Mer Porsche
för pengarna

Audi TT är en folk-Porsche. Men till skillnad från förr, när Porsche och Audi gjorde en sportvagn ihop, är varumärket nu så starkt att det står för sig självt. På en modig sportvagn.

PROVKÖRNING:
Audi TT
Oktober 1998
Audi har gjort vad Porsche aldrig riktigt klarade av: En riktig folksportbil för folk med 277 000 kronor till övers. Formgivningen är lyckad och lycka finns också att finna bakom ratten, särskilt om man struntar i den starkare fyrhjulsdrivna versionen.
  Den nya folk-Porschen heter Audi TT. I början av 1970-talet samarbetade Porsche och Volkswagen i ett sportvagnsprojekt som kom att bli Porsche 914/916. Det gick, åtminstone av antalet sålda bilar att döma, åt helvete.
  Nästa försök att göra Porsche till folkets sportvagn kokades ihop tillsammans med Audi.
  Porsche 924 föddes och var nära att dö spädbarnsdöden. Porsche rensade modellen på Audi-komponenter och döpte om vagnen. Först till 944, sedan till 968 och höll på så vis liv i modellen. Med Boxster kom Porsche tillbaka. Motorn var av rätt typ och satt på rätta stället.
  När nu Audi på allvar gör en sportvagn är det en bil som det mycket väl skulle kunna t stå Porsche på. Folk-Porsche.
  Men Audi har gjort jobbet själva och bättre än vad Porsche presterade på sin tid, framförallt då det kommer till formgivning och intryck av exklusivitet och kvalitet.
Det är inte bara formgivning till sin yttersta spets. Det är välgjort också. Notera allt...
 Större bild på interiören
Billigast har även bäst och säkrast köregenskaper. Kraften i backen med diffbroms!
Toppversionen med 225 hk känns igen på två rör,bilen både låter och sladdar mer.
 
Den framhjulsdrivna 180 hk-versionen är inte bara billigast utan också bäst.
TT quattro är för tung. 225 hk-motorn blir oroväckande varm vid hårdkörning, bakvagnen lynnig.
Audi har i basversionen gjort vad Porsche inte klarade – en folk-Porsche.
  Det luktar lite Boxster om Audi TT, med den skillnaden att folkbilen TT är betydligt mer vågad och självsäker i utförandet än den exklusivare landsmannen.
  Grunden är av enkel konstruktion, vilket jag absolut inte håller för en nackdel.
  Audi TT är baserad på samma plattform som Audi A3, VW Golf och Bora, Skoda Oktavia och nya Seat Toledo, var och en folkvagnar i sin génre.
  Men där tar också likheterna slut, speciellt då det kommer till det starkare av de två motoralternativen.
  Den ungersktillverkade produkten är i detta fallet trimmad till 225 hk vid 5 900 r/min, något som uppnåtts med högre laddtryck, en större turbo samt nytt insug- och avgassystem.
  Samtidigt har kolvar, vevstakar och vevlager förstärkts för att klara den högre effekten. Och laddluftkylarna är två.
  På denna toppversion är dessutom fyrhjulsdrift standard (ett motoralternativ med 180 hk finns med antingen fram- eller fyrhjulsdrift) och när det står mig fritt att välja vilken version av TT-vagnarna jag vill börja provköra, spelar mig min karaktär inga spratt. Jag börjar från ovan.
  Som hos samtliga versioner har ingen detalj lämnats orörd gällande formgivningen av Audi TT, varken in- eller utvärtes. Jag behöver inte gå in på några detaljer, titta på bilderna.
  Det som inte kan illustreras är dock den nyvunna kraft som fyran på 1,8-liter och 20 ventiler presterar.
  En tidigare ganska platt maskin, både i 150 och 180 hk-utförande, är plötsligt en attraktiv sportvagnsmotor med klipp på höga varv.
  0-100 på 6,4 sekunder och 243 km/h i topp, enligt fabriken – akta dig Porsche Boxster!
  Den surrar innan rödmarkeringen, det förlåter jag en hårt trimmad fyra för.
Baksätet går inte att sitta i men väl att fälla. En Gran Turismo för två.
  Men varför närmar sig också motortemperaturen rödmarkeringen uppför det sju kilometer korta bergspasset mellan Guggio och Perugia? För övrigt ett av Italiens bästa tryffeldistrikt!
  Audi har försett TT-vagnen med flera viktiga förändringar av hjulupphängningen jämfört med de mer alldagliga VAG-modellerna.
  Så är också Audi TT med 225 hk en Gran Turismo av den högre skolan, trots sin relativa litenhet.
  Snabb och bekväm, fast glöm baksätet som enhet för personbefordran, fäll det istället och åk på semester.
  Men den där riktigt nära, lekfulla men ärliga, kontakten mellan människa, TT och väg infinner sig aldrig riktigt. Även om Audi aldrig varit närmare.
  Dessutom förvånas jag ett par gånger av hur häftigt bakvagnen hos den fyrhjulsdrivna versionen kan kliva ut. Ett gott handlag av ratt- och pedalföring påbjudes.

  Det finns ännu inget svenskt pris för den 225 hk starka TT Quattro. Det gör inget.
  Det är 180 hk framhjulsdriven TT för 277 000 kr du ska köpa. Den är något långsammare rakt fram men både billigare och säkrare och roligare i kurvorna, med sin torsionsbakvagn från VW Golf.
  En riktig folk-Porsche!

Mattias Persson

Tekniken och alla data bakom Audi TT