"Bromsarna
är
den största skillnaden"
| Inte
plats för mer än 130 liter bagage,
men en ölback går ner! |
|
 |
| Porsche är synonymt med fina bromsar, 18-tumshjul
ingår i sportpaketet. |
|
 |
| Var är motorn? Den nya vattenkylda boxersexan
döljs effektivt av luftrenaren. |
|
|
911:ans plastiga och hårt överdesignade interiör är inte i samklang med bilens seriösa prestanda
|
 |
| Vi
längtar tillbaka till 993:ans förarplats,
trots dess brister. Nya 996:ans interiör
är ett offer på designens altare. |
|
|
|
Byte
till Porschen. Måttstocken för alla sportbilar.
Skulle den nästan 200 000 kronor billigare BMW:n
kunna matcha en 911 Carrera?
Två
snabba varv och sedan kom svaret: Nej, det går inte. Fredrik noterade 1,19,95
på första varvet och sedan två med en hundradels sekund
emellan, det snabbaste på 1,19,64.
"Det är bromsarna som är den allra viktigaste skillnaden", säger
Fredrik. "Bilen är bättre balanserad under bromsning och har feedback
som en riktig racerbil".
"Greppet är bra, men fjädringen är lite för mjuk fram vilket förverkar
balansen vid lastväxel; den pendlar mellan under- och överstyrning.
Mitt i svängen är den dock markerat understyrd.
Fredrik klagade lite på stolarna (bilen hade inte sportstolar)
som inte höll fast kroppen och som straff skickade vi ut honom
på ett par varv med antispinnsystemet (kostar 9 900 kronor men
rekommenderas starkt i vårt väglag).
"Bussäker", sade Fredrik efter varven
som var exakt två sekunder långsammare med antispinn inkopplat.
Nu är det testat och bevisat. Porsche 911 är värre än BMW MCoupé.
Men hur är det på landsvägen, där 99 procent av milen troligen
kommer att köras?
Samma visa. Porschen är bäst.
| a |
BMW
|
Porsche
|
| Utrymmen |
2
|
3
|
| Komfort |
3
|
3
|
| Drivning |
5
|
5
|
| Köregenskaper |
4
|
5
|
| Säkerhet |
3
|
4
|
| Utrustning |
4
|
2
|
| Kvalitetskänsla |
4
|
4
|
| Miljö |
4
|
3
|
| Ekonomi |
4
|
2
|
|
|
Den
är nämligen betydligt stabilare i fart och inte minst på
spårig väg, där BMW:n lever ett vilt liv och kräver
två fasta händer och stor koncentration. Porschen är också
bekvämare fjädrad
och luftigare invändigt. Ett överlägset val på långresan.
Och definitivt den bättre bilen överlag.
Ändå vinner MCoupé testet.
Varför?
BMW har lyckats med konststycket att bygga en sportvagn som ligger
mycket nära Måttstocken 911 i prestandahänseende, som är roligare
och intensivare att köra, som är personligare att se och som inte
minst: Är avsevärt mycket billigare att köpa och köra.
Fint att veta när däckskontot lätt skenar iväg...
Gunnar Dackevall
|
"Dåliga stolar, men desto bättre grepp och balans och bromsegenskaper
i ren racingklass"
|
|
 |
|
Porsche bäst - men BMW bästa köp
|
| 1. BMW M Coupé * * * * |
 |
Mycket prestanda för pengarna, originell karosslösning, snål maskin,
utrustning. |
 |
Lastväxelreaktioner, instabil på spårig väg, trång kupé, för liten
tank (51 liter). |
 |
Underbart underhållande busbil med lysande maskin och ett chassi
som kräver sin man |
| 1. Porsche 911 Carrera * * * * * |
 |
Prestanda, köregenskaper, grepp, bromsar, högfartsstabilitet,
byggkvalitet. |
 |
Medelmåttig kvalitet på inredningsdetaljer, torftig standardutrustning,
liten tank (64 liter) |
 |
Komplett men dyr supersportbil med fin långfärdskomfort och racerbilsprestanda
på bana. |
Tekniken
i Porsche - och alla siffror |