"Bromsarna är den största skillnaden"


Inte plats för mer än 130 liter bagage, men en ölback går ner!
Porsche är synonymt med fina bromsar, 18-tumshjul ingår i sportpaketet.
Var är motorn? Den nya vattenkylda boxersexan döljs effektivt av luftrenaren.
911:ans plastiga och hårt överdesignade interiör är inte i samklang med bilens seriösa prestanda
Vi längtar tillbaka till 993:ans förarplats, trots dess brister. Nya 996:ans interiör är ett offer på designens altare.
  Byte till Porschen. Måttstocken för alla sportbilar.
  Skulle den nästan 200 000 kronor billigare BMW:n kunna matcha en 911 Carrera?
  Två snabba varv och sedan kom svaret: Nej, det går inte. Fredrik noterade 1,19,95 på första varvet och sedan två med en hundradels sekund emellan, det snabbaste på 1,19,64.
  "Det är bromsarna som är den allra viktigaste skillnaden", säger Fredrik. "Bilen är bättre balanserad under bromsning och har feedback som en riktig racerbil".
  "Greppet är bra, men fjädringen är lite för mjuk fram vilket förverkar balansen vid lastväxel; den pendlar mellan under- och överstyrning. Mitt i svängen är den dock markerat understyrd.
  Fredrik klagade lite på stolarna (bilen hade inte sportstolar) som inte höll fast kroppen och som straff skickade vi ut honom på ett par varv med antispinnsystemet (kostar 9 900 kronor men rekommenderas starkt i vårt väglag).
  "Bussäker", sade Fredrik efter varven som var exakt två sekunder långsammare med antispinn inkopplat.
  Nu är det testat och bevisat. Porsche 911 är värre än BMW MCoupé.
  Men hur är det på landsvägen, där 99 procent av milen troligen kommer att köras?
  Samma visa. Porschen är bäst.
a
BMW
Porsche
Utrymmen
2
3
Komfort
3
3
Drivning
5
5
Köregenskaper
4
5
Säkerhet
3
4
Utrustning
4
2
Kvalitetskänsla
4
4
Miljö
4
3
Ekonomi
4
2
  Den är nämligen betydligt stabilare i fart och inte minst på spårig väg, där BMW:n lever ett vilt liv och kräver två fasta händer och stor koncentration. Porschen är också bekvämare fjädrad och luftigare invändigt. Ett överlägset val på långresan.
  Och definitivt den bättre bilen överlag.
  Ändå vinner MCoupé testet.
  Varför?
  BMW har lyckats med konststycket att bygga en sportvagn som ligger mycket nära Måttstocken 911 i prestandahänseende, som är roligare och intensivare att köra, som är personligare att se och som inte minst: Är avsevärt mycket billigare att köpa och köra.
  Fint att veta när däckskontot lätt skenar iväg...

Gunnar Dackevall

"Dåliga stolar, men desto bättre grepp och balans och bromsegenskaper i ren racingklass"


Porsche bäst - men BMW bästa köp
1. BMW M Coupé * * * *
Mycket prestanda för pengarna, originell karosslösning, snål maskin, utrustning.
Lastväxelreaktioner, instabil på spårig väg, trång kupé, för liten tank (51 liter).
Underbart underhållande busbil med lysande maskin och ett chassi som kräver sin man
1. Porsche 911 Carrera * * * * *
Prestanda, köregenskaper, grepp, bromsar, högfartsstabilitet, byggkvalitet.
Medelmåttig kvalitet på inredningsdetaljer, torftig standardutrustning, liten tank (64 liter)
Komplett men dyr supersportbil med fin långfärdskomfort och racerbilsprestanda på bana.

Tekniken i Porsche - och alla siffror