Hoppa till innehåll

Honda CR-Z – första sportbilshybriden

Nya CR-Z ska premiärvisas på Tokyo-salongen och Honda kallar den för ”koncept”. Men låt er inte luras, det här är till 95 procent den seriefärdiga CR-Z som ska börja byggas nästa år – världens första sportbilshybrid! CR-Z blir en ny busbil från Honda med vissa blinkningar till 80-talets CR-X. Men under skalet hittar vi modern […]

Nya CR-Z ska premiärvisas på Tokyo-salongen och Honda kallar den för ”koncept”. Men låt er inte luras, det här är till 95 procent den seriefärdiga CR-Z som ska börja byggas nästa år – världens första sportbilshybrid!

Honda CR-Z - första sportbilshybriden

CR-Z blir en ny busbil från Honda med vissa blinkningar till 80-talets CR-X. Men under skalet hittar vi modern hybridteknik och en snål förbränningsmotor på 1,5 liter. KLICKA FÖR STÖRRE

Den vilda konceptbilen som vi kunde se första gången på Tokyo-salongen 2007 har inte ändrat sig mycket när den nu är nästan, nästan färdig för serieproduktion. Honda visar ännu en gång upp ett "CR-Z Concept" på Tokyo Motor Show men precis som när man visade Insight första gången på Paris-salongen förra hösten är det en i stort sett seriemässig bil vi ser på bilderna.

De tekniska uppgifterna för seriemodellen är Honda ännu så länge rätt förtegna om. Men vi vet att man lyfter över samma hybridteknik som används på Insight, det som Honda kallar för "IMA" (Integrated Motor Assist). Men istället för 1,3-liters fyran ska CR-Z få den sportigare 1,5-liters i-VTEC motorn på cirka 120 – 130 hk. Med elmotorn som stöttning innebär det runt 135 hk och relativt mycket vridmoment.

Honda CR-Z - första sportbilshybriden

Roligt nog har Honda inte dämpat leklusten som man demonstrerade på den ursprungliga konceptbilen från 2007. Ryktena förtäljer att det blir NiMH-batterier i CR-Z, inte litiumjon – förmodligen av kostnadsskäl. KLICKA FÖR STÖRRE

Prestandauppgifter får vi inte just nu men den fyra meter korta bilen blir sannolikt ganska lätt. Tätstegad, manuell sexväxlad låda innebär förmodligen 0 – 100 km/h på runt nio sekunder. Större motorvolym innebär att bränsleförbrukningen inte blir lika bra som i Insight (4,4 l/100 km) men samtidigt släpar CR-Z på lägre vikt och vi kanske kan hoppas på runt 5-6 l/100 km?

Konceptbilen möter sin publik om en knapp månad när Tokyo Motor Show öppnar. Serieproduktionen börjar nästa år och CR-Z når handlarna i början av hösten som årsmodell 2011. Våra engelska kolleger på Autocar hävdar att CR-Z ska få ett pris i närheten av VW Scirocco basmodell vilket i Sverige skulle innebära 225.000 kronor.

Honda CR-Z - första sportbilshybriden

Honda CR-Z - första sportbilshybriden

Honda CR-Z - första sportbilshybriden

Honda CR-Z - första sportbilshybriden

Honda CR-Z - första sportbilshybriden

Honda CR-Z - första sportbilshybriden

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.