Okej, din nyinköpta Audi RS6 börjar redan kännas trött? Tja, turbo-V10 med 580 hk och 650 Nm kan ju vara i underkant. Men det finns bot – vad sägs om 702 hk och 785 Nm?
Trevlig motor, men den kan kännas lite trött efter ett tag. Nu finns det bot!
Dahlbäck Racing AB i Borlänge kan hjälpa alla de stackare som redan tröttnat på motoreffekten i sin RS6. Jo, vi vet, efter ett tag så känns även 580 hk och 650 Nm lite fjuttigt…
Steg 1 innebär att effekten höjs till 660 hk och som mest 785 Nm. Kostar 37.375 kronor, vilket i sammanhanget (bilen kostar 1,1 miljoner) väl närmast betraktas som växelpengar.
Steg 2 svider lite mer, kostar 82.500 kronor. Men då höjs toppeffekten till 702 hk, även om vridmomentet stannar kvar vid 785 Nm. Audis Tiptronic-låda är begränsningen när det gäller vridmoment och även en del av originalbilarna har redan fått kännas vid bekymmer. Audi borde ha valt den skottsäkra, japanska låda som VW använder till sin Touareg V10 men någonstans där gick gränsen för stoltheten.