
Ekonomin är inte på topp och det syns i försäljningsstatistiken. I mars månad sjönk marknaden med 16,6 procent jämfört med samma månad förra året. Bland de tio bäst placerade i märkestoppen är det bara två, Peugeot och Volvo, som visar positiva resultat. Både XC60 (+37 %) och V60 (+164 %) ökade och den nya elbilen EX30 har tillkommit och placerade sig just denna månad på en sjundeplats på modelltoppen.
Även sett över hela det första kvartalet har marknaden backat. En del personer har valt att inte satsa på en ny bil, begagnatförsäljningen ökade med fyra procent i mars. Sett över hela året är uppgången åtta procent.
VI REDOVISAR FÖRSÄLJNINGSSIFFROR, INTE NYREGISTERINGAR
Statistiken kommer från vroom. Siffrorna är faktisk försäljning vilket vroom definierar som fordon som säljs för första gången till slutkund av en bilåterförsäljare inom sex månader från första registreringsdatum.
MÄRKESTOPPEN, MARS 2024
Märkena med flest sålda bilar under mars, jämförelse 2023.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Volvo | 3 498 | 18 % |
| 2 | Tesla | 2 821 | −27 % |
| 3 | Volkswagen | 1 740 | −25 % |
| 4 | Kia | 1 703 | −21 % |
| 5 | Toyota | 1 441 | −28 % |
| 6 | Mercedes | 1 174 | −6 % |
| 7 | BMW | 1 108 | −21 % |
| 8 | Audi | 1 057 | −27 % |
| 9 | Peugeot | 728 | 59 % |
| 10 | Skoda | 662 | −43 % |
| 11 | Ford | 530 | −33 % |
| 12 | Cupra | 377 | 63 % |
| 13 | Hyundai | 359 | −34 % |
| 14 | Renault | 353 | −17 % |
| 15 | Seat | 304 | 36 % |
| 16 | Porsche | 302 | 28 % |
| 17 | Subaru | 299 | 20 % |
| 18 | Nissan | 231 | −59 % |
| 19 | Polestar | 218 | 20 % |
| 20 | Lexus | 218 | 64 % |
| Övriga | 1 628 | −28 % | |
| Total | 20 751 | −17 % |

MODELLTOPPEN, MARS 2024
De mest sålda modellerna under mars, jämförelse 2023
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Model Y (Tesla) | 2 216 | −30 % |
| 2 | XC60 (Volvo) | 1 031 | 37 % |
| 3 | V60 (Volvo) | 836 | 164 % |
| 4 | XC40 (Volvo) | 610 | −52 % |
| 5 | Model 3 (Tesla) | 571 | −19 % |
| 6 | Ceed (Kia) | 536 | 52 % |
| 7 | EX30 (Volvo) | 530 | – |
| 8 | Sportage (Kia) | 413 | 0 % |
| 9 | Golf (Volkswagen) | 394 | 125 % |
| 10 | RAV4 (Toyota) | 389 | 9 % |
| 11 | Kuga (Ford) | 332 | 13 % |
| 12 | Q4 e-tron (Audi) | 286 | 14 % |
| 13 | Born (Cupra) | 251 | 159 % |
| 14 | T-Roc (Volkswagen) | 251 | 48 % |
| 15 | A3 (Audi) | 248 | 1 % |
| 16 | Niro (Kia) | 235 | −56 % |
| 17 | Corolla (Toyota) | 233 | −33 % |
| 18 | Outback (Subaru) | 222 | 26 % |
| 19 | Yaris Cross (Toyota) | 221 | −51 % |
| 20 | 3008 (Peugeot) | 219 | 107 % |
| Övriga | 10 727 | −27 % | |
| Total | 20 751 | −17 % |
MÄRKESTOPPEN, KVARTAL ETT 2024
Märkena med flest nyregistrerade bilar hittills i år, jämförelse 2023.
