Hoppa till innehåll

Saab 9-5: Snygg och kul

Vi har kört nya Saab 9-5. Stor, snygg, körglad och enligt Saab ”första svenska bilen som kan utmana Audi A6”. Chefredaktör Alrik Söderlind (till höger) har provkört en förseriebil av nya 9-5. Till vänster chassiingenjören Stefan Rundquist, som berättade många spännande detaljer om bilens teknik – men de får du läsa i nästa nummer av […]

Vi har kört nya Saab 9-5. Stor, snygg, körglad och enligt Saab ”första svenska bilen som kan utmana Audi A6”.

Saab 9-5: Snygg och kul

Chefredaktör Alrik Söderlind (till höger) har provkört en förseriebil av nya 9-5. Till vänster chassiingenjören Stefan Rundquist, som berättade många spännande detaljer om bilens teknik – men de får du läsa i nästa nummer av auto motor & sport!

Hej! Jag har förstått att det är en hel del hemlighetsmakeri kring den här provkörningen, där auto motor & sport och ett fåtal inbjudna fått köra bilen. Vad är syftet med provkörningen?
AS: Jo, vi har alltså fått provköra en förseriebil, för övrigt nummer 15 i ordningen, det ska byggas totalt 50 stycken. Och anledningen till provkörningen är helt enkelt att Saab vill höra våra omdömen om bilen. Det finns alltså utrymmen för små justeringar, även om bilen naturligtvis i stort sett är färdig. Sen är det förstås skönt för Saab att kunna provköra på vanliga vägar utan en massa spionfotografer i buskarna.

Saab 9-5: Snygg och kul

Aktern är särskilt snygg enligt Alrik. Fronten är mer Saab-konventionell.

Hur är första intrycket?
AS: Att den är stor och ser väldigt bra ut, framför allt aktern som har fått en helt egen stil. Den har en rätt så lutad bakruta och en avskalad design. Fronten är mer konventionell, se bilderna vi hade i auto motor & sport nummer 8-2009.

Saab 9-5: Snygg och kul

Så här blir fronten. Bilden är en datorillustration och kommer från auto motor & sport nr 8-2009.

Sen är det en hel del smådetaljer som har fått en helt ny karaktär, bland annat strålkastare, baklampor och backspeglar.

Hur skiljer den sig mot föregångaren?
AS: Interiört är den mycket bredare och längre. Den har blivit avsevärt mycket rymligare helt enkelt. Baksätet är väldigt generöst, det är riktig limousinkänsla där bak. Man känner igen Saabstilen, samtidigt som instrumenten känns moderna. Den som letar efter ett tändningslås får leta, för det är ersatt med en startknapp, men den sitter där den bör sitta … ni kan nog gissa var?
Instrumentbrädan kommer dessutom i många material och färger. Tyvärr kan vi inte visa några bilder på interiören, för det råder strikt fotoförbud i kupén. Men vi kan avslöja att det blir många nyheter och en del av ideerna från konceptbilarna har letat sig in i seriemodellen – kul!
Sen känns den väldigt modern att köra – förstås. Hela bilen är välskruvad och stabilt byggd. För att vara en förseriebil är det förvånansvärt fritt från oljud och missar, inga alls faktiskt.

Vad kan du säga om köregenskaperna?
AS: Den känns neutral och pålitlig. Styrningen är följsam, den känns inte konstgjord. Ganska bra balans, inte för snackig, men inte tråkig. Hela bilen krymper, blir körglad, när man kommer

Saab 9-5: Snygg och kul

Tyvärr råder fotoförbud på interiören (det gör det däremot inte på Alrik), men så mycket kan avslöjas att den har blivit väldigt rymlig.

in på kurviga vägar – och så var ju inte fallet med den gamla 9-5:an. Min kollega Pär Brandt fick köra under en vägsträcka då det var riktigt kurvigt och gick rejält fort, och jag kan säga så mycket som att han hade ett riktigt elakt leende – ju fortare det gick, desto bättre beteende från bilen. Pär gör tummen upp, just nu, och det är ett gott betyg.

Vad kan du säga om motorn och motoralternativen?
AS: Vi kör en 220-hästarsmotor, 6-växlad, 2,0 turbo, fyrhjulsdrift. Vi sitter fyra vuxna i den och motorn räcker till. Inga problem. Det kommer också en 1,6-liters turbobensinare som instegsmodell och flera dieselmodeller samt V6 turbo på toppen, men tyngdpunkten kommer att vara fyrcylindriga motorer.

När kommer den och har du fått några prisindikationer?
AS: Den kommer under början på nästa år. Ja, om allt går som det ska, alltså… Några priser har vi inte hört, men den kommer förmodligen att prissättas mot konkurrenterna, jag tror inte det blir några överraskningar där. Saab-folket är väl medvetna om vilka regler som gäller på olika marknader och här i Sverige ska man erbjuda attraktiva modeller som ligger inom gränsen för tjänstebilsmarknaden. Hemmamarknaden i Sverige är viktig, givetvis, men samma sak gäller i Storbritannien och andra stora marknader. De beräkningarna är gjorda från början, som man berättat för oss.

Till sist, har du något mer du kan tillägga?
AS: Ja, jag kan ju säga vad Magnus Hansson, Saab Automobiles produktmarknadschef sa: ”Detta är den första svenska bilen som kan utmana Audi A6 på alla nivåer.”

Läs mer om nya Saab 9-5 och provkörningen i auto motor sport nummer 11, som finns i butik från 18 maj.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.