Tyska ADAC har testat 22 bilbarnstolar, från baby till 12 år. Flera bra stolar finns att välja på i alla viktklasser, men också några som man bör undvika som förälder.
Inte mindre än 22 bilbarnstolar testades och nästan alla av de här kan vi även hitta på den svenska marknaden. Klicka på bilden för en större betygsruta. Märk att lägre betygspoäng = bättre.
När tyska bilistorganisationen ADAC testade bilbarnstolar tillsammans med konsumentorganisationen Stiftung Warentest, tog man ett rejält grepp om marknaden och samlade ihop 22 stolar. Nästan alla av dessa bilbarnstolar går att hitta på svenska marknaden, varför testet är intressant för de familjer som ska välja stol till sitt barn.
I varje viktklass finns det minst en stol med betyget "Bra", men ingen av de 22 fick betyget "Mycket bra".
Vid godkännandet av bilbarnstolar i Europa tas ingen hänsyn till sidokrock. Med erfarenhet av sina tester kräver ADAC därför att ett sådan testmoment snarast införs. ADAC testar stolarna i en frontkrock vid 64 km/h och en sidokrock i 50 km/h.
Av samtliga testade stolar fick 14 stycken betyget "Bra" (gut), fem betygsattes med "Ganska bra" (befriedigend) och tre kallades "Godkänd" (ausreichend).
Stolarna med den högsta poängen och betyget "Bra" är Maxi Cosy Pebble+Family Fix i klassen upp till 13 kg, och Kiddy Energy Pro i klassen upp till 18 kg. Dessa två är enkla att montera och fick i momentet "hantering" till och med delbetyget "Mycket bra".
Tre avvikare som bara når betyget "Godkänd" är Casualplay PrimaFix (upp till 10 kg), Safety 1st Tri Safe+ (9-36 kg) samt Chicco Key 2-3 Ultrafix (15-36 kg).
Både Casualplay PrimaFix och Chicco Key 2-3 klarar sig dåligt i det sidokrockprov som ADAC genomför som komplement till den obligatoriska frontkrocken. Testdockans huvud kastades i båda fallen utanför stolens sidostöd och slog i bildörren, vilket innebär en klar skaderisk för barnet.
Dessutom finns det för Casualplay-stolen en risk för felaktig montering, eftersom stolen måste vinklas olika mycket beroende på barnets vikt. Också en extra förankringsrem för stolens överdel komplicerar monteringen.
Inte ens den säkraste barnstol gör någon nytta om den är fel monterad. Därför ger ADAC momentet "montering" lika stor vikt som "säkerhet" i den totala betygsättningen.
Också stolen Safety 1st Tri Safe+ för barn mellan ett och tolv år når bara betyget "Godkänd". Här är överdelen för trång för större barn, och om man därför tar bort insatsen i axelhöjd, försvinner stolens hela skydd vid en sidokrock.
Vid det officiella godkännandet av bilbarnstolar i Europa tas hittills ingen hänsyn till skyddseffekten vid en sidokrock. Därför kräver ADAC att ett sådan testmoment snarast införs vid i det officiella provet.
Skälet till det kravet är att ADAC konstaterat att det inte hjälper att bilen har sidokrockkuddar eller krockgardiner i taket – i de allra flesta fall täcker inte dessa det område där barnets huvud hamnar om barnstolen missar sin skyddsuppgift.
ADAC testar barnstolarna monterade framåtvända i bilens baksäte. För den som har skoltyskan i någorlunda behåll går hela testet att läsa på ADAC:s hemsida, klicka på den här länken för att hoppa dit i ett nytt fönster.