Hoppa till innehåll

Trendspaning: Minimal ökning i november

Det pekar uppåt för bilförsäljningen i november – om än väldigt lite. Vi informerar dig mitt i julgröten!

Trendspaning Elias
Mejla mig om du har tips om trendspaningen: elias.medelberg@automotorsport.se

MINIMAL ÖKNING I NOVEMBER

Försäljningen av personbilar ökade med ynka en procent jämfört med samma månad förra året. I den absoluta toppen av märkes- och modelltoppen ser vi inga överraskningar. En modell vi inte sett så mycket i topplistan är Ford Puma som mäktade med en 235-procentig uppgång. Toyota Yaris Cross landade på plus 408 procent vilket är mer än någon annan modell. Bäst bland tillverkarna blev Volvo, men störst skillnad mot november förra året står BYD för med mer än tre gånger så många sålda bilar i år. Begagnatmarknaden för bilar upp till tio år gamla gick upp med 4,6 procent.

VI REDOVISAR FÖRSÄLJNINGSSIFFROR, INTE NYREGISTERINGAR

Statistiken kommer från vroom. Siffrorna är faktisk försäljning vilket vroom definierar som fordon som säljs för första gången till slutkund av en bilåterförsäljare inom sex månader från första registreringsdatum.

MÄRKESTOPPEN, NOVEMBER 2023

Märkena med flest sålda bilar under november, jämförelse november 2022.

MärkeAntalFörändring
1 Volvo  3 513–21 %
2 Volkswagen2 521–5 %
3 Kia1 9495 %
4 Toyota1 9203 %
5 Tesla  1 488174 %
6 Audi1 45312 %
7 BMW1 254–6 %
8 Skoda  1 21849 %
9 Mercedes870–13 %
10 Ford  6987 %
11 Nissan55113 %
12 MG4937 %
13 Hyunda4860
14 Peugeot430–14 %
15 Renault332–41 %
16 Cupra307
17 BYD287328 %
18 Subaru26573 %
19 Polestar246–59 %
20 Mini  210– 20 %
Övriga  1 693– 11 %
Total22 1841 %

MODELLTOPPEN, NOVEMBER 2023

De mest sålda modellerna under november, jämförelse 2022

ModellAntalFörändring
1 Model Y (Tesla)1 231135 %
2 XC40 (Volvo)1 202– 31 %
3 XC60 (Volvo)1 0273 %
4 ID.4 (VW)862– 1 %
5 Enyaq (Skoda)72696 %
6 Niro (Kia)5277 %
7 RAV4 (Toyota)502–8 %
8 Corolla (Toyota)487–18 %
9 Sportage (Kia)4782 %
10 V60 (Volvo)471– 5 %
11 Q4 e-tron (Audi)467137 %
12 V90 (Volvo)38544 %
13 Yaris Cross (Toyota)361408 %
14 Yaris (Toyota)34915 %
15 Puma (Ford)335235 %
16 i4 (BMW)319157 %
17 Leaf (Nissan)317–15 %
18 A3 (Audi)305101 %
19 Ceed (Kia)3018 %
20 Atto 3 (BYD)273307 %
Övriga11 259–13 %
Total22 1841 %

MÄRKESTOPPEN, JANUARI-NOVEMBER 2023

Märkena med flest nyregistrerade bilar hittills i år, jämförelse 2022.

MärkeAntalFörändring
1Volvo30 107−12 %
2Volkswagen26 012−2 %
3Kia20 153−20 %
4Toyota18 934−2 %
5Tesla18 223146 %
6Audi14 40837 %
7BMW12 902−7 %
8Skoda11 07520 %
9Mercedes10 791−10 %
10Peugeot5 910−7 %
11Ford5 094−39 %
12MG4 981−20 %
13Hyundai4 244−8 %
14Nissan4 183−17 %
15Renault3 932−14 %
16BYD2 980
17Cupra2 674
18Mazda2 49515 %
19Polestar2 472−22 %
20Citroën2 377−9 %
Övriga19 587−12 %
Total223 5340 %
Kia, Toyota och Tesla har alla chans på tredjeplatsen. Första och andra plats bland tillverkarna ser mer eller mindre avgjort ut. Likt så många gånger förut blir Volvo bäst i Sverige.

