Hur fungerar Volvos elbil, C30 Electric, i kylan? Jo, med tillsatsvärmare blir det väldig snabbt varmt i bilen. ”Jag är imponerad”, säger vår testförare.
Volvo C30 Electric blir varm oväntat snabbt, säger vår testförare Thomas Berggren.
Hej Thomas. Hur är det i Kiruna?
Hej! Jo, det är bara bra, gnistrande sol och nästan 20 grader kallt. Det är nästan en naturupplevelse att köra om kring här på de snötäckta vägarna med en elbil eftersom den är helt tyst.
Den eldrivna C30 laddas normalt från ett vanligt eluttag. Är batteriet helt tömt, tar laddningen cirka åtta timmar.
Hur fungerar C30 Electric i kylan då?
Väldigt bra faktiskt. Det var minus 17 när vi startade och på tre minuter började värmen bli acceptabel. Efter fem minuter var det varmt i bilen. Det som krävs för att detta ska fungera är en E85-driven tillsatsvärmare.
Hur är den att köra?
Den är väldigt mycket som en vanlig automatväxlad C30 – bara piggare och svarar mer på gas. Men den har lite annorlunda chassi, det är lite mjukare och hoppar därför mindre bak. Den är lite tyngre också eftersom batteriet väger 280 kilo.
En bonus är att den är helt ljudlös, och det är ju särskilt skönt eftersom miljön här uppe runt Kiruna är så tyst. På ren asfalt upplevs däremot däcksbullret väldigt mycket eftersom det inte finns något motorljud som distraherar.
I auto motor & sport nummer 7 blir det mycket mer om C30 electric, och då ska vi bland annat gå till botten med det mest intressanta – hur man har löst värmen i bilen.
Mer fakta och bilder C30 Electric hittar du här (se även länkar nedan)!
Räckvidden är upp till 15 mil på en batteriladdning.
Foto: Anders Wejrot