I en artikel på DN Debatt redovisar Miljöpartiet en ny miljöbilspolitik. Bilmodeller med höga utsläpp ska avgiftsbeläggas och på det viset gynna de med små utsläpp. Miljöpartiet vill också ha en beskattning av förmånsbilar som grundar sig på CO2-utsläpp.
Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand och Peter Eriksson vill genomföra en ny miljöbilspolitik, bland annat genom att straffbeskatta bilar med hög förbrukning. Foto: Fredrik Hjerling.
Bildar Miljöpartiet regering tillsammans med socialdemokrater och vänsterpartister vill de ha en ny miljöbilspolitik, det redovisar man i en artikel på DN Debatt.
Miljöpartiet använder praktiska exempel från Frankrike och Storbritannien. I Frankrike avgiftsbeläggs modeller med törstiga motorer och de pengarna skjuts över för att gynna modeller med låga CO2-utsläpp – något liknande vill Miljöpartiet också se i Sverige. Exemplet från Storbritannien rör beskattningen av förmånsbilar, där britterna numera väljer tjänstebilar med låga CO2-utsläpp eftersom de har lägre skatt.
Miljöpartiet vill att nya svenska bilar till 2014 har ett CO2-utsläpp som ligger under snittet i EU. Till 2018 vill man att hela vagnparken i Sverige ligger under EU-genomsnittet. Och senast 2020 vill man att fossila bränslen är undantag, ersatta av förnybara drivmedel samt el/hybridbilar.
Miljöbilsnivån med 120 g/km eller mindre tycker Miljöpartiet att man ska skärpa och vill ha nivån 100 g/km redan 2012. Artikeln kan läsas i sen helhet genom att klicka på den här länken.