Hoppa till innehåll

Felfri bil var redo för skroten

Juristen Marcus Palmberg (jur. kand.) på juristbyrån Din Juridik svarar på läsarnas frågor. Denna gång berättar läsaren Sara Adolfsson om ett misslyckat bilköp.

Felfri bil var redo för skroten

Historien tar sin början när Sara Adolfssons dotter Julia hittade en fin röd Golf GTI i Fordonsmäklarna Norrköping AB:s butik på Blocket. Eftersom hon bodde i Växjö och säljarbolaget fanns i Norrköping hade hon kontakt med bilsäljaren per sms. 

Säljaren uppgav att bilen var felfri och att bolaget erbjöd en månads garanti, samt att Julia hade rätt att dra sig ur affären om något fel skulle dyka upp inom garantitiden. Säljaren uppgav även att bilen var nyservad.

I mitten av december 2020 tog sig Julia till säljaren i Norrköping och köpte bilen. Det visade sig snart att köpet skulle utveckla sig till en mardröm. Det räckte inte med att flera utvändiga lister satt fast med tejp – när hon kom hem till Växjö var kylaren tom. Då bilen två dagar senare skulle lämnas in på felsökning gick den inte att starta.

När verkstaden försökte ladda batteriet fick det till följd att det började lukta knallgas. Efter påfyllning av kylarvätska läckte stora mängder ut på grund av en trasig vattenpump. Vid utläsning av felkoder såg man att datorn var fullproppad med sådana. Vinterdäcken var olagliga att köra på. Bilen var även felregistrerad som automatväxlad, trots att den hade manuell växellåda.

Felfri bil var redo för skroten
Ett meddelande från Fordonsmäklarna Norrköping AB.

Felen reklamerades till säljaren fyra dagar efter köpet. Företaget menade att eftersom Julia fått några tusenlappar lägre pris än det utsatta hade de inget ansvar för fel och att hon i så fall skulle betala 5 500 kr för att få bilen reparerad genom dem.

Julias mamma Sara Adolfsson tog ärendet till Allmänna reklamationsnämnden som gav familjen rätt i oktober 2021 efter att hela tio månader förflutit sedan köpet. Julia skulle få köpeskillingen på 44 000 kr åter mot återlämnande av bilen. Tyvärr visade det sig att bilfirman ignorerade nämndens beslut – som ju enbart är en rekommendation för hur en tvist ska lösas. ARN:s beslut är alltså inte bindande.

Sara Adolfsson kontaktade Din Juridik. Vi gjorde en anmälan till klientens bilförsäkring som beviljade rättsskydd – vilket täcker lejonparten av de juridiska kostnaderna.

Vi upprättade stämningsansökan som insändes till Norrköpings tingsrätt i december 2021 – nu ett helt år efter köpet. 

Kort efter stämningsansökan gjorde vi en anmälan till Blocket om att säljaren borde stängas av från annonsering för brott mot användarvillkoren. Det var nu det började uppkomma oroande tecken. Den som stod bakom Blocket-butiken var Fordonsmäklarna Norrköping Outlet AB. Detta visade sig vara ett helt nytt aktiebolag, med identiskt namn, förutom tillägget.

Felfri bil var redo för skroten
Smålandsposten den 9 maj 2022.

Vid en kontroll över så kallade verkliga huvudmän visar det sig att samma person står bakom det nya bolaget och det bolag familjen hade avtal med. Båda bolagen var skrivna på samma adress. Vid kontroll av ägandeförhållandena kring det nya bolagets bilar framgick det att dessa i flera fall överförts från det gamla bolaget till det nya.

Trots att samma person ägde det nya bolaget och namnet var nära nog identiskt, vägrade Blocket ingripa mot det nya bolaget, som ju är en egen juridisk person.

Det verkade som om rättvisan hade segrat! Men det visade sig att säljarbolaget hade samlat på sig en mängd skulder och saknade tillgångar. Kronofogden hade just avslutat en tillgångsundersökning på uppdrag av andra som drabbats av bolagets framfart – tillgångsundersökningen visade noll kronor i tillgångar!

Förmodligen har ingen av tidigare drabbade satt bolaget i konkurs eftersom den som ansöker riskerar att få betala för konkurskostnaderna.

Fallet visar att det ibland är en sak att ha rätt och en annan sak att få rätt, och att en del bilhandlare med hjälp av oseriöst företagande tar sig runt sanktionssystemet och fortsätter under samma namn i ett nytt bolag. 

Säkert finns det läsare som känner igen sig i familjens historia eller har en egen att berätta. Kontakta biljuristen och dela med dig av dina erfarenheter.

Har du en fråga till biljuristen?

Har du hamnat i tvist med en bilhandlare eller bilverkstad? Kanske känner du dig lurad på ny- eller begbilsköpet eller så blev notan för reparationen oskäligt hög. Eller vägrar försäkringsbolaget att stå för en reparation?

Skicka din fråga till biljuristen@automotorsport.se!

Om Biljuristen:

Juristbyrån Din Juridik grundades 2018 och har på senare år specialiserat sig på tvister mellan köpare och säljare samt övrig fordonsjuridik. Marcus Palmberg, jur. kand., är jurist och har hanterat 100-tals fordonstvister.

Läs mer på d-jur.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.