
MINIMAL ÖKNING I NOVEMBER
Försäljningen av personbilar ökade med ynka en procent jämfört med samma månad förra året. I den absoluta toppen av märkes- och modelltoppen ser vi inga överraskningar. En modell vi inte sett så mycket i topplistan är Ford Puma som mäktade med en 235-procentig uppgång. Toyota Yaris Cross landade på plus 408 procent vilket är mer än någon annan modell. Bäst bland tillverkarna blev Volvo, men störst skillnad mot november förra året står BYD för med mer än tre gånger så många sålda bilar i år. Begagnatmarknaden för bilar upp till tio år gamla gick upp med 4,6 procent.
VI REDOVISAR FÖRSÄLJNINGSSIFFROR, INTE NYREGISTERINGAR
Statistiken kommer från vroom. Siffrorna är faktisk försäljning vilket vroom definierar som fordon som säljs för första gången till slutkund av en bilåterförsäljare inom sex månader från första registreringsdatum.
MÄRKESTOPPEN, NOVEMBER 2023
Märkena med flest sålda bilar under november, jämförelse november 2022.
| Märke | Antal | Förändring |
| 1 Volvo | 3 513 | –21 % |
| 2 Volkswagen | 2 521 | –5 % |
| 3 Kia | 1 949 | 5 % |
| 4 Toyota | 1 920 | 3 % |
| 5 Tesla | 1 488 | 174 % |
| 6 Audi | 1 453 | 12 % |
| 7 BMW | 1 254 | –6 % |
| 8 Skoda | 1 218 | 49 % |
| 9 Mercedes | 870 | –13 % |
| 10 Ford | 698 | 7 % |
| 11 Nissan | 551 | 13 % |
| 12 MG | 493 | 7 % |
| 13 Hyunda | 486 | 0 |
| 14 Peugeot | 430 | –14 % |
| 15 Renault | 332 | –41 % |
| 16 Cupra | 307 | – |
| 17 BYD | 287 | 328 % |
| 18 Subaru | 265 | 73 % |
| 19 Polestar | 246 | –59 % |
| 20 Mini | 210 | – 20 % |
| Övriga | 1 693 | – 11 % |
| Total | 22 184 | 1 % |

MODELLTOPPEN, NOVEMBER 2023
De mest sålda modellerna under november, jämförelse 2022
| Modell | Antal | Förändring |
| 1 Model Y (Tesla) | 1 231 | 135 % |
| 2 XC40 (Volvo) | 1 202 | – 31 % |
| 3 XC60 (Volvo) | 1 027 | 3 % |
| 4 ID.4 (VW) | 862 | – 1 % |
| 5 Enyaq (Skoda) | 726 | 96 % |
| 6 Niro (Kia) | 527 | 7 % |
| 7 RAV4 (Toyota) | 502 | –8 % |
| 8 Corolla (Toyota) | 487 | –18 % |
| 9 Sportage (Kia) | 478 | 2 % |
| 10 V60 (Volvo) | 471 | – 5 % |
| 11 Q4 e-tron (Audi) | 467 | 137 % |
| 12 V90 (Volvo) | 385 | 44 % |
| 13 Yaris Cross (Toyota) | 361 | 408 % |
| 14 Yaris (Toyota) | 349 | 15 % |
| 15 Puma (Ford) | 335 | 235 % |
| 16 i4 (BMW) | 319 | 157 % |
| 17 Leaf (Nissan) | 317 | –15 % |
| 18 A3 (Audi) | 305 | 101 % |
| 19 Ceed (Kia) | 301 | 8 % |