Det första kvartalet kan vi summera med ett svagt negativt resultat om tre procent jämfört med samma period 2023. Mest framåt har det gått för Cupra. Mest bakåt gick Nissan.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Volvo | 9 140 | 15 % |
| 2 | Volkswagen | 4 758 | −11 % |
| 3 | Toyota | 4 615 | −5 % |
| 4 | Tesla | 4 589 | 0 % |
| 5 | Kia | 3 971 | −19 % |
| 6 | Audi | 3 022 | −3 % |
| 7 | BMW | 2 665 | −22 % |
| 8 | Mercedes | 2 642 | 4 % |
| 9 | Skoda | 1 903 | −22 % |
| 10 | Peugeot | 1 777 | 46 % |
| 11 | Ford | 1 447 | 19 % |
| 12 | Subaru | 896 | 65 % |
| 13 | Renault | 876 | −12 % |
| 14 | Hyundai | 829 | −26 % |
| 15 | Cupra | 819 | 132 % |
| 16 | Nissan | 721 | −27 % |
| 17 | Porsche | 714 | 8 % |
| 18 | Seat | 681 | 16 % |
| 19 | Lexus | 619 | 63 % |
| 20 | Opel | 523 | 78 % |
| Övriga | 4 128 | −25 % | |
| Total | 51 335 | −3 % |
MODELLTOPPEN, KVARTAL ETT 2024
De mest registrerade modellerna hittills i år, jämförelse 2023.

| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Model Y (Tesla) | 3 775 | 6 % |
| 2 | XC60 (Volvo) | 2 910 | 51 % |
| 3 | V60 (Volvo) | 2 057 | 74 % |
| 4 | XC40 (Volvo) | 1 775 | −42 % |
| 5 | RAV4 (Toyota) | 1 360 | 59 % |
| 6 | Ceed (Kia) | 1 168 | 55 % |
| 7 | Sportage (Kia) | 878 | −13 % |
| 8 | Golf (Volkswagen) | 824 | 66 % |
| 9 | EX30 (Volvo) | 783 | – |
| 10 | Q4 e-tron (Audi) | 778 | 48 % |
| 11 | Model 3 (Tesla) | 766 | −22 % |
| 12 | Outback (Subaru) | 720 | 76 % |
| 13 | Yaris Cross (Toyota) | 709 | −39 % |
| 14 | Passat (Volkswagen) | 678 | 72 % |
| 15 | T-Roc (Volkswagen) | 610 | 23 % |
| 16 | C40 (Volvo) | 595 | −17 % |
| 17 | Corolla (Toyota) | 589 | 8 % |
| 18 | Tiguan (Volkswagen) | 585 | 78 % |
| 19 | 3008 (Peugeot) | 583 | 189 % |
| 20 | Yaris (Toyota) | 571 | −11 % |
| Övriga | 28 621 | −15 % | |
| Total | 51 335 | −3 % |
MARKNADSFÖRDELNING, MARS
Andel av nyförsäljningen under mars uppdelad efter sektor, personbilar, jämförelse 2023.
| Antal | Förändring | |
| Privatmarknad | 8 350 | −16 % |
| Tjänstebilsmark.* | 8 370 | –16 % |
| Hyrbilsbolag | 3 085 | –23 % |
| Offentlig sektor | 690 | −13 % |
| Taxi, transport | 256 | 27 % |
MARKNADSFÖRDELNING, KVARTAL ETT
Andel av nyförsäljningen hittills i år uppdelad efter sektor, personbilar, jämförelse 2023.
