Hoppa till innehåll

Elias Medelberg: Drömbil för en spottstyver

Ingen kan ogilla den och till skillnad från när jag kommer åkande i vräkiga sportbilar ser alla glada ut. Men nöjdast är förstås jag.

Elias Medelberg: Drömbil för en spottstyver

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Om inte alltför länge är det två år sedan jag började jobba här på tidningen. Tiden går fort när man har roligt och saker förändras innan man ens hunnit reagera. Hade man frågat mig då, för två år sedan, hur jag förväntade mig att en Porsche 911 är att köra hade svaret varit enkelt. Fullkomligt fenomenal.

Men två veckor innan testet i detta nummer valde jag att skriva om Lexus LC Cab istället för 911 på grund av att tysken är för ”trist”. I testet kan ni läsa om att det faktiskt inte stämde den här gången. Men 911 är inte så förbluffande bra som det är lätt att tro.

Jag ska inte dansa med foliehatten för länge. Jag vet mycket väl att 911 av senaste generation är snabb som blixten och skoj att ratta men habegäret är inte så starkt som jag hade förväntat mig. Det gäller dock de flesta moderna vagnar.

Dessa lätt karaktärslösa, om än väldigt trevliga, bilar som vi kör i test gjorde mig sugen på något äldre. Det slutade med att jag köpte en Mazda MX-5 Miata från 1995. Importerad från USA 2002, så den heter faktiskt Miata på riktigt. Jag kan meddela att den är det bästa köp jag gjort trots att jag betalade 50 procent över min tänkta budget. Hoppsan. Jag har dock den stora motorn och enligt mig den snyggaste färgkombinationen som en MX-5 fick från fabrik. 

Jag har fått chansen att köra en del sjukt fräna kärror. Porsche 911 Turbo S, Taycan Turbo, Polestar 1 och AMG GTC är några exempel. Det är snudd på omöjligt att hitta roligare arbetsdagar. Men jag kan utan att tveka säga att jag inte skulle byta Miatan mot en enda av dem. Det krävs inga enorma summor för att köpa en fantastisk bil. 

En fördel med Mazdan är charmen. Ingen kan ogilla den och till skillnad från när jag kommer åkande i vräkiga sportbilar ser alla glada ut. Men nöjdast är förstås jag. Miatans körupplevelse är på många vis fulländad. Hade den haft 100 hästar till hade den varit perfekt.

Det som gör den härlig är att den är fenomenal när det går fort i kurvorna och samtidigt minst lika bra när man tar det lugnare. Det beror främst på att den endast väger runt ett ton vilket gör att den alltid känns pigg. Förutom på långa raksträckor, men sådana undviker jag så gott det går. 

Vikt och storlek är bland det viktigaste för körglädjen. För att nöjet ska vara på topp kan inte chassit vara konstruerat för att kompensera en grov övervikt. Tyvärr är det få bilar som byggs idag som inte är stora som lokomotiv.

Jag är inte emot framsteg. En anledning till Mazdans låga vikt är förstås att den saknar bra teknik. Nya Suzuki Jimny med ynka tre stjärnor i Euro NCAP är utan tvekan säkrare vid en eventuell krock. 

Dessvärre är inte hög vikt det enda problemet med moderna bilar. Förbränningsmotorer som har konstruerats för minsta möjliga negativa miljöpåverkan är oftast tristare än äldre dito. De saknar karaktär, och då har jag inte ens nämnt elmotorer. Men det är en ytterst nödvändig utveckling och en på nästan alla vis bra sådan.

Jag suktas faktiskt något oerhört av Tesla Model 3 men praktiska vagnar som den är en helt annan historia. De blir bara bättre med elektrifiering. Sportbilar kommer dock aldrig bli lika härliga som förr, i alla fall inte för oss som växte upp med brummande motorer. Även om jag knappt hunnit göra det med tanke på min ålder.  

Som läsare av tidningar eller som Youtubetittare är det lätt att fastna för svindyra monster med varvrekord på kända banor. Men MX-5, äldre GTI:er och Toyota GT86 har alla lovordats trots på många sätt oinspirerande faktablad.

Superbilar är kul men de flesta skulle nog uppskatta klart billigare bilar lika mycket, eller mer. Det är något som många har sagt tidigare men som jag inte tagit till mig förrän jag faktiskt fått testa själv. Jag har alltid tyckt att folk, oftast äldre gubbar, som klagar på elbilar och dubbelkopplingslådor bara är trångsynta. Ofta är de det, men helt fel ute är de icke.

Min förhoppning och plan är att jag ska behålla MX-5:an ända till den eller jag inte klarar av att starta längre.

Har du möjlighet borde du också frälsa dig själv med en fin bil. Sök på Blocket, fall för någon snygg kärra och slå till. Om du inte köper en skrothög med massor av problem kommer du att älska den. Om det är en Lamborghini Urus eller en Lada Niva spelar mindre roll.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.