Kombilar är Volvos i särklass bästa gren. Sedanmodellerna är det värre med. Därför har Volvo tagit fram en ny lyxbil med tydliga kombidrag som kanske kommer att ersätta S80-modellen.
Volvo har haft svårt ett få till några riktiga storsäljare med sina sedanmodeller. Med kombimodellerna är det tvärtom.
På Genèvesalongen presenterar Volvo därför en helt ny typ av bil – en sedan med kombiutseende. Låter det konstigt?
Ja kanske lite, men problemet för bilindustrin just nu är att stora sedanmodeller är extremt svårsålda. Nu är det jeepar som gäller.
Visst, man kan lägga ner den klassiska personbilen. Men ett bättre alternativ är att förnya konceptet, och det är precis vad Volvo nu försöker göra. Därför kommer publikens reaktioner på konceptbilen att få en avgörande roll för om bilen blir verklighet eller inte.
VCC, Versatility Concept Car, är alltså inte en jättekombi utan Volvos version av en vanlig sedan. Den kan således komma att bli ersättaren till S80, och inte till V70.
Bilen är åtta centimeter längre än S80, fem centimeter bredare men lika hög.
Utseendemässigt har bilen delvis inspirerats av tidigare Volvo-modeller. Bakdelen med sin glasruta har sina rötter i 1971 års Volvo P1800 ES, och den stora, distingerade grillen kan spåras tillbaka till Volvo 164 från 1968.
De breda skuldrorna är nu ännu tydligare än på Volvo V70 och S80.
Bland de mest framträdande dragen i fronten finns vertikalt ställda strålkastare. Den inre av de båda lamporna utnyttjar ett system som kallas Static Bending Light med tre ljusenheter som riktas i olika vinklar. Den översta riktas rakt fram och fungerar som ett konventionellt halvljus. När bilen svänger kommer sensorer som är kopplade till styrningen att aktivera enheterna två och slutligen tre för att lysa upp den riktning som bilen svänger åt. Detta system skapar ett överlägset ljusmönster i mörkret när man kör på kurviga vägar.
Inne i bilen har Volvo strävat efter minimalt antal onödiga knappar och reglage.
Ratten är unik genom att det har ett fast centrum, det innebär att fler kontroller kan placeras på ratten, inklusive reglage för automatlådan. De ergonomiska fördelarna med detta är att reglage och kontroller alltid sitter på samma ställe.
Baksätena kan glida individuellt, drivna av elmotorer, för att öka ben- eller bagageutrymmet. Nackstöden kan vikas för att förbättra sikten och dolt under armstöden finns en extra, uppfällbar barnstol för barn från tre år och uppåt.
Under golvet i bagageutrymmet döljer sig bland annat två förvaringsutrymmen, ett uppvärmt och ett kylt.
VCC är baserad på den nya plattform som bär upp de kommande stora Volvomodellerna. Den utvecklas i Göteborg under Volvos ledning och ska även användas till andra lyxbilar inom Ford-gruppen.
Motorn är Volvos raka sexa men med direktinsprutning och en ny effektivare turboteknik som Volvo utvecklar just nu.
Basmotorn, en direktinsprutad, sexcylindrig inlinemotor med en volym på 2,6 liter, är försedd med en ny effektivare turboteknik som lägger tonvikten vid bränsleekonomi. Tekniken uttnyttjar det positiva laddningstrycket för att rensa brännkammaren från alla spår av avgaser, vilket förbättrar effektuttaget.
Fler och större bilder