| 20 Atto 3 (BYD) | 273 | 307 % |
| Övriga | 11 259 | –13 % |
| Total | 22 184 | 1 % |
MÄRKESTOPPEN, JANUARI-NOVEMBER 2023
Märkena med flest nyregistrerade bilar hittills i år, jämförelse 2022.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Volvo | 30 107 | −12 % |
| 2 | Volkswagen | 26 012 | −2 % |
| 3 | Kia | 20 153 | −20 % |
| 4 | Toyota | 18 934 | −2 % |
| 5 | Tesla | 18 223 | 146 % |
| 6 | Audi | 14 408 | 37 % |
| 7 | BMW | 12 902 | −7 % |
| 8 | Skoda | 11 075 | 20 % |
| 9 | Mercedes | 10 791 | −10 % |
| 10 | Peugeot | 5 910 | −7 % |
| 11 | Ford | 5 094 | −39 % |
| 12 | MG | 4 981 | −20 % |
| 13 | Hyundai | 4 244 | −8 % |
| 14 | Nissan | 4 183 | −17 % |
| 15 | Renault | 3 932 | −14 % |
| 16 | BYD | 2 980 | – |
| 17 | Cupra | 2 674 | – |
| 18 | Mazda | 2 495 | 15 % |
| 19 | Polestar | 2 472 | −22 % |
| 20 | Citroën | 2 377 | −9 % |
| Övriga | 19 587 | −12 % | |
| Total | 223 534 | 0 % |
MODELLTOPPEN, JANUARI-NOVEMBER 2023
De mest registrerade modellerna hittills i år, jämförelse 2022.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Model Y (Tesla) | 15 103 | 181 % |
| 2 | XC40 (Volvo) | 10 376 | −4 % |
| 3 | ID.4 (Volkswagen) | 8 935 | 30 % |
| 4 | XC60 (Volvo) | 8 575 | −11 % |
| 5 | Niro (Kia) | 5 291 | −32 % |
| 6 | Enyaq (Skoda) | 4 835 | 38 % |
| 7 | Corolla (Toyota) | 4 808 | 7 % |
| 8 | RAV4 (Toyota) | 4 675 | −13 % |
| 9 | Sportage (Kia) | 4 106 | 4 % |
| 10 | V60 (Volvo) | 3 962 | −36 % |
| 11 | EV6 (Kia) | 3 692 | 18 % |
| 12 | i4 (BMW) | 3 400 | 222 % |
| 13 | Q4 e-tron (Audi) | 3 385 | 96 % |
| 14 | Ceed (Kia) | 3 357 | −36 % |
| 15 | Yaris Cross (Toyota) | 3 064 | 22 % |
| 16 | V90 (Volvo) | 3 005 | −20 % |
| 17 | Atto 3 (BYD) | 2 921 | – |
| 18 | Yaris (Toyota) | 2 917 | −6 % |
| 19 | T-Roc (Volkswagen) | 2 584 | −33 % |
| 20 | Polestar 2 (Polestar) | 2 472 | −21 % |
| Övriga | 122 071 | −8 % | |
| Total | 223 534 | 0 % |
MARKNADSFÖRDELNING, NOVEMBER 2023
Andel av nyförsäljningen i november uppdelad efter sektor, personbilar, jämförelse 2022.
| Antal | Förändring | |
| Privatmarknad | 9 091 | −18 % |
| Tjänstebilsmark.* | 9 054 | 20 % |
| Hyrbilsbolag | 2 879 | 15 % |
| Offentlig sektor | 951 | 53 % |
| Taxi, transport | 209 | −11 % |
MARKNADSFÖRDELNING, JAN-NOV 2023
Andel av nyförsäljningen hittills i år uppdelad efter sektor, personbilar, jämförelse 2022.
