Hoppa till innehåll

F1-bränslet kan kosta över 3 000kr/liter nästa år

Utvecklingen av F1:s hållbara bränsle driver upp priserna – närmar sig en tiodubbling av dagens nivå.

Jakten på ett nytt hållbart bränsle till Formel 1 inför 2026 väcker stor oro bland teamen. Enligt The Race kan priset per liter stiga till över 300 dollar – motsvarande cirka 3 240 kronor.

Det är nästan tio gånger mer än dagens nivå på omkring 30 dollar (ca 325 kr). En av teamcheferna i F1-depån, som dock inte namnges i artikeln från The Race, kallar utvecklingen ”löjlig”.

Bränsleutvecklingen sker parallellt med 2026 års nya motorreglemente, där alla bilar ska köras på 100 procent hållbart bränsle. Men tekniken är fortfarande dyr – och det får teamen betala för.

Formel 1-bil från Aston Martin med Aramco-logga synlig, körandes under ett lopp.
Kraftfullt partnerskap: Aston Martin kör med Aramcos bränsle – en av de aktörer som påverkas av prisutvecklingen. Foto: NurPhoto / Getty Images

Kostnaderna täcks inte av budgettaket

Redan nu ligger utvecklingskostnaden för det nya bränslet på cirka 1 800–2 400 kronor per liter. Men flera i paddocken befarar att slutpriset spräcker 3 000-kronorsvallen innan säsongsstart.

Med tanke på bilarnas förbrukning och distans under en racehelg, kan det innebära upp till 1,1 miljon kronor i bränslekostnader per helg och team. På en säsong med 24 lopp blir det över 26 miljoner kronor.

Extra tufft blir det för de team som saknar officiell bränslepartner och tvingas köpa bränslet till fullpris.

En liten tröst är att bränsle numera inte räknas inom budgettaket, enligt F1:s finansiella regelverk:

The cost of FIA homologated fuel… shall be excluded from the Financial Regulations.”

Men även utanför taket skakar ökningen om hela ekosystemet – och flera stall kräver nu förändringar.

FIA öppnar för billigare lösningar från 2027

FIA har bekräftat att man diskuterar alternativa lösningar tillsammans med teamen. Ett av förslagen är att vissa delar av bränslet görs gemensamma, med utrymme för begränsad teknisk utveckling.

Nikolas Tombazis, FIA:s tekniska chef för formelbilsracing, säger att kostnadsnivån är väntad i början av en ny teknikcykel:

– All ny teknik är dyr i början, men priserna sjunker alltid med tiden. Det vi lär oss i F1 kan bana väg för framtidens bränslen, även för vardagsbilar, säger han till The Race.

Nikolas Tombazis i FIA-kläder under en presskonferens i Formel 1-miljö.
FIA:s tekniske direktör Nikolas Tombazis lovar att kostnaderna för hållbart bränsle ska minska över tid. Foto: James Sutton / Getty Images

F1-stallens bränslepartners 2025

TeamBränslepartner
Red Bull RacingExxonMobil (Mobil 1, Esso)
FerrariShell
Mercedes-AMGPetronas
McLarenGulf
Aston MartinAramco
AlpineENI (ny 2025)
Visa Cash App RBExxonMobil (ny 2025)
Stake F1 KickZero Petroleum, Sunoco
Haas– (ej officiellt bekräftad)
WilliamsGulf
Audi (2026)BP/Castrol (bekräftad partner)

Källa: Spomotion Analytics Partnership Report Formula 1 2025

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: NurPhoto / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.