Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning. Publicerades första gången i auto motor & sport nummer 11/2025
Det pratas ofta och mycket om finans- och försäkringsbolag som är oschyssta mot konsumenter. Med all rätt. Branschens, myndigheters och politikens svar på problemen är enhälligt: vi behöver mer reglering, mer dokumentation, och säljare/rådgivare som kan mer om det de säljer.
För mig, som både jobbar med företagen och försvarar konsumentintresset, är svaret tvärtom: Vi behöver mer uppmärksamma, upplysta och påstridiga konsumenter. Den som har koll på sina försäkringsvillkor har goda möjligheter att köpa rätt försäkring och få den hjälp man betalat för genom försäkringspremien.
De stora problemen uppkommer nämligen när säljaren har ett stort informationsövertag. Placeringsråd som ger dollarregn till rådgivaren och gör placeraren fattig, hantverkare och mekaniker som byter saker i onödan, banken eller försäkringsbolaget som säljer på dig en närmast meningslös extraförsäkring. Min kreditkortsgivare erbjöd en försäkring som tar hela fakturan om jag både blir arbetslös och inte kan betala. Trots den piss-i-Nilen-lika sannolikheten kräver de 1,5% per månad, värdet är såklart en bråkdel.
Som bilägare är man ofta utlämnad till någon som kan mer om de fel som finns på bilen och du måste kunna försäkringsvillkoren – annars kan du bli utan hjälp. Två viktiga delar i försäkringsskyddet är avgasreningsgarantin och maskinskadeförsäkringen. Den förra är lagstadgad och garanterar att system och komponenter i bilen som har utsläppsbegränsande funktion ska fungera i fem år eller 8 000 mil.
Jag har själv råkat ut för att AdBlue-systemet läckte, eftersom jag inte var snabb fick jag betala nya slangar trots att garantin gällde. Värre gick det för Ruben. Han har sedan lång tid en icke-märkesverkstad som gör ett bra jobb och inte tvekar att byta bromsvätska på julafton, om kunden vill. Så han kör sin 6 000-milade XC90 dit, efter byte av slangar och tank är Ruben 18 500 kr fattigare. Autoexperten och Kontrollerad Bilverkstad lovar båda kvalitet i utfört arbete – men ingen upplyser om att avgasgarantin gäller.
Den frågan får Ruben driva själv, och han har ännu inte sett röken av sina pengar. Nu vill Volvo inte betala, de tyckte Ruben skulle ha gått dit. Hade han åkt till märkesverkstan hade de – troligen – hjälpt honom utan kostnad. Säker kan man inte vara, det händer att märkesverkstäder föredrar full betalning från en konsument framför försäkringens njuggare ersättning.
Man behöver inte läsa nätforum särskilt länge för att inse att Ruben inte är ensam.
”Att vara införstådd med försäkringsvillkoren har aldrig varit viktigare”
Jag råkade ut för havererad oljekylare på en Audi med stor motor och 11 000 mil. Då var jag uppmärksam, det gick på maskinskadeförsäkringen. Den täcker så otroligt många saker. Audis utmärkta, men dyra, gäller 15 000 mil eller 10 år. Där ingår grenrör, högvoltsbatteri, högvoltskablage, laddkontaktdon, lambdasond, katalysator, partikelfilter, AdBlue-system, farthållare, kombinationsinstrument, generator, kupévärmare, elektrisk baklucka, oljekylare, klimatanläggning inklusive givare och spjällmotorer, värmepump för elbil, ABS, ESP, bromsservo, huvudcylinder, vakuumpump, LED-, laser- och xenonljus, torkarmotorer, turboaggregat, kompressor och laddluftkylare.
Det var några exempel på dyra reparationer som många kunder fått betala – trots maskinskadeförsäkringen. Idag finns få billiga verkstäder kvar, nyare bilar är komplexa, reparationer dyra, det gäller bensin/diesel med avancerad avgasrening, laddhybrid och el. Att vara införstådd med försäkringsvillkoren har aldrig varit viktigare.
Allt fler märken säljer nyare begagnat med superpremiumplusgaranti. Men det viktiga för att slippa oväntade och dyra reparationer förblir maskinskadegarantin. Som när min grannes tyska elbil från 2020 fick batterihaveri vid 6500 mil. Men se upp med servicehistoriken, servicescheman kan vara mycket komplexa. Är historiken inte komplett kan du gå lottlös, utom om du köpt från en handlare. Brister i servicehistoriken kan nämligen vara ett fel som säljaren ansvarar för enligt konsumentköplagen – har du köpt bilen privat är du chanslös.
När fler får upp ögonen för maskinskadeförsäkringen riskerar premierna att dra iväg, men den behövs, dagens bilar är dyra att reparera. Visst kan man köpa en Toyota, Honda eller Subaru, de går sällan sönder, men gör de det blir det dyrt. När maskinskadeförsäkringen gått ut tar man stora risker, även om bilen har bra kvalitet.
Till slut en varning gällande onödiga försäkringar. En kompis tog ut en ny privatleasing. Trots mina råd, som han fick gratis, köpte han till förlängd fabriksgaranti för 7 000. Det är svårt att komma på något som går sönder och inte skulle täckas av fabriksgarantin, konsumentens reklamationsrätt (som visserligen inte gäller fullt ut vid leasing) eller bilmärkets goodwill. Lika mycket som man bör vara upplyst kring villkoren i försäkringar man har bör man också ha koll så man inte köper försäkringar i onödan.
Det här gäller inte bara bilen. Visste du att reparationen av en sju år gammal diskmaskin eller tvättmaskin kan gå på hemförsäkringen?
Visst har vi konsumenter ofta mycket rättigheter, den gamla sanningen om att företag lurar konsumenter gäller allt mer sällan. Ibland är konsumentskyddet orimligt bra, som när piloter strejkar och flyg ställs in, flygbolaget måste erbjuda ersättningsflyg och betala konsumenten ersättning för försening. Men har man betalat för en försäkring, eller åtnjuter konsumentskydd, bör man använda det!