Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, eller ADAC som vi oftast säger, har gjort sin årliga undersökning ”Kundenbarometer” bland medlemmarna. 20.000 bilägare har deltagit i undersökningen och de har fått svara på frågor om hur nöjda de är med sin bil.
ADAC delar upp svaren i flera olika storleksklasser för att man ska kunna jämföra svaren. Men ADAC gör också en ranking för varumärke, samt en för ”service” – vilket i det senare fallet både innefattar upplevelsen hos bilhandlaren och hur väl utfört service och reparation blev hos verkstaden.
Tittar vi på lista för varumärken är ADAC-medlemmarna fortfarande mest förtjusta i BMW, följda av Audi och Honda. Volvo trillar ner från femte till sjunde plats det här året, jämfört med ADAC Kundenbarometer 2012. Avvikelserna för varumärke är inte så dramatiska, jämfört med fjolåret.

Stora skillnader blir det däremot i kategorin ”service” där de japanska varumärkena står för en fantastisk uppryckning. Honda hamnar etta, följd av Toyota och Mitsubishi. Den tyska ”premiumligan” halkar nedåt i tabellen, tillsammans med Volvo. Men det är fortfarande så att Volvo rankas högt av ADAC:s medlemmar och man ligger snäppet under BMW och strax ovanför Mercedes. Audi har svårt att öka sitt servicebetyg i år, liksom koncernkollegan Volkswagen som fortfarande placerar sig lågt ner i tabellen.
Tittar man däremot på de olika storleksklasserna ligger till exempel Audi A6 högst i ”övre mellanklassen”, följd av BMW 5-serien, Skoda Superb och Mercedes E-klass. I klassen under, det som ADAC döpt till ”mellanklass” är det Audi A5 som får högst betyg, följd av BMW 3-serien och Audi A4.
Bland suvmodellerna hamnar Volvo XC60 på sjätte plats (BMW X3 får bäst bestyg) men i övriga storleksklasser är det inte någon Volvomodell som utmärker sig. Detaljerad information går att få genom att gå in på ADAC Kundenbarometer 2013 (klicka på länken) och navigera mellan de olika kategorierna.
Källa: ADAC Kundenbarometer 2013
