Q7 är ansiktslyft med nya motoralternativ och åttastegad automat som standard. Mest nyfikna är vi på helt nya 3,0 V6 TDI, den motor nästan alla Q7-köpare väljer och som snart kommer till de flesta modeller i VW-koncernen.
Ansiktslyftningen är diskret, det handlar främst om kromdetaljer och nya huvudstrålkastare. (Notera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nr 13-2010.)
Lika bra att säga det först som sist: Det ansiktslyft som Audi Q7 fått är diskret, minst sagt. Mest syns det på fler kromdetaljer och nya huvudstrålkastare med LED-varselljus. De senare är tillval men hamnar nog på nästan alla bilar som beställs då de ingår i ett "teknikpaket" för 35.000 kronor där parkeringshjälp, sätesvärme bak, elstolar och 4-zons klima ingår.
I ”teknikpaket” för 35.000 kronor ingår parkeringshjälp, sätesvärme bak, elstolar och 4-zons klima.
Det riktiga lyftet hittar vi istället bland drivlinorna där tre nya V6:or erbjuds tillsammans med V8 4,2 TDI och V12 TDI. Den sällsynta V12:an är för övrigt enda motorn som behåller sexstegad Tiptronic-automat, alla andra får den nya åttategade Tiptronic-lådan som standard och då ingår även automatisk start/stopp-funktion.
I Sverige väljer nio av tio Q7-köpare V6 TDI. Det lär de fortsätta med då Audi nu genomför ett generationsskifte och

introducerar en helt ny 3,0 V6 TDI, ritad på ett vitt papper. Nya V6 TDI debuterar i Q7 och A8 men sprider sig successivt ut i Volkswagen-koncernen.
Precis som med den femcylindriga turbomotorn i TT RS använder Audi kompaktgrafitjärn i motorblocket istället för aluminium. Gjutjärn kan låta stenåldern men i det här fallet vinner man styrka, kan bygga kompakt och får dessutom bättre bullerdämpning.
Hela V6-motorn är bara 437 millimeter lång och har numera en kamkedja, istället för fyra. Insuget är byggt i plast med dubbla kanaler för snabb respons. Allt som allt är nya V6 TDI 25 kilo lättare än sin föregångare. Bränslesystemet trycker nu iväg dieselbränslet med upp till 2.000 bar i tryck och man använder en ny typ av spridare, liksom vattenkylning till EGR-systemet.
För bilköparna är generationsväxlingen inte så uppenbar då man tittar på effektsiffrorna. Som förut ger V6 TDI 240 hästar och 550 Nm. Men som vi kan gissa har man istället satsat allt krut på att få renare avgaser och lägre förbrukning. Avgasnormen Euro 5 uppnås förstås och förbrukningen har sjunkit hela 20 procent, från tidigare 9,1 till 7,4 l/100 km i Q7.
Första intrycket bakom ratten är frånvaron av dieselknatter. Inte ens med rutorna nere hörs speciellt mycket och definitivt inte en bit upp i fart. Vid gaspådrag infinner sig ett rivigt brummande som snarare påminner om en bensinmotor med minst sex cylindrar. Effektmässigt är den nya
V6 TDI snarlik föregångaren men man kan dra motorn längre upp i registret utan att "gå in i väggen" som många av de äldre dieselmotorerna.
Den största, upplevda skillnaden står istället den åttaväxlade automatlådan för. Växlingarna går fortare och känns mer distinkta, motorns varvtal arbetar hela tiden i ett register som närmast får beskrivas som en perfekt samklang mellan effektbehov, förbrukning och komfort. Tiptronicautomaten är också något av en tankeläsare som blixtsnabbt förstår vad som behövs och agerar därefter.
Audi Q7 har begåvats med en av de bästa, mest harmoniska drivlinor artikelförfattaren någonsin kört. Vi lyfter på hatten för det!