Det är inte enbart framgångar för Toyota längre och efter rapporter om minskad försäljning både i Europa, USA samt på den totala världsmarknaden måste man nu ta till åtgärder. Drabbas gör i första hand 800 japanska arbetare.
Tundra är en pickup som på mycket kort tid gått från ovärderlig till svårsåld. Nu finns efterfrågan på bensinsnåla bilar istället.
På en bilfabrik i sydvästra Japan gissar vi att stämningen just nu inte är särskilt hög. I juni fick 350 kontraktsarbetare lämna fabriken och i söndags var det dags för ytterligare 450 stycken. Fabriken de arbetade på tillverkar Lexus RX samt den bland annat i USA sålda Toyota Highlander som i auto motor & sport nr 16/08 testades i hybridversion.
En tröst kan dock vara att en talesman för fabriken sa till The Wall Street Journal att 500 av dem som nedskärningen drabbat kommer att återanställas, något som dock dröjer till hösten eller längre.
På ett liknande tidsbegränsat sätt stoppas produktionen av den stora pickupen Tundra och suven Sequoia från denna vecka fram tills november. Under det tre månader långa uppehållet ska de anställda genomgå långsiktig träning, dessa bilar görs för övrigt i USA.
Majoriteten av den japanska fabrikens produktion går också till just USA på export och hur det gått för suv-försäljningen där den senaste tiden är välkänt. Kort kan sägas att den störtdykt till följd av de höga bränslepriserna. Den sjunkande försäljningen i Nordamerika anges mycket riktigt också som huvudanledningen till de senaste åtgärderna.
För bara en vecka sedan meddelade man att det ursprungliga försäljningsmålet för detta år sänkts ännu mer. Med den nya siffran på 9,5 miljoner bilar innebär det att man nu har sänkt målen för Toyota-gruppens försäljning med 350.000 bilar.
För Toyota själva rapporterar Automotive News att produktionen väntas hamna på 8,43 miljoner fordon vilket är en minskning på 1 procent jämfört med förra året. Då ska man veta att det är första gången på sju år som den siffran sjunker.