Hoppa till innehåll

Subaru Legacy: Hästkraftstinn och lyxig milslukare

Subaru har jobbat så hårt på sin image av tillförlitlighet att bilmärket nu börjar upplevas som lite väl tråkigt. Nya Legacy 2,5 GT är tänkt att ändra på det. Legacy 2,5 GT bjuder på sköna vägegenskaper, men sportig, nej, knappast. (Notera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nr 15-2010.) Vanliga […]

Subaru har jobbat så hårt på sin image av tillförlitlighet att bilmärket nu börjar upplevas som lite väl tråkigt. Nya Legacy 2,5 GT är tänkt att ändra på det.

Subaru Legacy: Hästkraftstinn och lyxig milslukare

Legacy 2,5 GT bjuder på sköna vägegenskaper, men sportig, nej, knappast. (Notera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nr 15-2010.)

Vanliga Subaru Legacy med 167-hästars bensinmotor eller 150-hästars diesel har sålt bra men ingen av dem upplevs speciellt spännade.
För att råda bot på tristessen putsade Subaru upp den gamla 2,5-liters Impreza WRX-motorn till 265 hästar, monterade boxerfyran på en ny hjälp-ram och fick som bonus mindre vibrationer, mer exakt styrning och lägre tyngdpunkt.

Detta märks när man kör nya Legacy 2,5 GT (finns både som sedan och kombi). Styrningen är mer exakt även om den med sina tre varv mellan ändlägena blir vevig och känslan är medelmåttig. Men av vibrationer från motorrummet märks ingenting.

De 265 hästarna är i 2,5 GT kopplade till en femstegs automat som även kan växlas med paddlar på ratten. Om det känns sportigt? Javisst, och den kraftfulla motorn räcker mer än väl för rödljusrace även om motorljudet inte upplevs som eggande.
Legacy 2,5 GT är inte så kvickfotad och agil som man hoppats. I kombiversionen väger den runt 1,7 ton och även om det är ett väl kalibrerat chassi så tar det sin lilla tid innan kursen läggs om.

Subaru Legacy: Hästkraftstinn och lyxig milslukare

Gott om lullull i Legacy GT som förutom lyxen bjuder en kraftfull motor och fyrhjulsdrift.

Väggreppet är det inget fel på. Legacy biter sig fast i asfalten på ett föredömligt bra sätt. Pressad kommer en lätt understyrning fram som dock inte är besvärande på något vis.

Det är istället det faktum att Legacy 2,5 GT kostar hela 391.900 kronor i kombiutförande (379.900 för sedan).
Även om allt upptänkligt i utrustningsväg råkar ingå, från xenonljus, navigator, backkamera, skinnklädda elframstolar och soltak till feta 18-tummare, är prislappen rejält tilltagen.

För pengarna får man en fyrhjulsdriven, rymlig kombi som är både komfortabel och snabb. Legacy 2,5 GT är en björnstark dragbil och en skön milslukare för breda motorvägar, snarare än en kvick och sportig familjekombi för kurvkramare.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.