Hoppa till innehåll

5 skäl till att INTE sälja nya Volvo XC70 i Sverige

”Nya Volvo XC70 är min drömbil. Och säkert många andras. Ändå är det rätt av Volvo att inte sälja den i Sverige. Här är 5 goda skäl.”

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

En helt ny bil från Volvo brukar vara en viktig nyhet och stor snackis. Men nu är det nya tider och Volvo Cars har fullt fokus på två marknader: Kina och USA. Det är här företaget ska växa och försäljningen blomstra.

Volvo-ledningen fick antagligen en klump i magen när Trump slog till med skyhöga importtullar. Det ledde direkt till att Volvo fick sluta ta in S90 till USA.

Det finns visserligen en Volvo-fabrik i USA som bygger EX90, men det kommer att ta lång tid att starta upp produktionen av fler modeller där.

I Kina har Volvo bättre framförhållning och kommer med flera modeller som är skräddarsydda för den kinesiska marknaden. Vi har redan fått se familjebussen EM90 (som säljer dåligt) och sedanen ES90.

Nu kommer även en helt ny Volvo XC70 laddhybrid med 20 mils räckvidd på el (enligt den kinesiska körcykeln). Det är ingen kombi som tidigare utan en modern suv.

Jag kan tycka att namnvalet är lite konstigt. Varför inte kalla den XC80 och helt slippa namnförvirringen med klassiska XC70?

Förklaringen är bland annat att gamla XC70 inte är så känd i Kina. Och det avslöjar att bilen inte är tänkt att lanseras i Europa även om Volvo Cars säger att de överväger lansering i fler länder.

På många sätt är nya Volvo XC70 en drömbil för mig. Jag kör redan laddhybrid idag, men saknar fyrhjulsdrift och längre räckvidd på el. Visst finns XC60, men den är snart tio år gammal. Dessutom är nya XC70 modernare och snyggare.

Trots detta gör Volvo Cars helt rätt i att inte lansera Volvo XC70 i Europa. Här är fem skäl till det.

Andra skribenter har spekulerat i att Volvo inte vill att nya XC70 ska konkurrera med storsäljaren XC60 där utvecklingskostnaderna redan är betalda och därför mycket lönsam. Det ligger nog något i det, men jag tror att det är sekundärt eftersom det är lockande att kunna erbjuda en ny och mer attraktiv bilmodell.

  1. Volvo XC70 är skräddarsydd för den kinesiska marknaden. I Europa är det få som anser att 10 mils räckvidd på el inte är tillräckligt för en laddhybrid, men i Kina finns ett segment med laddhybrider med extra stort batteri. I Europa köper dessa kunder oftast en elbil i stället
  2. EU:s tullavgifter på Kina-byggda bilar har gjort det ännu mindre intressant att importera modeller från Kina. Volvofabrikerna i Europa kommer att ha fullt upp med att tillverka elbilar.
  3. Det är lätt att säga att man vill köpa en viss bilmodell innan man sett prislappen. Det stora batteriet kostar en bra slant samtidigt som man betalar för en bensinmotor med avancerad växellåda. Det kommer att göra det svårt för de flesta Volvo-kunder att inte välja en EX60 i stället.
  4. EU ställer hårda krav på låga koldioxidutsläpp. Det har fått Volvo Cars att ställa om till att fokusera på elbilar. Elektrifieringen förs har dock inte gått så snabbt som förväntat och tvingat Volvo att ha kvar en del avgasbilar en tid. Men att introducera en ny bil med förbränningsmotor i Europa ligger inte i linje med Volvos planer.
  5. Vi vet inte när Volvo XC70 börjar levereras. Kanske nästa år? Men vi vet att bränslepriserna kommer att öka drastiskt 2027 eftersom EU inför nya utsläppsrätter då. För varje år kommer utsläppsrätterna färre och därmed dyrare.

Nya Volvo EX70 skulle alltså bli för dyr och sälja dåligt i Europa.

Vän av ordning kanske invänder att det borde vara ett plus för Volvo även om de inte säljer så många, men så enkelt är det inte. Att typgodkänna en bil i EU kostar mycket, och bara marknadsföringen kostar miljarder.

Jag får helt enkelt glömma Volvo XC70 och hoppas att snart få se fler bilder på Volvo EX60. Det kan nog bli min nästa drömbil.

Läs även: Klubbat i riksdagen – 2027 blir bensin och diesel betydligt dyrare

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Volvo Cars och Magnus Fröderberg

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.