Hoppa till innehåll

Golf Cab: Den kommer redan 2011

Goda nyheter för dig som väntar på VW Golf som cabriolet: koncernchefen har bekräftat att den börjar tillverkas tidigt nästa år. Och den byggs hos klassiska Karmann i Osnabrück, liksom sina föregångare. Nio år efter senaste Golfcabben återuppstår den 2011 – i Karmanns gamla fabrik. Den får klassisk sufflett, vilket möjliggör ett bagageutrymme på cirka […]

Goda nyheter för dig som väntar på VW Golf som cabriolet: koncernchefen har bekräftat att den börjar tillverkas tidigt nästa år. Och den byggs hos klassiska Karmann i Osnabrück, liksom sina föregångare.

Golf Cab: Den kommer redan 2011

Nio år efter senaste Golfcabben återuppstår den 2011 – i Karmanns gamla fabrik. Den får klassisk sufflett, vilket möjliggör ett bagageutrymme på cirka 300 liter. (Illustration: Schulte Design.)

VW:s koncernchef Martin Winterkorn besökte förra veckan fabriken i Osnabrück tillsammans med Niedersachsens delstatspresident David McAllister, som tillika sitter i Volkswagens styrelse. Winterkorn informerade då McAllister och Karmanns personal om status för produktionen av nya Golf Cabrioletl, som börjar byggas i lokalerna tidigt 2011.

Karmann är en välkänd legotillverkare sedan decennier, och mest bekanta produkterna har varit Volkswagenmodeller: Skalbaggen som cabriolet, coupén Karmann-Ghia och de första generationerna av Scirocco.

Golf Cab: Den kommer redan 2011

Den nya Golf Cabrio baseras på Golf VI fastän Golf VII som halvkombi lär vara klar bara ett drygt år senare. (Bild: Schulte Design.)

Volkswagen Group övertog i början av 2010 Karmanns fabrikslokaler och all tillverkningsutrustning utom den del som var specialiserad på fällbara biltak, efter att Karmann förlorat flera stora bilbyggaruppdrag och tvingats i konkurs. (Biltaksverksamheten har köpts av legotillverkaren Magna Steyr i Österrike.) Också ett tusental medarbetare ingick i Volkswagens köp. Och nu satsar VW på anläggningen som en av koncernens specialfabriker. Vid slutet av 2011 ska personalstyrkan i Osnabrück uppgå till 1.800 anställda.

Då ingår också en avdelning för teknisk utveckling och metallkonstruktion som VW helt nyligen övertog från Karmann-företagets konkursbo. I samband med besöket gav Martin Winterkorn den avdelningen i uppdrag att konstruera sufflett-taket till nya generationen av Audi A3 Cabriolet.

I anläggningen har Volkswagen även etablerat en lärlingsverkstad, där man för närvarande har 75 personer under utbildning.

Och i början av 2011 drar produktionen av nya Golf Cabrio ingång, med en arbetsstyrka på cirka ettusen personer.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.