| Antal | Förändring | |
| Privatmarknad | 93 888 | −22 % |
| Tjänstebilsmark.* | 86 314 | 32 % |
| Hyrbilsbolag | 32 675 | 11 % |
| Offentlig sektor | 8 562 | 63 % |
| Taxi, transport | 2 095 | −11 % |
* Vanliga företag och leasingbolag – brukare ej identifierbar enligt vroom Företagsklassificering
ELBILAR – MODEL Y FORTFARANDE I TOPP

MÄRKESTOPPEN FÖR ELBILAR, NOVEMBER 2023
Märkena med flest sålda elbilar under november, jämförelse 2022.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Tesla | 1 488 | 174 % |
| 2 | Volkswagen | 1 188 | −13 % |
| 3 | Volvo | 906 | −61 % |
| 4 | Kia | 732 | 7 % |
| 5 | Skoda | 726 | 96 % |
| 6 | Audi | 685 | 189 % |
| 7 | BMW | 600 | 80 % |
| 8 | MG | 464 | 1 % |
| 9 | Mercedes | 359 | 23 % |
| 10 | Nissan | 350 | −13 % |
| 11 | BYD | 287 | 328 % |
| 12 | Hyundai | 263 | 75 % |
| 13 | Polestar | 246 | −59 % |
| 14 | Mini | 135 | −23 % |
| 15 | ORA | 130 | – |
| 16 | Cupra | 88 | – |
| 17 | Xpeng | 60 | – |
| 18 | Renault | 34 | −84 % |
| 19 | Toyota | 33 | 313 % |
| 20 | Porsche | 24 | −55 % |
| Övriga | 123 | −88 % | |
| Total | 8 921 | −5 % |
MODELLTOPPEN FÖR ELBILAR, NOVEMBER 2023
De mest sålda elbilsmodellerna under november, jämförelse 2022.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Model Y (Tesla) | 1 231 | 135 % |
| 2 | ID.4 (Volkswagen) | 862 | −1 % |
| 3 | XC40 (Volvo) | 761 | −51 % |
| 4 | Enyaq (Skoda) | 726 | 96 % |
| 5 | Q4 e-tron (Audi) | 467 | 137 % |
| 6 | i4 (BMW) | 319 | 157 % |
| 7 | Leaf (Nissan) | 317 | −15 % |
| 8 | Niro (Kia) | 309 | −17 % |
| 9 | Atto 3 (BYD) | 273 | 307 % |
| 10 | 2 (Polestar) | 246 | −59 % |
| 11 | Ioniq 5 (Hyundai) | 237 | 339 % |
| 12 | EV9 (Kia) | 220 | – |
| 13 | Model 3 (Tesla) | 218 | 990 % |
| 14 | Q8 e-tron (Audi) | 216 | – |
| 15 | EV6 (Kia) | 201 | −27 % |
| 16 | MG4 (MG) | 187 | – |
| 17 | ID.3 (Volkswagen) | 182 | −19 % |
| 18 | iX1 (BMW) | 158 | – |
| 19 | C40 (Volvo) | 145 | −81 % |
| 20 | Mini (Mini) | 135 | −23 % |
| Övriga | 1 511 | −45 % | |
| Total | 8 921 | −5 % |
MÄRKESTOPPEN FÖR ELBILAR, JAN-NOV 2023
Märkena med flest sålda elbilar hittills i år, jämförelse 2022
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Tesla | 18 223 | 146 % |
| 2 | Volkswagen | 12 777 | 37 % |
| 3 | Volvo | 9 558 | 35 % |
| 4 | Kia | 7 506 | −19 % |
| 5 | BMW | 5 972 | 40 % |
| 6 | Audi | 5 033 | 63 % |
| 7 | MG | 4 846 | −2 % |
| 8 | Skoda | 4 835 | 38 % |
| 9 | BYD | 2 980 | – |
| 10 | Mercedes | 2 919 | 28 % |
| 11 | Polestar | 2 472 | −21 % |
| 12 | Nissan | 2 163 | −34 % |
| 13 | Hyundai | 1 184 | 7 % |
| 14 | Cupra | 1 140 | – |
| 15 | Toyota | 894 | 872 % |
| 16 | Mini | 791 | −34 % |
| 17 | Renault | 774 | −19 % |
| 18 | Peugeot | 756 | −67 % |
| 19 | Opel | 539 | −43 % |
| 20 | Citroën | 526 | −38 % |
| Övriga | 2 336 | −55 % | |
| Total | 88 224 | 26 % |

MODELLTOPPEN FÖR ELBILAR, JAN-NOV 2023
De mest sålda elbilsmodellerna hittills i år, jämförelse 2022
