Enligt Hyundai-chefen ska den nya generationen Sonata – eller ”i40” – bli ett nytt referensmärke i mellanstora sedanklassen när det gäller teknikinnehåll och byggkvalité. Ska VW Passat CC känna sig hotad?
Sonata får samma coupeliknande stuk på taklinjen som modet föreskriver just nu. Som tillval finns bland annat ett stort, tredelat panoramasoltak. KLICKA FÖR STÖRRE
Tuppkammen har vuxit på Hyundai och inte utan anledning. I USA blev stora lyxsedanen Genesis utsedd till ”Årets bil” och nu presenterar man lillebror: nya generationen Sonata, eller i40 som den sannolikt får heta i Europa. Som vi ser är i40 en bil som anammar modet med en låg och hal coupélinje – återstår att se hur det påverkar baksätesutrymmet.
Enligt Hyundais vice styrelseordförande Euisun Chung, som presenterade den nya Sonata i Sydkorea, ska modellen bli ett nytt referensmärke när det gäller teknikinnehåll och byggkvalité. I Sydkorea lanseras bilen i höst med en 2,0-liters bensinfyra som ger 165 hk och 202 Nm, bränsleförbrukningen anges till 7,8 l/100 km. Sonata ska även byggas i Alabama, USA, och där får modellen en 2,4-liters fyra samt ett V6-alternativ.
Presentationen av nya Sonata skedde i Sydkorea och då gjorde man missen att placera bilen på en snurrande plattform – vilket får nya Sonata att se betydligt högre ut än den är. Jämför med bilderna från hemsidan längre ned på sidan. KLICKA FÖR STÖRRE
I Europa kan vi förvänta oss dieselmotorer på 2,0 och 2,2 liter med effekt mellan 150 till 200 hk i i40. Alla motorerna får en nyutvecklad sexstegs automatlåda som tillval.
Sonata har tagit fyra år att utveckla och Hyundai räknar med att sälja 60.000 bilar i Sydkorea under årets resterande månader. Sonata ska även byggas i Hyundais kinesiska fabrik och totalt räknar man med en årlig försäljning på 450.000 bilar, räknat från 2011.
Ska Passat CC känna sig hotad av nya Sonata? Inredningen behöver man i alla fall inte skämmas för, av bilderna att döma. KLICKA FÖR STÖRRE
Sonata/i40 kommer till Europa under 2010 och året därpå är det förmodligen även aktuellt att introducera ett hybridalternativ. Enligt de uppgifter som läckt ut i USA rör det sig om en 2,4-liters bensinfyra som får hjälp av en 30 kW och 205 Nm stark elmotor. Hyundai har valt att utveckla litiumpolymerbatterier, istället för litiumjon och modellen blir även standardutrustad med start/stopp-teknik.



