De första bilderna på Chrysler 200 Convertible smög sig ut på nätet men nu har vi de officiella fotona. Bilen börjar produceras senare i år och här i Europa lär den få heta Lancia Flavia Cabriolet – vad sägs om det?
Chrysler 200 lånar drag av storebror 300 och de flesta protesterar nog inte om vi påstår att det är ett lyft, jämfört med Sebring. Nu finns de officiella bilderna från Chrysler, du får högupplöst format genom att klicka på bilden ovan.
Här är nu de första officiella bilderna på Chrysler 200 Convertible. Några små bilder smög sig ut på nätet då italienska "Quattroroute" publicerade dem men sen valde Chrysler att själv delge informationen. Modellen var väntad att visas under den pågående Detroitsalongen men kommer förmodligen att få sin publika debut senare i vår – kanske i New York under slutet av april?
Quattroroute påstår sig i alla fall veta att modellen döps om till "Lancia Flavia Cabriolet" i Europa. Som vi berättat om förut ska samarbetet mellan Chrysler och Fiat resultera i att vissa modeller säljs under olika varumärken, beroende på marknad. Mer om detta ska vi få reda på när Genèvesalongen slår upp sina portar i början på mars och när den omarbetade Chrysler 300 presenteras som "Lancia Thema" och Chrysler 200 som "Lancia Flavia".
Inredningen var ett av det område på gamla Sebring som var i desperat behov av ett lyft. Räcker det här till för att presenteras som Lancia Flavia Cabriolet, i Europa?
Chrysler 200 baseras på tidigare Sebring men har fått ny front och akter samt en total, teknisk genomgång och inte minst en uppgraderad inredning. Mer om alla detaljer på Chrysler 200 går att läsa i pressreleasen, som kan laddas hem i form av ett pdf-dokument genom att klicka här. Det går även att ladda hem den kortfattade pressreleasen om Convertible genom att klicka här.
Det blir samma drivlinor i sedan och cabriolet. Det innebär två bensinalternativ i form av 2,4-liters fyran med 175 hk och den nya Pentastar V6 på 3,6 liter och 287 hk. För Europa måste det till minst ett dieselalternativ också och där har Fiat rätt många motorer att välja på, men det återstår ännu att se vilket val man gör.
Chrysler ska erbjuda två versioner av taklöshet, antingen en traditionell tygsufflett eller ett vikbart plåttak. Båda är servoassisterade och fälls upp och ner med ett knapptryck.
Chrysler 200 har precis börjat säljas i USA och Convertible bör inte vara allt för långt bort. När Lancia-modellerna finns till försäljning i Europa finns det inga besked på ännu.












