Hoppa till innehåll

F1-ANALYS: Verstappen har större chans än Räikkönen 2007

Fem lopp kvar och två sprintar men än är det inte kört. Tvärtom visar siffrorna att Verstappen ligger bättre till än Kimi Räikkönen gjorde när han tog VM-titeln 2007.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

När Kimi Räikkönen åkte hem från Turkiets GP säsongen 2007 låg han 16 poäng bakom Lewis Hamilton. På den tiden fick segraren tio poäng, så det var en rejäl uppförsbacke – 32 procent av de kvarvarande poängen.

Fem lopp senare stod han som världsmästare i Brasilien med en marginal på en enda poäng. Översätter man det till dagens system motsvarade Kimis underskott 40 poäng.

Exakt samma gap som Max Verstappen har till VM-ledande Oscar Piastri just nu.

Kimi Räikkönen firar VM-titeln i Brasilien 2007 med pokalen i handen.
Kimi Räikkönen säkrade VM-titeln 2007 efter en historisk vändning – från 16 poängs underläge med fem lopp kvar till världsmästare i Brasilien. Foto: Vanderlei Almeida / Getty Images

Likheter och skillnader

Det finns fler beröringspunkter mellan 2007 och 2025 än man först kan tro. Även då stod McLaren i centrum för dramatiken, splittrat mellan två förare som båda hade chansen att vinna mästerskapet.

Lewis Hamilton och Fernando Alonso förlorade till slut titeln till Kimi Räikkönen eftersom teamet inte lyckades hantera intern konkurrens – precis den balansgång McLaren försöker klara mellan Piastri och Norris i år.

Samtidigt finns stora skillnader. 2007 avgjordes VM i en tid utan sprintar, DRS eller hybridmotorer.

En enda nolla kunde rasera ett mästerskap. I dag finns fler poäng att slåss om, fler möjligheter att vända en dålig helg, men också betydligt mindre utrymme för misstag i en fältmässigt tajtare sport.

Och där Ferrari 2007 hade en bil som växte sig starkare mot slutet, har Red Bull 2025 hittat fart genom en ny arbetsfilosofi – inte genom en plötslig teknisk revolution.

Samma avstånd – men fler chanser

Skillnaden är att Verstappen har två sprintar extra att spela på. Det innebär att det finns 141 poäng kvar att ta.

Räknar man på det procentuellt ligger han 28 procent bakom – alltså bättre till än Kimi gjorde den hösten.

Det låter kanske som hårklyveri, men i ett VM där små marginaler avgör allt betyder det att Verstappen har mer tid, fler möjligheter och större chans att påverka utgången.

Verstappen har dessutom tagit 119 poäng på de fem senaste tävlingarna, samma total som båda McLaren-förarna tillsammans.

Han har momentum just nu, och i samband med Singapores GP medgav holländaren att man lyckats låsa upp potentialen i bilen för sent på säsongen.

Det kanske låter märkligt att ett toppstall inte får ut all potential ur sin bil, men sedan Red Bull bytte golv till Italiens GP har Verstappen gått som på räls, minst sagt.

Tidigare under säsongen förklarade stallchefen Laurent Mekies att Red Bull medvetet fortsätter utveckla årets bil för att förstå varför man länge haft problem med att få simuleringarna och verkligheten att stämma.

Max Verstappen och Laurent Mekies i samtal under USA:s GP i Austin 2025
Max Verstappen och Red Bulls nye stallchef Laurent Mekies i Austin under USA:s GP. Teamets nya struktur och arbetssätt har, enligt båda, hjälpt till att låsa upp mer av bilens potential. Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool

Det handlar alltså lika mycket om att bygga för 2026 som om att maximera 2025.

Samma filosofi återkom hos Verstappen själv i Singapore, men med hans typiskt raka leverans.

– Allt hjälper förstås, men det är inte hela anledningen. Det handlar om en annan filosofi, sa Verstappen när han mötte media då.

– Nu kan vi finjustera bilen under helgen i stället för att börja om från noll varje fredag, och det är det viktigaste.

Han medgav också att potentialen funnits där hela tiden men att Red Bull inte lyckades låsa upp den tidigare på säsongen.

– Det är ganska tydligt, ja. Vi hade kunnat få ut mer i början av året, sa Verstappen.

När McLaren darrade senast

2007 rasade McLaren ihop. Hamilton körde av i Kina, Alonso fastnade i interna konflikter och Räikkönen tog tre segrar på fem lopp.

Och det är ganska kittlande att det är just McLaren som står inför samma öde som 2007 – när man på samma sätt försöker ge båda förarna en rättvis chans på titeln.

Skillnaden mellan att vinna och förlora ett mästerskap kan ibland bara vara att den andre tappar fotfästet först.

Om McLaren och Piastri darrar en enda gång, är Verstappen tillräckligt kall för att ta vara på det. En DNF eller en missad strategi kan plötsligt förvandla fyrtio poäng till fem.

Formel 1 har alltid levt på dramatiken i det oväntade. När allt ser avgjort ut dyker någon upp och skriver om historien.

Kimi gjorde det 2007. Frågan är bara om inte Verstappen kan göra det 2025.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Rasmus Paavola och Mark Thompson / Getty Images
Foto: Vanderlei Almeida / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.