Prov
Mazda RX-8
auto motor & sport
Februari 2003 /nr 3


Mazda fortsätter att bygga förföriska sportbilar med wankelmaskineri. Som extra krydda finns det plats för fyra personer. Undras vad doktor Wankel skulle tyckt?

Text och foto: Ola Österling

  Doktor Felix Wankel satt där uppe i sin himmel och tittade ner på tre Mazda RX-8 som kom vrålande uppför start- och målrakan på Laguna Seca Raceway. Ljudet påminde inte så lite om en svärm Stukabombare i störtdykning.
  Han skänkte Mazda en tacksamhetens tanke.
”Det finns ändå någon rättvisa i världen. Det finns någon som fortfarande tror på min livsgärning!”
  Herr Wankel blev så rörd att han beslöt sig för att kliva ner från sitt moln där uppe och titta närmare på vad de där envetna japanerna hade åstadkommit.
  Han hade en i dubbel bemärkelse salig tur. Den första han stötte på var nämligen en journalist från auto motor & sport.
  ”Vell mister täll me all aboute zizz magnifizent car. It looks like a Meisterstück zatt even Klaus Luthe ze designer of ze NSU RO 80 would have been proud of!”
  ”Ahh, Mr Wankel! Let me tell You all I know about this car.”
  Det enda gemensamma med föregångaren RX-7 är att de båda har Wankelmotor.
Det understyr rejält med antisladd inkopplat i handlingbanans tajta kurvor.
Mazda har inte fallit för frestelsen att belamra interiören med Wankelsymboler. Observera de Alfainspirerade luftintagen.
Sedd uppifrån är kilformen än mer accentuerad.
Det är inte så trångt i baksätet som det kan synas. Främre sätet är max tillbakadraget på bilden.

  Är RX-8 en renodlad sportbil eller en Gran Tourismo eller rent av en familjebil med attityd?
  Frågan är inte helt lätt att svara på ens för Mazda själva. Här kan man möjligen skönja fröet till ett problem. Vem skall köpa bilen? Svaret får väl bli den lite luddiga benämningen: individualisten. Kanske inte den kategori Mazda historiskt sett vänt sig till men förändringens vind blåser, zoom zoom. Det började med Mazda6 som plötsligt var en riktigt rolig familjebil från Fabriken Präktig. Tvåa ut på banan är RX-8 och mer skoj väntar i kön.
  Vi är på till Laguna Seca för att testa sportbilsambitionerna. En legendarisk bana på USA:s västkust. Det var här Zanardi gjorde sin halsbrytande omkörning i The Corkscrew och tog sin första Cart-titel. Bättre och roligare teststräcka är svår att finna.
  Att kliva in på förarplatsen känns lite som att ta på sig en väl insliten handske. Allt sitter där det ska och de djupt liggande instrumenten med varvräknaren i mitten kompletterad med en liten digital hastighetsmätare känns alldeles rätt.
  Dr Wankel studerar noggrant alla för honom nya detaljer: cd-spelare, navigator och alla knappar i ratten. Sedan bär det i väg.
Det märks att chassit, sportpaketet till trots, är ganska mjukt. RX-8 kränger helt naturligt mer än en renodlad sportbil i kurvorna. Fulkör man med sena inbromsningar in i kurvan ålar sig bilen lite bångstyrigt som om den ville säga: ta det lite lugnt nu va! Inte så att man är rädd att tappa bilen, men för riktigt aktiv körning på bana krävs ett fastare chassi.
  Fram är det dubbla triangellänkar som ser till att hjulen har rätt sorts kontakt med backen. Bak sitter en multilänkaxel vars geometri ger konstant toe-in och negativ camber på bakhjulen, vilket gör bilen både snabbstyrd och agil vid hastigare körning.
  Bakvagnen är upphängd i en separat hjälpram. Ett visst slammer kunde höras från bakvagnen vid körning över korta skarvar. Möjligen en skönhetsfläck som får tillskrivas förseriebilarna som vi körde.
  Styrningen skäms inte för sig. Det är första gången vi kör en bil med elservo som verkligen ger vägkänsla utan den där hysteriska självcentreringen och irriterande dödheten i mittläget.   Helt enkelt fantastisk. Toppen Mazda!


Wankel. 1961 visade Mazda sin första prototyp på en enskivig Wankel. Den senaste generationen kallas Renesis. Det finurliga med den är att man flyttat avgasportarna (den nedre öppningen på bilden till höger) till rotorns sida istället för som tidigare då de var riktade mot rotorns kanter. Tack vare denna placering har avgasporten kunnat flyttas närmare insuget och man slipper den överlappning mellan de två portarna som rotorn skapade i den tidigare motorn.
  Det tidigare arrangemanget där avgasporten befann sig precis i slutet av sitt öppningsskede när insuget öppnades ledde till att oförbrända avgaser kom in på insugssidan. Den största vinsten görs på emissionssidan och Mazda räknar med att motorn klarar Euro 4-kraven.
  Den nya tekniken har även lett till en 30-procentig ökning av insuget och den nya motorn lämnar 240 hk i den starkare versionen. RX-7 var tvungen att ta till dubbelturbo för att slå den effekten.

Fortsättning