Hoppa till innehåll

Saab och IAC överens – produktionen är igång

Sent under torsdagskvällen nådde Saab och underleverantören IAC fram till ett avtal som säkerställer leveranserna av instrumentpaneler. Produktionen startade klockan 10 på fredagen. Instrumentpanelerna från IAC, som du ser monteras på bilden ovan, har uteblivit på grund av obetalda fakturor. Men i tordags kväll kom Saab och IAC överens och leveranserna ska återupptas under fredagen. […]

Sent under torsdagskvällen nådde Saab och underleverantören IAC fram till ett avtal som säkerställer leveranserna av instrumentpaneler. Produktionen startade klockan 10 på fredagen.

Saab och IAC överens - produktionen är igång

Instrumentpanelerna från IAC, som du ser monteras på bilden ovan, har uteblivit på grund av obetalda fakturor. Men i tordags kväll kom Saab och IAC överens och leveranserna ska återupptas under fredagen. KLICKA FÖR STÖRRE

Under torsdagen drabbades Saab Automobile återigen av produktionsstopp på grund av att man saknade delar. Flera underleverantörer hävdade att man inte längre kan vänta på betalning utan stoppar sina leveranser.

En av de underleverantörer som inte fått betalt är IAC, som bland annat gör instrumentpaneler och dörrsidor. Under tisdagen stannade produktionen på grund av att DB Schenker inte fått betalt – något som löstes under onsdagen – och under torsdagen var det bland annat instrumentpaneler från IAC som saknades. Irritationen hos personalen var påtaglig då man upplevde att företagsledningen inte informerade om orsakerna till stoppen.

Saab och IAC överens - produktionen är igång

Förhoppningsvis kan produktionen återupptas under fredagen. Men tvister med underleverantörerna kan leda till förnyad komponentbrist.

Vid 22-tiden under torsdagskvällen meddelades att Saab och IAC är överens igen, utan att lämna några närmare detaljer om vad som brustit förut och hur det nya avtalet ser ut. I en intervju med lokaltidningen TTELA.se säger Saabs informationsdirektör Eric Geers att man har som mål att nå överenskommelser med alla underleverantörer, i den mån det finns oklarheter:
"Men om det sedan innebär att vi kan börja bygga bilar igen redan klockan 7.30 på fredagsmorgonen vet jag inte än," sa Eric Geers till TTELA.se.

Produktionen startade klockan 10 men det kan bli fler störningar i leveranserna. Saab har lämnat GM:s betalningssystem "Socrates" och har satt igång ett eget system till sina 800 underleverantörer. En del av betalningsproblemen skylls på det nya systemet.

Under torsdagen informerade Riksgälden att Saab lämnat in en ny ansökan om fortsatt delutbetalning av det lån som man fått beviljat hos Europeiska investeringsbanken, EIB. Det gör Saab varje kvartal och EIB övervakar att pengarna går till de forskningsprojekt som finansieras av lånet, parallellt med att Riksgälden ser till att Saab fortsatt kan säkra garantier för sitt lån.

Om det är likviditetskris hos Saab – något som dock informationsdirektören Eric Geers förnekat – kan den mildras tillfälligt när delbetalningen från EIB faller ut om två veckor.

Ytterligare kapitaltillskott kan behövas och det kan eventuellt komma från den ryska finansmannen Vladimir Antonov. Han har lämnat in en formell ansökan till Riksgälden om att gå in som delägare i Saab Automobile. Tidigare har Antonov förklarat att han vill gå in med kapital på mellan 440-620 miljoner kronor.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.