| Antal | Förändring | |
| Privatmarknad | 20 146 | −13 % |
| Tjänstebilsmark.* | 20 118 | 1 % |
| Hyrbilsbolag | 8 201 | 7 % |
| Offentlig sektor | 2 012 | 5 % |
| Taxi, transport | 858 | 79 % |
ELBILAR/VOLVO EX30 FORTSÄTTER ATT KLÄTTRA
MÄRKESTOPPEN FÖR ELBILAR, MARS 2024
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Tesla | 2 821 | −27 % |
| 2 | Volvo | 1 127 | −13 % |
| 3 | Volkswagen | 510 | −61 % |
| 4 | Kia | 409 | −54 % |
| 5 | Mercedes | 403 | 39 % |
| 6 | BMW | 361 | −34 % |
| 7 | Audi | 355 | −13 % |
| 8 | Cupra | 251 | 159 % |
| 9 | Polestar | 218 | 20 % |
| 10 | MG | 175 | −65 % |
| 11 | Skoda | 163 | −56 % |
| 12 | Honda | 139 | – |
| 13 | Nissan | 135 | −49 % |
| 14 | Zeekr | 100 | – |
| 15 | Hyundai | 95 | −27 % |
| 16 | BYD | 92 | 80 % |
| 17 | Toyota | 80 | 281 % |
| 18 | Xpeng | 53 | – |
| 19 | Renault | 50 | −77 % |
| 20 | Ford | 23 | −59 % |
| Övriga | 93 | −81 % | |
| Total | 7 653 | −30 % |

MODELLTOPPEN FÖR ELBILAR, MARS 2024
De mest sålda elbilsmodellerna under mars, jämförelse 2023.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Model Y (Tesla) | 2 216 | −30 % |
| 2 | Model 3 (Tesla) | 571 | −19 % |
| 3 | EX30 (Volvo) | 530 | – |
| 4 | XC40 (Volvo) | 462 | −59 % |
| 5 | Q4 e-tron (Audi) | 286 | 14 % |
| 6 | Born (Cupra) | 251 | 159 % |
| 7 | 2 (Polestar) | 218 | 20 % |
| 8 | ID.4 (Volkswagen) | 211 | −76 % |
| 9 | ID.3 (Volkswagen) | 206 | −17 % |
| 10 | EV9 (Kia) | 174 | – |
| 11 | EQB (Mercedes) | 173 | 147 % |
| 12 | Enyaq (Skoda) | 163 | −56 % |
| 13 | EQE (Mercedes) | 148 | 25 % |
| 14 | EV6 (Kia) | 145 | −71 % |
| 15 | E:Ny1 (Honda) | 139 | – |
| 16 | C40 (Volvo) | 135 | −23 % |
| 17 | I4 (BMW) | 121 | −59 % |
| 18 | Leaf (Nissan) | 116 | −55 % |
| 19 | IX1 (BMW) | 96 | −18 % |
| 20 | Niro (Kia) | 89 | −75 % |
| Övriga | 1 203 | −43 % | |
| Total | 7 653 | −30 % |
MÄRKESTOPPEN FÖR ELBILAR, KVARTAL ETT 2024
Märkena med flest sålda elbilar hittills i år, jämförelse 2023.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Tesla | 4 589 | 0 % |
| 2 | Volvo | 2 722 | −18 % |
| 3 | Volkswagen | 1 083 | −59 % |
| 4 | Audi | 1 023 | 38 % |
| 5 | Kia | 1 002 | −49 % |
| 6 | BMW | 879 | −31 % |
| 7 | Mercedes | 793 | 32 % |
| 8 | Polestar | 509 | 9 % |
| 9 | Cupra | 425 | 161 % |
| 10 | Skoda | 409 | −45 % |
| 11 | Nissan | 405 | −10 % |
| 12 | MG | 313 | −76 % |
| 13 | Zeekr | 275 | – |
| 14 | Hyundai | 233 | −15 % |
| 15 | Toyota | 222 | 788 % |
| 16 | BYD | 203 | 25 % |
| 17 | Honda | 143 | – |
| 18 | Xpeng | 113 | – |
| 19 | Renault | 101 | −71 % |
| 20 | Peugeot | 60 | −85 % |
| Övriga | 349 | −67 % | |