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Model Y (Tesla) | 15 103 | 181 % |
| 2 | ID.4 (Volkswagen) | 8 935 | 30 % |
| 3 | XC40 (Volvo) | 7 303 | 36 % |
| 4 | Enyaq (Skoda) | 4 835 | 38 % |
| 5 | EV6 (Kia) | 3 692 | 18 % |
| 6 | Niro (Kia) | 3 465 | −40 % |
| 7 | i4 (BMW) | 3 400 | 222 % |
| 8 | Q4 e-tron (Audi) | 3 385 | 96 % |
| 9 | Atto 3 (BYD) | 2 921 | – |
| 10 | 2 (Polestar) | 2 472 | −21 % |
| 11 | Model 3 (Tesla) | 2 342 | 15 % |
| 12 | C40 (Volvo) | 2 255 | 34 % |
| 13 | ID.3 (Volkswagen) | 1 971 | 33 % |
| 14 | Leaf (Nissan) | 1 880 | −42 % |
| 15 | MG4 (MG) | 1 827 | – |
| 16 | Q8 e-tron (Audi) | 1 518 | – |
| 17 | MG5 (MG) | 1 350 | 40 % |
| 18 | iX1 (BMW) | 1 231 | – |
| 19 | ID.5 (Volkswagen) | 1 156 | 20 % |
| 20 | Born (Cupra) | 1 140 | – |
| Övriga | 16 043 | −33 % | |
| Total | 88 224 | 26 % |
LADDHYBRIDER – RÅR INTE PÅ ELBILARNA
MÄRKESTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, NOVEMBER 2023
Märkena med flest sålda laddhybrider under november, jämförelse 2022.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Volvo | 1 706 | −2 % |
| 2 | Kia | 1 039 | 12 % |
| 3 | BMW | 446 | −38 % |
| 4 | Mercedes | 286 | −15 % |
| 5 | Audi | 227 | 132 % |
| 6 | Volkswagen | 212 | 28 % |
| 7 | Toyota | 136 | 289 % |
| 8 | Mazda | 121 | −22 % |
| 9 | Skoda | 106 | 152 % |
| 10 | Cupra | 75 | – |
| 11 | Lexus | 70 | 19 % |
| 12 | Seat | 70 | 600 % |
| 13 | Lynk&Co | 59 | −63 % |
| 14 | Ford | 59 | −46 % |
| 15 | Hyundai | 42 | −69 % |
| 16 | Land Rover | 34 | 467 % |
| 17 | MG | 29 | – |
| 18 | Mini | 19 | −24 % |
| 19 | Porsche | 19 | −55 % |
| 20 | Renault | 16 | −52 % |
| Övriga | 33 | −72 % | |
| Total | 4 804 | −2 % |

MODELLTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, NOVEMBER 2023
De mest sålda laddhybridsmodellerna under november, jämförelse 2022.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | XC60 (Volvo) | 957 | 9 % |
| 2 | Sportage (Kia) | 461 | 9 % |
| 3 | Ceed (Kia) | 298 | 13 % |
| 4 | V60 (Volvo) | 261 | −27 % |
| 5 | XC90 (Volvo) | 241 | 69 % |
| 6 | V90 (Volvo) | 239 | 20 % |
| 7 | Niro (Kia) | 174 | 118 % |
| 8 | RAV4 (Toyota) | 136 | 289 % |
| 9 | 330e (BMW) | 131 | −54 % |
| 10 | CX-60 (Mazda) | 121 | −22 % |
| 11 | Tiguan (Volkswagen) | 116 | 100 % |
| 12 | GLC (Mercedes) | 102 | 629 % |
| 13 | X5 (BMW) | 99 | 83 % |
| 14 | C-Klass (Mercedes) | 84 | 22 % |
| 15 | A6 (Audi) | 80 | 51 % |
| 16 | Sorento (Kia) | 69 | 103 % |
| 17 | Octavia (Skoda) | 67 | 347 % |
| 18 | 530e (BMW) | 65 | −70 % |
| 19 | 01 (Lynk&Co) | 59 | −63 % |
| 20 | Kuga (Ford) | 58 | −40 % |
| Övriga | 986 | −25 % | |
| Total | 4 804 | −2 % |
MÄRKESTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, JAN-NOV 2023
Märkena med flest sålda laddhybrider hittills i år, jämförelse 2022
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Volvo | 13 612 | 5 % |
| 2 | Kia | 10 160 | −16 % |
| 3 | BMW | 4 665 | −25 % |
| 4 | Mercedes | 4 289 | −7 % |
| 5 | Volkswagen | 1 997 | −1 % |
