Hoppa till innehåll
Recharge

Juristen: Räckvidden möter inte förväntan

Vad har kunden ”rätt” att förvänta sig vid köp av en begagnad bil? Här svarar biljuristen på en bekymrad insändares fråga om räckvidd.

Läsarfrågan:

Hej,

Jag har läst Auto Motor & Sport i många många år. Läste en artikel om en BMW 225 med dålig räckvidd.

Jag har för fem månader sen köpt en BMW 330 E 2017 som hade gått 3 600 mil på Lindholms Bil/Bavaria i Umeå.
Jag har samma problem som i artikeln. När jag köpte den i april så tyckte jag att den hade kort räckvidd. De skyllde på kylan (minusgrader, bor i Umeå). Den gick då cirka 1,3 mil.
Nu i sommar har jag fått den att gå 1,5 mil när jag kör lugnt. Det känns inte okej att så mycket av batterikapaciteten är borta. Batteriet ska klara 3,9 mil nytt.

Jag begärde att de skulle göra en test innan sex månader gått sedan köpet, och på batteriet är det sex års garanti som går ut 24/8. De hittade inget fel på någon battericell. Är det okej att den ska gå så lite på en laddning? Vad råder du mig att göra? Kan jag häva köpet om jag gör det innan sex månader gått sedan köpet?

Tacksam för snabbt svar då jag ska prata med försäljningschefen på måndag.

Med vänlig hälsning,

Läsare

Biljuristen svarar:

Hej Läsare,

När du köpte en begagnad BMW utan nybilsgaranti, har du endast möjlighet att vända dig till det företag där du köpt bilen. I detta fall har du helt korrekt vänt dig mot Lindholms Bil/Bavaria i Umeå.

Det är 2022 års nya konsumentköplag som reglerar vad du har rätt till från återförsäljaren.

Konsumentköplagen anger att en bilhandlare ansvarar för vissa fel, men inte för alla. Enligt lagen ska bilens egenskaper, kvalitet och hållbarhet, vara förenligt med vad du med fog kan förvänta dig (vad du har ”rätt” att förvänta dig). Vad du har rätt att förvänta dig av en bil beror särskilt på ålder, miltal och pris och är en bedömningsfråga från fall till fall.

När det gäller av tillverkaren uppgiven räckvidd, både på bensindrivna och eldrivna fordon, brukar den få tas med en rejäl nypa salt då den är uppmätt i optimala förhållanden. Det är alltså inte säkert att fel föreligger enbart på grund av att tillverkarens uppgivna räckvidd inte uppnås.

Däremot har du rätt att förvänta dig att en bil som har en så låg körsträcka som 3 600 mil, inte har något omfattande slitage. På så få mil uppkommer normalt inte mycket slitage. Ett batteri bör ha en livslängd som motsvarar bilens livslängd. Även om man beaktar att tillverkaren angivit räckvidden under optimala förhållanden, innebär din nuvarande räckvidd på 1,5 mil att du har 1,5/3,9 = 38 % i räckvidd kvar, jämfört med vad tillverkaren uppgivit. 

Även om hänsyn tas till tillverkarens ”glädjesiffror” under optimala förhållanden, är min bedömning att avvikelsen är betydligt större än vad du haft att räkna med skulle uppkomma på bara 3 600 mil. Batteriet är således i sämre skick än vad du med fog kunnat förutsätta och återförsäljaren bör ansvara för felet. Det nyss sagda gäller oavsett om någon cell är defekt eller inte.

Återförsäljaren har rätt att reparera felet om de erbjuder detta och kan på så sätt undvika att köpet hävs. Återförsäljaren kan välja att sätta i ett begagnat batteri som är ungefärligen av likvärdig ålder och med likvärdig körsträcka som bilen. Det batteriet ska då klara av en räckvidd som motsvarar ungefärligen vad batteriet hade klarat när det var nytt (i verkligheten) med ett avdrag på räckvidd avseende körda mil/slitage på kanske 10-15 %. 

Om återförsäljaren väljer att byta batteriet finns alltså krav på att det nya batteripaketet har en godtagbar prestanda. Om så inte är fallet kan återförsäljaren behöva byta batteri igen, eller så kan det bli aktuellt med ett prisavdrag om de inte godtar att byta till ett batteri med acceptabel prestanda.

Hälsningar

Marcus Palmberg, jurist

Juristbyrån Din Juridik

d-jur.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.