| Total | 15 851 | −23 % |

MODELLTOPPEN FÖR ELBILAR, KVARTAL ETT 2024
De mest sålda elbilsmodellerna hittills i år, jämförelse 2023.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Model Y (Tesla) | 3 775 | 6 % |
| 2 | XC40 (Volvo) | 1 344 | −48 % |
| 3 | EX30 (Volvo) | 783 | – |
| 4 | Q4 e-tron (Audi) | 778 | 48 % |
| 5 | Model 3 (Tesla) | 766 | −22 % |
| 6 | C40 (Volvo) | 595 | −17 % |
| 7 | ID.4 (Volkswagen) | 514 | −71 % |
| 8 | 2 (Polestar) | 509 | 9 % |
| 9 | EV9 (Kia) | 462 | – |
| 10 | Born (Cupra) | 425 | 161 % |
| 11 | I4 (Bmw) | 410 | −24 % |
| 12 | Enyaq (Skoda) | 409 | −45 % |
| 13 | ID.3 (Volkswagen) | 384 | −23 % |
| 14 | EV6 (Kia) | 360 | −69 % |
| 15 | Leaf (Nissan) | 349 | −12 % |
| 16 | EQE (Mercedes) | 332 | 34 % |
| 17 | EQB (Mercedes) | 264 | 74 % |
| 18 | 001 (Zeekr) | 247 | – |
| 19 | Q8 (Audi) | 237 | 69 % |
| 20 | bZ4X (Toyota) | 208 | – |
| Övriga | 2 700 | −54 % | |
| Total | 15 851 | −23 % |
LADDHYBRIDER – RÅR INTE PÅ ELBILARNA
MÄRKESTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, MARS 2024
Märkena med flest sålda laddhybrider under mars, jämförelse 2023.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Volvo | 1 749 | 59 % |
| 2 | Kia | 1 138 | 17 % |
| 3 | BMW | 486 | −16 % |
| 4 | Mercedes | 461 | −18 % |
| 5 | Ford | 324 | 13 % |
| 6 | Porsche | 191 | 112 % |
| 7 | Audi | 123 | −15 % |
| 8 | Mazda | 108 | −52 % |
| 9 | Toyota | 102 | 48 % |
| 10 | Volkswagen | 97 | −13 % |
| 11 | Lexus | 89 | 123 % |
| 12 | Hyundai | 57 | −12 % |
| 13 | Cupra | 52 | 93 % |
| 14 | Skoda | 30 | −48 % |
| 15 | Land Rover | 24 | 33 % |
| 16 | Mitsubishi | 15 | −63 % |
| 17 | Peugeot | 9 | −61 % |
| 18 | Renault | 8 | −75 % |
| 19 | Mini | 7 | −53 % |
| 20 | Honda | 5 | – |
| Övriga | 18 | −92 % | |
| Total | 5 093 | 8 % |

MODELLTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, MARS 2024
De mest sålda laddhybridsmodellerna under mars, jämförelse 2023.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | XC60 (Volvo) | 958 | 54 % |
| 2 | V60 (Volvo) | 549 | 524 % |
| 3 | Ceed (Kia) | 535 | 60 % |
| 4 | Sportage (Kia) | 376 | 15 % |
| 5 | Kuga (Ford) | 324 | 14 % |
| 6 | Cayenne (Porsche) | 182 | 139 % |
| 7 | XC90 (Volvo) | 172 | 16 % |
| 8 | 5-serie(BMW) | 136 | 4 % |
| 9 | E-klass (Mercedes) | 129 | 90 % |
| 10 | GLC (Mercedes) | 123 | −22 % |
| 11 | Niro (Kia) | 120 | −2 % |
| 12 | RAV4 (Toyota) | 102 | 48 % |
| 13 | CX-60 (Mazda) | 101 | −56 % |
| 14 | 3-serie (BMW) | 99 | −35 % |
| 15 | C-klass (Mercedes) | 98 | −38 % |
| 16 | X1 (BMW) | 89 | 14 % |
| 17 | Sorento (Kia) | 82 | 28 % |
| 18 | NX (Lexus) | 76 | 153 % |