MODELLTOPPEN, JANUARI-NOVEMBER 2023

De mest registrerade modellerna hittills i år, jämförelse 2022.

MärkeAntalFörändring
1Model Y (Tesla)15 103181 %
2XC40 (Volvo)10 376−4 %
3ID.4 (Volkswagen)8 93530 %
4XC60 (Volvo)8 575−11 %
5Niro (Kia)5 291−32 %
6Enyaq (Skoda)4 83538 %
7Corolla (Toyota)4 8087 %
8RAV4 (Toyota)4 675−13 %
9Sportage (Kia)4 1064 %
10V60 (Volvo)3 962−36 %
11EV6 (Kia)3 69218 %
12i4 (BMW)3 400222 %
13Q4 e-tron (Audi)3 38596 %
14Ceed (Kia)3 357−36 %
15Yaris Cross (Toyota)3 06422 %
16V90 (Volvo)3 005−20 %
17Atto 3 (BYD)2 921
18Yaris (Toyota)2 917−6 %
19T-Roc (Volkswagen)2 584−33 %
20Polestar 2 (Polestar)2 472−21 %
Övriga122 071−8 %
Total223 5340 %
Med en månad kvar av året har Tesla Model Y ett ointagligt försprång. Volvo behöver sälja fler XC40 i december än de fick ut under första halvåret 2023 bara för att komma ikapp Teslan.

MARKNADSFÖRDELNING, NOVEMBER 2023

Andel av nyförsäljningen i november uppdelad efter sektor, personbilar, jämförelse 2022.

AntalFörändring
Privatmarknad9 091−18 %
Tjänstebilsmark.*9 05420 %
Hyrbilsbolag2 87915 %
Offentlig sektor95153 %
Taxi, transport209−11 %

MARKNADSFÖRDELNING, JAN-NOV 2023

Andel av nyförsäljningen hittills i år uppdelad efter sektor, personbilar, jämförelse 2022.

AntalFörändring
Privatmarknad93 888−22 %
Tjänstebilsmark.*86 31432 %
Hyrbilsbolag32 67511 %
Offentlig sektor8 56263 %
Taxi, transport2 095−11 %

* Vanliga företag och leasingbolag – brukare ej identifierbar enligt vroom Företagsklassificering


En bil kör genom en skogsväg. (AI text)
Xpeng är den senaste tillverkaren att ta sig in på topp-20. Totalt är det fyra till sex kinesiska tillverkare på listan, beronde på hur man klassificerar Volvo och Polestar. Model 3 gjorde ett riktigt uselt resultat i november förra året och ökningen denna månad (nära på 1 000 procent upp) visar det tydligt. 

MÄRKESTOPPEN FÖR ELBILAR, NOVEMBER 2023

Märkena med flest sålda elbilar under november, jämförelse 2022.

MärkeAntalFörändring
1Tesla1 488174 %
2Volkswagen1 188−13 %
3Volvo906−61 %
4Kia7327 %
5Skoda72696 %
6Audi685189 %
7BMW60080 %
8MG4641 %
9Mercedes35923 %
10Nissan350−13 %
11BYD287328 %
12Hyundai26375 %
13Polestar246−59 %
14Mini135−23 %
15ORA130
16Cupra88
17Xpeng60
18Renault34−84 %
19Toyota33313 %
20Porsche24−55 %
Övriga123−88 %
Total8 921−5 %

MODELLTOPPEN FÖR ELBILAR, NOVEMBER 2023

De mest sålda elbilsmodellerna under november, jämförelse 2022.

