Chefen för Volvo Cars of North America, Doug Speck, vässar nu marknadsföringen för att återvinna förlorade marknadsandelar i USA. Volvo ska också erbjuda bättre leasingavtal, ett område man hittills varit dåliga på.
USA-chefen Doug Speck sätter tuffa mål för 2011, försäljningen ska öka tvåsiffrigt.
För att säga precis som det är så går Volvo urdåligt i USA. Förra året gick man mot strömmen och tappade tolv procent jämfört med 2009, då finanskrisen ströp mycket av bilförsäljningen.
2010 såldes 54.000 Volvo i USA, ner från 61.400 under 2009. Det ska jämföras med början av decenniet då Volvo slog nya försäljningsrekord varje år, 2004 sålde man till exempel 140.000 bilar i USA. Totalt sålde Volvo 456.200 bilar 2004.
För att förbättra försäljningen har chefen för Volvo Cars of North America, Doug Speck, fått utökad budget för marknadsföring. Under första kvartalet 2011 ska man spendera lika mycket som man gjorde under hela 2010.
Nybilskunderna ska vinnas över genom att också förbättra leasingavtalen, där Volvo hittills varit rätt försiktiga jämfört med sina konkurrenter. Nya S60 T5 ska till exempel gå att privatleasa för 299 dollar i månaden. Målet är att nå en tvåsiffrig, procentuell försäljningsökning under 2011 på USA-marknaden som totalt väntas öka från fjolårets 11,6 miljoner bilar till 12-13 miljoner. Den modell som säljer bäst i USA just nu är XC60.