Klivet in i framtiden heter ”Skyactiv” hos Mazda. Bakom begreppet döljer sig bränslesnåla motorer, effektiva transmissioner och lättviktsteknik i karosserna.
Mazda fortsätter att visa tekniska framsteg och presenterar nu sitt samlingsbegrepp: ”Skyactiv”. KLICKA FÖR STÖRRE
Mazda är en av de få biltillverkare som faktiskt lyckats banta en ny modell rejält jämfört med föregångaren och då tänker vi förstås på Mazda 2. En bilmodell som inte är speciellt vanlig på svenska vägar – vilket är synd då våra begagnattester och läsarbetyg visar att det är en riktigt bra modell i sitt segment.
Som vi förstått växer det ingen mossa på stenarna hos Mazda och idag har vi fått ett nytt namn som ska förknippas med teknisk utveckling: "Skyactiv". Det är ett paraplybegrepp som omfattar snåla dieselmotorer ("Skyactiv-D"), snåla direktinsprutade bensinmotorer ("Skyactiv-G"), effektiva automatlådor ("Skyactiv-Drive") samt effektivare manuella transmissioner ("Skyactiv-MT"). Till detta kommer en vidareutvecklad lättviktsteknik för karosser ("Skyactiv-Body") som ska sänka vikten på både standardbilar och sportbilsmodeller.
Enligt Mazdas koncernchef Takashi Yamanouchi har man börjat med ett vitt papper och skapat helt nya, tekniska lösningar. Något som ska gett oväntat bra resultat.
Som några exempel på de framgångar man uppnått är den, som Mazda hävdar, är världens första serieproducerade bensinmotor med hela 14,0:1 i kompressionsförhållande. Det höga kompressionstrycket tillsammans med andra förbättringar har gett en minskad förbrukning med 15 procent jämfört med tidigare motorer.
När det gäller dieselmotorerna har Mazda gått på andra hållet och sänkt kompressionsförhållandet till 14,0:1, främst för att få bättre styrning på emissionerna och då framför allt NOx, som kommer i det tuffa Euro 6 reglementet. Mazda uppnår dessa värden utan tillskottsmedel eller dyrbara "NOx-fällor", dessutom sänker man förbrukningen med 20 procent.
Mazdas pressrelease går in i detalj på vad man åstadkommit och den går att läsa på engelska som pdf-fil genom att klicka på denna länk.