MärkeAntalFörändring
1Model Y (Tesla)1 231135 %
2ID.4 (Volkswagen)862−1 %
3XC40 (Volvo)761−51 %
4Enyaq (Skoda)72696 %
5Q4 e-tron (Audi)467137 %
6i4 (BMW)319157 %
7Leaf (Nissan)317−15 %
8Niro (Kia)309−17 %
9Atto 3 (BYD)273307 %
102 (Polestar)246−59 %
11Ioniq 5 (Hyundai)237339 %
12EV9 (Kia)220
13Model 3 (Tesla)218990 %
14Q8 e-tron (Audi)216
15EV6 (Kia)201−27 %
16MG4 (MG)187
17ID.3 (Volkswagen)182−19 %
18iX1 (BMW)158
19C40 (Volvo)145−81 %
20Mini (Mini)135−23 %
Övriga1 511−45 %
Total8 921−5 %

MÄRKESTOPPEN FÖR ELBILAR, JAN-NOV 2023

Märkena med flest sålda elbilar hittills i år, jämförelse 2022

MärkeAntalFörändring
1Tesla18 223146 %
2Volkswagen12 77737 %
3Volvo9 55835 %
4Kia7 506−19 %
5BMW5 97240 %
6Audi5 03363 %
7MG4 846−2 %
8Skoda4 83538 %
9BYD2 980
10Mercedes2 91928 %
11Polestar2 472−21 %
12Nissan2 163−34 %
13Hyundai1 1847 %
14Cupra1 140
15Toyota894872 %
16Mini791−34 %
17Renault774−19 %
18Peugeot756−67 %
19Opel539−43 %
20Citroën526−38 %
Övriga2 336−55 %
Total88 22426 %
En vit Nissan Leaf parkerad på en gata. (AI text)
bZ4X har satt fart på Toyotas elbilsförsäljning. Plats 15 är dock inte så imponerande av en tillverkare som om man räknar in alla bilar ligger på fjärdeplats. Gamla Nissan Leaf har, trots en del brister, hittills i år presterat bättre än helt nya Ariya. Leafs låga pris kompenserar för bilens nackdelar. Det tycker i alla fall kunderna.

MODELLTOPPEN FÖR ELBILAR, JAN-NOV 2023

De mest sålda elbilsmodellerna hittills i år, jämförelse 2022

MärkeAntalFörändring
1Model Y (Tesla)15 103181 %
2ID.4 (Volkswagen)8 93530 %
3XC40 (Volvo)7 30336 %
4Enyaq (Skoda)4 83538 %
5EV6 (Kia)3 69218 %
6Niro (Kia)3 465−40 %
7i4 (BMW)3 400222 %
8Q4 e-tron (Audi)3 38596 %
9Atto 3 (BYD)2 921
102 (Polestar)2 472−21 %
11Model 3 (Tesla)2 34215 %
12C40 (Volvo)2 25534 %
13ID.3 (Volkswagen)1 97133 %
14Leaf (Nissan)1 880−42 %
15MG4 (MG)1 827
16Q8 e-tron (Audi)1 518
17MG5 (MG)1 35040 %
18iX1 (BMW)1 231
19ID.5 (Volkswagen)1 15620 %
20Born (Cupra)1 140
Övriga16 043−33 %
Total88 22426 %

MÄRKESTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, NOVEMBER 2023

Märkena med flest sålda laddhybrider under november, jämförelse 2022.

MärkeAntalFörändring
1Volvo1 706−2 %
2Kia1 03912 %
3BMW446−38 %
4Mercedes286−15 %
5Audi227132 %
6Volkswagen21228 %
7Toyota136289 %
8Mazda121−22 %
9Skoda106152 %
10Cupra75
11Lexus7019 %
12Seat70600 %
13Lynk&Co59−63 %
14Ford59−46 %
15Hyundai42−69 %
16Land Rover34467 %
17MG29
18Mini19−24 %
19Porsche19−55 %
20Renault16−52 %
Övriga33−72 %
Total4 804−2 %
En Land Rover Evoque kör nedför en krökig väg. (AI text)
Land Rover är en ovanlighet i listan. En ökning med 467 procent mot samma månad förra året sköt dock upp tillverkaren till en 16:e plats. Seat står för störst ökning jämfört med ifjol. I båda fallen handlar det om under 100 bilar. Bäst modell blev XC60 (som så ofta förut) medan Mercedes GLC tog störst steg framåt (+ 629 %).

MODELLTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, NOVEMBER 2023

De mest sålda laddhybridsmodellerna under november, jämförelse 2022.

