UPPDATERAD: Här är de officiella bilderna på Volvos nya kompakt-SUV XC60. Bilderna hamnade först i den tyska pressen och nu har Volvo accepterat läget och lagt ut hela informationen. Nya XC må vara en "konceptbil", men den avslöjar ändå mycket om Volvos nya formspråk. Volvos pressrelease med alla detaljer finns i botten av artikeln.
![]() |
|
Här är Volvos officiella bilder på ”conceptcar” XC60, en milt modifierad version som sannolikt är mycket lik den seriemässiga bilen. Premiär blir det i Detroit, om några veckor. KLICKA FÖR STÖRRE BILD (CLICK FOR LARGER PICTURE)
|
Det handlar alltså om den nya kompakta SUV som har utvecklats av Ford, Land Rover och Volvo tillsammans på den gemensamma så kallade EUCD-plattformen. Land Rover har redan rullat ut sitt bidrag Freelander 2, Ford visade den i form av konceptbilen Iosis X i Paris i höstas och nu visar Volvo sitt bidrag i Detroit i januari.
![]() |
|
På konceptbilen är inredningen mycket futuristisk. Leta efter växelspaken, till exempel. Var är den? KLICKA FÖR STÖRRE
|
Det kanske mest intressanta med XC60 är att den bryter radikalt med Volvos gamla ”boxiga” traditioner med en förpackning som nästan helt saknar raka streck och linjer. Den avviker helt från syskonet Freelander 2 men ansluter sig formmässigt ganska väl till Fords konceptbil som troligen döps till ”C-Cross” när den debuterar hösten 2007. XC60 är den första kreationen där den nye formgivaren Steve Mattin har haft ett finger med i spelet, och den ger mer än en fingervisning om att Volvo håller på att slå in på ett nytt formspråk igen.
Volvo kallar sin XC60 för en konceptbil, men det är troligt att den är helt färdig, men ”blingad” med fetare fälgar och lite extra lister – ungefär som när man visade C30 som ”koncept” i Detroit för ett år sedan.
![]() |
|
I nattbelyst utförande är instrumenteringen nästan kusligt upplyst. Hoppas det finns kvar i produktionsmodellen! KLICKA FÖR STÖRRE
|
Produktionsstarten ligger knappt ett år bort, och bilen kommer sannolikt att tillverkas på samma lina som C-Cross – möjligen i belgiska Gent eller på någon av Fords andra fabriker.
Tekniskt är det inte mycket som revolutionerar under ytan, det handlar om samma drivlina som nya S80 använder, med femmor och sexor – dock knappast V8 i första skedet i alla fall. Haldexkoppling av tredje generationen finns med ombord, med förspänt lamellpaket, men det är sannolikt att bilen även kommer att erbjudas med enbart framhjulsdrift efter hand. Med på Haldex ”smörgåsbord” av möjligheter finns även generation fyra, som ger kan bygga in en elektronisk diffbroms i paketet. Men det är osannolikt att Volvo lägger pengar på sådant, när bilen ”bara” är byggd för asfaltvägar.
Däremot lär vi se den nya diffbromsen – som faktiskt inte enbart är ”rolig” utan gör bilen mera stabil vid svängande sladdning – på andra Volvo-modeller. Våra uppgiftslämnare berättar att Haldex-diffen är så effektiv att den nästan helt maskerar dåliga egenskaper i chassisättningen, ingenjörerna är därför tvungna att koppla ur systemet för att inte lura sig själva vid utvecklingen av bilen vägegenskaper.
![]() |
|
Mycket tuffare, nästan helt väsenskild från Volvos övriga modeller. Det syns att Volvo slagit in på en ny linje, designmässigt. KLICKA FÖR STÖRRE
|









