat än att vi kommer att dra nytta av erfarenheterna från F1 på något sätt.
Är det svårt att kommunicera 500-hästar 3-seriebilar i en värld som skriker efter 1-litersbilar?
Naturligtvis är det så. Men vi jobbar lika hårt med att sänka förbrukningen som alla andra, kanske ändå hårdare. Och en M-ägare kan köra snålare än många andra, beroende på körsätt. Det är först när man utnyttjar all effekt som förbrukningen ökar.
Här i Frankfurt visar ni en konceptbil med två elmotorer och liten trecylindrig dieselmotor. Är det framtidens M-modell?
Jag skulle vilja säga att teknologin i konceptbilen kommer att användas även i M-modellerna. Men hur vi ska göra det är inte helt klart. Hybriddriften i vår F1-bil väger 40 kilo och det är mycket. Vi jobbar stenhårt med viktminskning, där finns stora besparingar att göra. Och generellt gäller naturligtvis att lättare bilar förbrukar mindre men framför allt blir de mer dynamiska att köra – vilket alltid varit målet för M-bilarna.
