
Tesla har lanserat Model S P100D och Model X P100D, och som siffrorna antyder har modellerna ett nytt batteripaket på 100 kWh. Det ger längre räckvidd, men också ännu snabbare acceleration.
Båda varianterna har fyrhjulsdrift och Ludicrous-läget som standard vilket gör dem imponerande snabba. Enligt Tesla var det en stor teknisk utmaning att gå från 90 till 100 kWh: Elon Musk påstår att det var lika invecklat som en 50-procentig ökning i batterikapaciteten.
Än så länge finns inga accelerationssiffror för 0–100 km/h, men Tesla har släppt siffrorna för 0–60 mph, alltså 0–96 km/h. Model S P100D fixar den sprinten på 2,5 sekunder medan Model X behöver 2,9 sekunder.
När Teslas Ludicrous-läge har satts på prov i olika accelerationstester har det visat sig att bilarna inte alltid kan leverera samma snabba acceleration gång på gång. Systemet måste kylas ned för att kunna leverera fullt igen. Men 2,5 sekunder är ändå en riktigt imponerande siffra för en familjebil.
Här är tio riktigt snabba bilar som ändå inte lyckas vara snabbare än Teslas P100D-modeller till 96 km/h.

Audi R8 V10 Plus: 3,2 sekunder

Porsche 911 Turbo S med Sport Chrono-paket: 2,8 sekunder

Chevrolet Corvette Z06 med Z07 Performance Pack och automatlåda: 2,95 sekunder

McLaren 650S Coupé: 2,9 sekunder

BAC Mono: 2,8 sekunder

Caterham 620R: 2,79 sekunder

Porsche 911 GT3 RS: 3,1 sekunder