Efter drygt ett år uppdateras Cayenne med nya utrustningsalternativ. Turbomodellen kan nu fås med 540 hk – och Panamera får internetuppkoppling.
Cayenne Diesel blir snålare – och Cayenne Turbo blir starkare.
För kunder som anser att Cayenne Turbo med 500 hk inte duger lanserar nu Porsche ett uppdateringspaket som ger 540 hk och massiva 750 Nm. Detta är möjligt tack vare nya turboladdare och uppdateringar i motorns mjukvara.
Accelerationstiden från 0 till 100 km/h sänks till 4,6 sekunder och förbrukningen stannar på 11,5 l/100 km. De keramiska bromsarna har fått bättre kylning och större bromsskivor.
Även V6-motorn i Porsche Cayenne Diesel uppdateras och får 245 hk istället för tidigare 240. Förbrukningen sänks till 7,2 l/100 km och koldioxidutsläppet sänks till 189 gram/km. Cayenne Diesel når 100 km/h på 7,9 sekunder.
Dieselmotorn är Volkswagenkoncernens nya V6-konstruktion som är lättad med 20 kg jämfört med föregångaren. Vi provkörde motorn i Audi Q7 och imponerades av både kraften och förbrukningen.
Cayenne S Hybrid får uppdaterad mjukvara för att klara av att köras enbart på el även när det är kallt. Tidigare kunde hybridversionen av Cayenne bara köras på eldrift när motorn nått arbetstemperatur.
Även Porsche Panamera får några små uppdateringar. Lane Change Assist-systemet, som övervakar döda vinkeln, blir möjligt att beställa även i Panamera. Bi-xenonlampor med svarta insatser och kurvljusfunktion går att beställa, liksom nya avgasutblås. I juni kan Panamera också utrustas med trådlös internetuppkoppling.