| 19 | X5 (BMW) | 67 | 52 % |
| 20 | A6 (Audi) | 60 | −26 % |
| Övriga | 715 | −50 % | |
| Total | 5 093 | 8 % |
MÄRKESTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, KVARTAL ETT 2024
Märkena med flest sålda laddhybrider hittills i år, jämförelse 2023.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | Volvo | 4 418 | 42 % |
| 2 | Kia | 2 545 | 15 % |
| 3 | BMW | 1 230 | −11 % |
| 4 | Mercedes | 1 061 | 1 % |
| 5 | Ford | 525 | 50 % |
| 6 | Porsche | 428 | 86 % |
| 7 | Audi | 409 | 26 % |
| 8 | Volkswagen | 331 | 28 % |
| 9 | Toyota | 323 | 186 % |
| 10 | Mazda | 268 | −35 % |
| 11 | Lexus | 230 | 142 % |
| 12 | Cupra | 150 | 369 % |
| 13 | Hyundai | 143 | −10 % |
| 14 | Lynk&CO | 118 | −71 % |
| 15 | Land Rover | 108 | 140 % |
| 16 | Skoda | 80 | −24 % |
| 17 | Mitsubishi | 47 | −31 % |
| 18 | Renault | 46 | −58 % |
| 19 | Mini | 31 | −47 % |
| 20 | Peugeot | 23 | −45 % |
| Övriga | 62 | −55 % | |
| Total | 12 576 | 17 % |

MODELLTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, KVARTAL ETT 2024
De mest sålda laddhybridsmodellerna hittills i år, jämförelse 2023.
| Märke | Antal | Förändring | |
| 1 | XC60 (Volvo) | 2 587 | 67 % |
| 2 | V60 (Volvo) | 1 201 | 109 % |
| 3 | Ceed (Kia) | 1 167 | 66 % |
| 4 | Sportage (Kia) | 811 | −4 % |
| 5 | Kuga (Ford) | 524 | 54 % |
| 6 | XC90 (Volvo) | 425 | 27 % |
| 7 | Cayenne (Porsche) | 401 | 117 % |
| 8 | E-klass (Mercedes) | 341 | 204 % |
| 9 | RAV4 (Toyota) | 323 | 186 % |
| 10 | GLC (Mercedes) | 289 | 17 % |
| 11 | Niro (Kia) | 284 | 25 % |
| 12 | 5-serie (BMW) | 255 | −26 % |
| 13 | 3-serie (BMW) | 249 | −35 % |
| 14 | CX-60 (Mazda) | 245 | −41 % |
| 15 | X1 (BMW) | 224 | 48 % |
| 16 | Sorento (Kia) | 219 | 37 % |
| 17 | X5 (BMW) | 217 | 117 % |
| 18 | C-klass (Mercedes) | 209 | −29 % |
| 19 | NX (Lexus) | 185 | 118 % |
| 20 | V90 (Volvo) | 177 | −59 % |
| Övriga | 2 243 | −28 % | |
| Total | 12 576 | 17 % |
LADDBART vs FÖRBRÄNNING – MAJORITET HAR KONTAKT
DRIVMEDELSTOPPEN, MARS 2024
Andel sålda personbilar under mars per drivmedel, jämförelse 2023.
| Antal | Förändring | |
| El | 7 653 | –30 % |
| Laddhybrid | 5 093 | 8 % |
| Bensin | 3 105 | –7 % |
| Bensin – elhybrid | 3 039 | –16 % |
| Diesel | 609 | –25 % |
| Diesel – elhybrid | 589 | – 17 % |
| Gas | 234 | 93 % |

DRIVMEDELSTOPPEN, KVARTAL ETT 2024
Andel sålda personbilar hittills i år per drivmedel, jämförelse 2023.
| Antal | Förändring | |
| El | 15 851 | – 23 % |
| Laddhybrid | 12 576 | 17 % |
| Bensin | 8 610 | 4 % |
| Bensin – elhybrid | 8 166 | 4 % |
| Diesel | 2 129 | 6 % |
| Diesel – elhybrid | 1 968 | – 10 % |
| Gas | 541 | 45 % |
