Goda nyheter för dig som väntar på VW Golf som cabriolet: koncernchefen har bekräftat att den börjar tillverkas tidigt nästa år. Och den byggs hos klassiska Karmann i Osnabrück, liksom sina föregångare.
Nio år efter senaste Golfcabben återuppstår den 2011 – i Karmanns gamla fabrik. Den får klassisk sufflett, vilket möjliggör ett bagageutrymme på cirka 300 liter. (Illustration: Schulte Design.)
VW:s koncernchef Martin Winterkorn besökte förra veckan fabriken i Osnabrück tillsammans med Niedersachsens delstatspresident David McAllister, som tillika sitter i Volkswagens styrelse. Winterkorn informerade då McAllister och Karmanns personal om status för produktionen av nya Golf Cabrioletl, som börjar byggas i lokalerna tidigt 2011.
Karmann är en välkänd legotillverkare sedan decennier, och mest bekanta produkterna har varit Volkswagenmodeller: Skalbaggen som cabriolet, coupén Karmann-Ghia och de första generationerna av Scirocco.
Den nya Golf Cabrio baseras på Golf VI fastän Golf VII som halvkombi lär vara klar bara ett drygt år senare. (Bild: Schulte Design.)
Volkswagen Group övertog i början av 2010 Karmanns fabrikslokaler och all tillverkningsutrustning utom den del som var specialiserad på fällbara biltak, efter att Karmann förlorat flera stora bilbyggaruppdrag och tvingats i konkurs. (Biltaksverksamheten har köpts av legotillverkaren Magna Steyr i Österrike.) Också ett tusental medarbetare ingick i Volkswagens köp. Och nu satsar VW på anläggningen som en av koncernens specialfabriker. Vid slutet av 2011 ska personalstyrkan i Osnabrück uppgå till 1.800 anställda.
Då ingår också en avdelning för teknisk utveckling och metallkonstruktion som VW helt nyligen övertog från Karmann-företagets konkursbo. I samband med besöket gav Martin Winterkorn den avdelningen i uppdrag att konstruera sufflett-taket till nya generationen av Audi A3 Cabriolet.
I anläggningen har Volkswagen även etablerat en lärlingsverkstad, där man för närvarande har 75 personer under utbildning.
Och i början av 2011 drar produktionen av nya Golf Cabrio ingång, med en arbetsstyrka på cirka ettusen personer.