| 6 | Audi | 1 792 | 151 % |
| 7 | Toyota | 1 615 | 34 % |
| 8 | Ford | 1 476 | −53 % |
| 9 | Lynk&Co | 1 372 | −14 % |
| 10 | Mazda | 1 111 | 85 % |
| 11 | Porsche | 803 | 36 % |
| 12 | Skoda | 708 | 24 % |
| 13 | Lexus | 676 | 147 % |
| 14 | Hyundai | 589 | −42 % |
| 15 | Cupra | 554 | – |
| 16 | Renault | 301 | −53 % |
| 17 | Mitsubishi | 268 | 55 % |
| 18 | Peugeot | 226 | −76 % |
| 19 | Land Rover | 198 | 22 % |
| 20 | Mini | 187 | −54 % |
| Övriga | 619 | −73 % | |
| Total | 47 218 | −10 % |
MODELLTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, JAN-NOV 2023
De mest sålda laddhybridsmodellerna hittills i år, jämförelse 2022
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | XC60 (Volvo) | 7 309 | 21 % |
| 2 | Sportage (Kia) | 3 783 | 26 % |
| 3 | Ceed (Kia) | 3 237 | −32 % |
| 4 | V90 (Volvo) | 2 008 | 31 % |
| 5 | V60 (Volvo) | 1 857 | −37 % |
| 6 | RAV4 (Toyota) | 1 615 | 34 % |
| 7 | XC90 (Volvo) | 1 584 | 51 % |
| 8 | Niro (Kia) | 1 394 | −5 % |
| 9 | Kuga (Ford) | 1 387 | −54 % |
| 10 | 01 (Lynk&Co) | 1 372 | −14 % |
| 11 | GLC (Mercedes) | 1 181 | 12 % |
| 12 | C-Klass (Mercedes) | 1 144 | 36 % |
| 13 | CX-60 (Mazda) | 1 111 | 85 % |
| 14 | 330e (BMW) | 1 089 | −47 % |
| 15 | 530e (BMW) | 1 076 | −33 % |
| 16 | Sorento (Kia) | 1 049 | 10 % |
| 17 | A6 (Audi) | 761 | 186 % |
| 18 | XC40 (Volvo) | 749 | −46 % |
| 19 | Passat (VW) | 729 | −21 % |
| 20 | Tiguan (VW) | 701 | 63 % |
| Övriga | 12 082 | −22 % | |
| Total | 47 218 | −10 % |
LADDBART VS FÖRBRÄNNING – LADDBART BACKAR

November var ingen fantastisk månad för laddbart. Både elbilar och laddhybrider backar jämfört med samma månad förra året. Dock handlar det om bara ett par ynka procent. Gas och bensin ökade dock avsevärt. Övrigt (xxxx och xxxx) står för det starkaste resultatet. Laddbart uppgick till 61,9 procent, varav 65,0 procent var elbilar.
Trots det svaga tappet i november landar de laddbara bilarna på en marknadsandel om 60,6 procent hittills i år jämfört med 60,5 procent för januari till och med oktober. Det är fortsatt bara el, gas och övrigt som har klarat av att öka jämfört med samma period 2022.
DRIVMEDELSTOPPEN, NOV 2023
Andel sålda personbilar under november per drivmedel, jämförelse 2022.
| Antal | Förändring | |
| El | 8 921 | −5 % |
| Laddhybrid | 4 804 | –2 % |
| Bensin | 4 011 | 41 % |
| Bensin – elhybrid | 2 356 | –9 % |
| Diesel | 756 | –12 % |
| Diesel – elhybrid | 641 | –35 % |
| Gas | 219 | 47 % |
| Övrigt | 47 | 84 % |
DRIVMEDELSTOPPEN, JAN-NOV 2023
Andel sålda personbilar hittills i år per drivmedel, jämförelse 2022.
| Antal | Förändring | |
| El | 88 224 | 26 % |
| Laddhybrid | 47 218 | –10 % |
| Bensin | 33 590 | –2 % |
| Bensin – elhybrid | 32 616 | –15 % |
| Diesel | 7 973 | –31 % |
| Diesel – elhybrid | 7 932 | – 36 % |
| Gas | 839 | 6 % |
| Övrigt | 4 142 | 56 % |

Statistiken kommer från vroom – specialister på analys och rådgivning kopplat till fordonsbranschen.