Jakten på ett nytt hållbart bränsle till Formel 1 inför 2026 väcker stor oro bland teamen. Enligt The Race kan priset per liter stiga till över 300 dollar – motsvarande cirka 3 240 kronor.
Det är nästan tio gånger mer än dagens nivå på omkring 30 dollar (ca 325 kr). En av teamcheferna i F1-depån, som dock inte namnges i artikeln från The Race, kallar utvecklingen ”löjlig”.
Bränsleutvecklingen sker parallellt med 2026 års nya motorreglemente, där alla bilar ska köras på 100 procent hållbart bränsle. Men tekniken är fortfarande dyr – och det får teamen betala för.

Läs också: FIA öppnar för V10-motorer i Formel 1 – 2026-reglerna kan ändras
Kostnaderna täcks inte av budgettaket
Redan nu ligger utvecklingskostnaden för det nya bränslet på cirka 1 800–2 400 kronor per liter. Men flera i paddocken befarar att slutpriset spräcker 3 000-kronorsvallen innan säsongsstart.
Med tanke på bilarnas förbrukning och distans under en racehelg, kan det innebära upp till 1,1 miljon kronor i bränslekostnader per helg och team. På en säsong med 24 lopp blir det över 26 miljoner kronor.
Extra tufft blir det för de team som saknar officiell bränslepartner och tvingas köpa bränslet till fullpris.
En liten tröst är att bränsle numera inte räknas inom budgettaket, enligt F1:s finansiella regelverk:
”The cost of FIA homologated fuel… shall be excluded from the Financial Regulations.”
Men även utanför taket skakar ökningen om hela ekosystemet – och flera stall kräver nu förändringar.
FIA öppnar för billigare lösningar från 2027
FIA har bekräftat att man diskuterar alternativa lösningar tillsammans med teamen. Ett av förslagen är att vissa delar av bränslet görs gemensamma, med utrymme för begränsad teknisk utveckling.
Nikolas Tombazis, FIA:s tekniska chef för formelbilsracing, säger att kostnadsnivån är väntad i början av en ny teknikcykel:
– All ny teknik är dyr i början, men priserna sjunker alltid med tiden. Det vi lär oss i F1 kan bana väg för framtidens bränslen, även för vardagsbilar, säger han till The Race.

F1-stallens bränslepartners 2025
| Team | Bränslepartner |
|---|---|
| Red Bull Racing | ExxonMobil (Mobil 1, Esso) |
| Ferrari | Shell |
| Mercedes-AMG | Petronas |
| McLaren | Gulf |
| Aston Martin | Aramco |
| Alpine | ENI (ny 2025) |
| Visa Cash App RB | ExxonMobil (ny 2025) |
| Stake F1 Kick | Zero Petroleum, Sunoco |
| Haas | – (ej officiellt bekräftad) |
| Williams | Gulf |
| Audi (2026) | BP/Castrol (bekräftad partner) |
Källa: Spomotion Analytics Partnership Report Formula 1 2025