Volkswagens nyinrättade trimavdelning R GmbH är snart klara med sitt senaste projekt: vässningen av nya Polo till 210 hästkrafter. Ingen fyrhjulsdrift, men ny diffbroms. Premiär 2012.
Åets bil Volkswagen Polo kommer i likhet med storasyskonen Golf och Scirocco också i R-version med 210 hästar kramade ur en 1,6-liters bensinmotor ned hjälp av direktinsprutning och turbo. (Illustration: Schulte Design.)
Ansvarig för Volkswagens globala marknadsstrategi är sedan ett halvår före detta Alfa Romeo-chefen Luca de Meo. Han anser att varumärket Volkswagen måste vässas för att nå nya köpare. Det ska ske med fräckare formgivning (under designchefen Walter de Sillva) men också fler modeller med "mer känsla" – bilarna ska har emotionella värden som ökar "vill-ha-faktorn". (Läs intervju med Luca de Meo och Walter de Silva i ams 10/2010.)
Ett effektivt sätt att stärka imagen är att ha extra sportiga modeller på programmet, och där kommer den nyinrättade egna trimsmedjan R GmbH att spela en viktig roll. Där preparerar man märkets allra tuffaste modellversioner – snäppet ovanför GTI-modellerna.
Hittills har Scirocco och Golf tagits fram i R-version, båda med tvåliters direktinsprutad och turbomatad bensinmotor som ger 265 hästkrafter och 350 Nm vridmoment som mest. Golfen är fyrhjulsdriven med senaste Haldexsystemet, medan Sciroccon får nöja sig med framhjulsdrift – dock i kombination med det elektroniska diffbromssystemet XDS, som effektivt bidrar till drivgreppet genom att skjuta över kraft till det kurvyttre framhjulet så fort det inre visar minsta tendens att lätta och börja spinna.
Och nu är även Polo på gång med R-emblemet på bakluckan. Eftersom den är mindre än R-bröderna får den en lite kompaktare och lättare motor – en ny direktinsprutad bensinare på 1,6 liter som med turbo och laddluftkylare ger maximalt 210 hästkrafter, vilket är 30 mer än hos Polo som GTI. Samma motor kommer för övrigt att finnas även till Golf i dess kommande sjunde generation som lanseras 2013.
Polo R är i likhet med Scirocco R enbart framhjulsdriven, men försedd med samma XDS-diffbroms som med hjälp av abs-systemet håller drivgreppet maximalt i alla lägen. En underbyggd gissning är att Polo R får sexväxlad manuell låda som standard men att den kan beställas med dubbelkopplingslådan DSG.
Premiär för Polo R blir det 2012 och några priser har ännu inte indikerats.