Nu finns den första officiella bilden på det som kanske, kanske blir världens snabbaste gatbil – 9ff GT9R! Med 1.120 hk och 1.050 Nm ska Porsche-tunern 9ff gör ett nytt försök att passera 400 km/h i toppfart, den här gången med god marginal!
9ff GT9R ser mer ut som en racebil än föregångaren GT9. Aerodynamiskt ser det ut att ha jobbats mycket och motoreffekten är höjd med över 100 hk. Ska det räcka för världsrekordet? KLICKA FÖR STÖRRE
Vem har tillverkat världens snabbaste bil? Åsikterna om detta är bitvis rätt spretiga men Shelby SuperCars, SCC, hade i alla fall en oberoende kontrollant från Guinness på plats när deras Ultimate Aero Twin Turbo klockades för 411,76 km/h i Washington förra hösten.
Därmed passerades det inofficiella rekordet som Bugatti Veyron haft på 407 km/h, en hastighet som ingen betvivlar men körningen hade inte kontrollant från Guinness eller FIA på plats. Dessförinnan hölls rekordet av Koenigsegg på Nardobanan, 388 km/h, satt 2005 och med Guinness närvarande.
Den 10 april i år körde den tyska Porsche-tunern 9ff 409 km/h med sin specialbyggda GT9 på Papenburgs ovalbana. GT9-modellen baserar sig på Porsche 911 GT3 men har förlängd hjulbas och lägre takhöjd. Den 4,2-liter stora boxersexan får med turbohjälp en toppeffekt på cirka 990 hk. Rekordhastigheten sattes i samarbete med tyska tidningen Autobild och återigen har vi ingen anledning att betvivla mätningen, men det fanns ingen oberoende kontrollant närvarande när hastigheten klockades.
SCC Ultimate Aero håller det officiella rekordet med 411,76 km/h i toppfart – satt på en landsväg i Washington, USA! Den ”lilla” smallblockmotorn på 387 kubiktum, 6,3 liter, ger hela 1.183 hk med hjälp av dubbla turboaggregat. KLICKA FÖR STÖRRE
Nåväl, snart tänker teamet hos 9ff undanröja alla tvivel och har därför byggt en vidareutveckling av rekordbilen från i våras och den här gången finns det ett "R" på slutet: GT9R. Den mest väsentliga skillnaden i jakten på toppfartsrekordet är motorn, som nu ger 1.120 hk och 1.050 Nm! Vad vi kan se på utsidan är aerodynamiken uppenbarligen också förbättrad men en mängd modifikationer.
Nardobanan i södra Italien, en rundbana, har bra förhållanden nästan året runt men den har nackdelen att stjäla en del kraft då sträckningen kräver att man vrider ratten hela tiden. Nardobanan brukar också vara fulltecknad av bilindustrin. Hur och när ett nytt rekordförsök ska ske vet vi inte, i skrivande stund. Men om 9ff tar sig besväret att få med en kontrollant från Guinness eller FIA kanske det blir slutsnackat – åtminstone ett tag. Det ryktas nämligen att Bugatti jobbar med en "Veyron Sport" som ger bort emot 1.600 hk!