Med tretton extra centimeter växer A8 L till 5,3 meter och alltihop kommer det generösa baksätet till godo. Den modifierade, direktinsprutade W12-motorn på 500 hk gör dessutom A8 L till sprintare av klass: 0-100 km/h klaras av på 4,9 sekunder.
Förlängningen syns bäst på utsidan genom att titta på bakdörrarna, som vuxit rejält jämfört med en ”vanlig” A8. Audi hävdar att aluminiumtekniken gör karossen 40 procent lättare jämfört med konventionell stålplåt. KLICKA FÖR STÖRRE
Den franska författaren Françoise Sagan myntade det klassiska talessättet: "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en Jaguar än i en buss". Tillåt oss nu att modifiera hennes bevingade uttryck en smula och byta ut Jaguar till "… baksätet i en Audi A8 L W12 …".
Pengar är inte allt, som sagt, men frågan är om det finns något lyxigare sätt att färdas än i baksätet på en Audi A8 L W12? Den nya lyxlimpan får ju Maybach att se närmast spartansk ut i jämförelse och siktet är förstås inställt på den välbeställda eliten i till exempel Kina, där Audi för övrigt valt att premiärvisa nya A8 L på "Auto China 2010" (öppet för publik 27 april – 2 maj).
Baksätet är minst sagt generöst och de två separata stolarna (tillval) är förstås ventilerade och reglerade på alla tänkbara ledder. Högerstolen fram är för övrigt justerbar även från baksätet, om de där bak skulle sura till och vilja ha mer plats. KLICKA FÖR STÖRRE
Förlängningen på 130 millimeter kommer helt och hållet baksätet till godo och sträcker ut axelavståndet till 3.122 millimeter. A8 L blir därmed 5.267 millimeter lång, bredden (1.949 mm) är oförändrad och höjden växer med bara två millimeter till 1.462. Den tilltänkta kundgruppen väljer förstås till de eluppvärmda, luftkonditionerade och individuellt elmanövrerade bakstolarna. För att vila fötterna finns det en speciell liten pall att fälla ner från framstolarnas baksida. Skulle man slumra till går det snabbt att kvickna till med hjälp av ljudsystemet från Bang & Olufsen som levererar 1.400 watt till de 19 högtalarna.
Baksätespassagerarna har tillgång till eget "entertainment system" med MMI-kontrollpanel mellan framstolarna. Audis samarbete med Google ger uppdateringar om väderprognos och speciella platser längs färdvägen. Trådlös uppkoppling till internet ska förutom alla vanliga funktioner även ge fotostöd till navigeringen för att lättare kunna orientera sig. Utsikten förbättras även med ett stort panoramaglastak för baksätet.
Det syns inte i den här vinkeln men W12-motorn har fyra rader av cylindrar, fördelat i två grupper med gemensamt topplock. Motorn har vuxit till 6,3 liter och toppeffekten är nu 500 hk jämnt. Vevaxeln är uppdelad med en tapp till varje cylinder, vilket ger den perfekta fördelningen på 60 grader mellan varje tändpunkt. Silkesmjuk gång utlovas. KLICKA FÖR STÖRRE
Den speciella W12-motorn (som kan liknas vid två sammanslagna VR6-motorer) sägs vara helt omarbetad. Första gången den fanns som tillval var 2001 och motorn modifierades 2004 men nu har man tagit nästa steg och förstorat volymen till 6,3 liter. Direktinsprutningen ökar effekten och gör förbränningen effektivare. Toppeffekten anges nu till 500 hk jämnt (tidigare 450 hk) och 625 Nm finns tillgängligt vid 3.250 rpm.
För att vara en V12-motor är förbrukningen hyggligt måttfull med 12,0 l/100 km, vilket är en förbättring med tolv procent jämfört med föregångaren. Hela motorn väger bara 247 kilo, vilket inte är dåligt med tanke på antalet cylindrar.
Mycket effekt, greppvänligt quattrosystem, åttastegad Tiptronic-automat och lättviktskonstruktion i aluminium gör A8 L till en förvånansvärt kvick sprinter. 0-100 km/h går på bara 4,9 sekunder och det är givetvis inga problem att komma upp i 250 km/h, då fartspärren sätter stopp.
Orderböckerna är öppna hos Audi från och med 30 juli men leveranserna till kund börjar inte förrän i december. Något pris finns inte angivet ännu.













