Peugeot tror att försäljningen av nya mellanklassaren 508 blir större i Kina än på den franska hemmamarknaden, på grund av Kinas enorma efterfrågan på sedanmodeller i mellanklassen.
Peugeot hoppas kunna sälja 65.000 exemplar av nya 508 i Kina tack vare suget efter mellanklassbilar.
Totalt hoppas Peugeot sälja 200.000 exemplar av nya 508 under 2012, varav 65.000 i Kina och 38.000 i Frankrike, enligt Automotive News. Detta trots att kinamarknaden bara får tillgång till sedanmodellen. I Europa säljs både sedanmodellen och kombin 508 SW parallellt.
Mellanklassbilar säljer bra i Kina och står för omkring en fjärdedel av landets sålda bilar. Peugeot 508 tillverkas i både franska Rennes och kinesiska Wuhan.
Om prognoserna stämmer blir det första gången Peugeot säljer fler bilar i ett enda land utanför Frankrike av en modell som säljs i Europa. Peugeot tror att bara 20.000 exemplar hittar köpare på marknader utanför Europa och Kina.
PSA-koncernen med Peugeot och Citroën vill minska sitt beroende av den europeiska marknaden, och senast 2015 ska hälften av koncernens bilar säljas i länder utanför Europa.
508 finns som SW (kombi) också, men den är inte aktuell i Kina.
PSA-koncernen ökade sin försäljning i Kina med 38 procent förra året till 375.600 bilar, medan försäljningen i Europa sjönk med 2,3 procent till 1,8 miljoner bilar enligt Automotive News.
När auto motor & sport provkörde Peugeot 508 i nr 5/2011 - som du kan köpa via den här länken - imponerades vi av kvalitetskänslan, men någon storlastare är den inte.
508 ersätter både 407 och 607 och börjar säljas i Sverige i april. Peugeot 508 mer i detalj hittar du genom att klicka på länken.