MärkeAntalFörändring
1XC60 (Volvo)9579 %
2Sportage (Kia)4619 %
3Ceed (Kia)29813 %
4V60 (Volvo)261−27 %
5XC90 (Volvo)24169 %
6V90 (Volvo)23920 %
7Niro (Kia)174118 %
8RAV4 (Toyota)136289 %
9330e (BMW)131−54 %
10CX-60 (Mazda)121−22 %
11Tiguan (Volkswagen)116100 %
12GLC (Mercedes)102629 %
13X5 (BMW)9983 %
14C-Klass (Mercedes)8422 %
15A6 (Audi)8051 %
16Sorento (Kia)69103 %
17Octavia (Skoda)67347 %
18530e (BMW)65−70 %
1901 (Lynk&Co)59−63 %
20Kuga (Ford)58−40 %
Övriga986−25 %
Total4 804−2 %

MÄRKESTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, JAN-NOV 2023

Märkena med flest sålda laddhybrider hittills i år, jämförelse 2022

MärkeAntalFörändring
1Volvo13 6125 %
2Kia10 160−16 %
3BMW4 665−25 %
4Mercedes4 289−7 %
5Volkswagen1 997−1 %
6Audi1 792151 %
7Toyota1 61534 %
8Ford1 476−53 %
9Lynk&Co1 372−14 %
10Mazda1 11185 %
11Porsche80336 %
12Skoda70824 %
13Lexus676147 %
14Hyundai589−42 %
15Cupra554
16Renault301−53 %
17Mitsubishi26855 %
18Peugeot226−76 %
19Land Rover19822 %
20Mini187−54 %
Övriga619−73 %
Total47 218−10 %

MODELLTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, JAN-NOV 2023

De mest sålda laddhybridsmodellerna hittills i år, jämförelse 2022

MärkeAntalFörändring
1XC60 (Volvo)7 30921 %
2Sportage (Kia)3 78326 %
3Ceed (Kia)3 237−32 %
4V90 (Volvo)2 00831 %
5V60 (Volvo)1 857−37 %
6RAV4 (Toyota)1 61534 %
7XC90 (Volvo)1 58451 %
8Niro (Kia)1 394−5 %
9Kuga (Ford)1 387−54 %
1001 (Lynk&Co)1 372−14 %
11GLC (Mercedes)1 18112 %
12C-Klass (Mercedes)1 14436 %
13CX-60 (Mazda)1 11185 %
14330e (BMW)1 089−47 %
15530e (BMW)1 076−33 %
16Sorento (Kia)1 04910 %
17A6 (Audi)761186 %
18XC40 (Volvo)749−46 %
19Passat (VW)729−21 %
20Tiguan (VW)70163 %
Övriga12 082−22 %
Total47 218−10 %

En bil kör genom öknen. (AI text)

November var ingen fantastisk månad för laddbart. Både elbilar och laddhybrider backar jämfört med samma månad förra året. Dock handlar det om bara ett par ynka procent. Gas och bensin ökade dock avsevärt. Övrigt (xxxx och xxxx) står för det starkaste resultatet. Laddbart uppgick till 61,9 procent, varav 65,0 procent var elbilar.

Trots det svaga tappet i november landar de laddbara bilarna på en marknadsandel om 60,6 procent hittills i år jämfört med 60,5 procent för januari till och med oktober. Det är fortsatt bara el, gas och övrigt som har klarat av att öka jämfört med samma period 2022.

DRIVMEDELSTOPPEN, NOV 2023

Andel sålda personbilar under november per  drivmedel, jämförelse 2022.

AntalFörändring
El8 921−5 %
Laddhybrid4 804–2 %
Bensin4 01141 %
Bensin – elhybrid2 356–9 %
Diesel756–12 %
Diesel – elhybrid641–35 %
Gas  21947 %
Övrigt4784 %

DRIVMEDELSTOPPEN, JAN-NOV 2023

Andel sålda personbilar hittills i år per drivmedel, jämförelse 2022.

AntalFörändring
El88 22426 %
Laddhybrid47 218–10 %
Bensin  33 590–2 %
Bensin – elhybrid32 616–15 %
Diesel  7 973–31 %
Diesel – elhybrid7 932– 36 %
Gas8396 %
Övrigt4 14256 %
En bil med rubriken 'En bil med rubriken ' (AI text)

Statistiken kommer från vroom – specialister på analys och rådgivning kopplat till fordonsbranschen.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.