Det stormar kring Alfa Romeo. Trots 20 procents global tillväxt under första halvåret 2025 har försäljningen stannat vid blygsamma 33 020 bilar.
Nu rapporterar Bloomberg och flera andra medier att Stellantis överväger en försäljning av märket – och att kinesiska aktörer pekas ut som tänkbara köpare.
Stellantis bekräftade den 23 september att produktionen av Alfa Romeo Tonale och Fiat Panda i Pomigliano stoppas från den 29 september. Motiveringen är en svag efterfrågan på suv-modellen Tonale. Även i Frankrike pausas produktionen temporärt.
Utvecklingen är ett bakslag efter den starka starten på året, där Alfa växte mest i länder som Frankrike (+51 %), Storbritannien (+50 %), Italien (+35 %) och Nederländerna (+200 %). Största marknaden är fortsatt Italien, där 16 838 bilar såldes första halvåret.
Läs också: PROV: Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4
Rykten om försäljning
Enligt Bloomberg har Stellantis anlitat McKinsey för att analysera framtiden för Alfa Romeo och Maserati. Ferrari, som ofta nämns i sammanhanget via Exor och Agnelli-familjens ägarband, uppges inte vara intresserade. Istället riktas blickarna mot Kina.
Kinesiska tillverkare har länge visat intresse för traditionstyngda europeiska varumärken.
Benelli, Moto Morini, Lotus och Volvo är bara några exempel på hur kinesiskt ägande redan präglat motorvärlden. För Stellantis skulle en försäljning kunna bli ett sätt att renodla portföljen, som rymmer hela 14 märken.
På den svenska marknaden är Alfa Romeos närvaro redan marginell, men varumärket har fortsatt en stark emotionell laddning bland bilentusiaster. Det gäller inte minst klassiska modeller som Giulia och Stelvio, som närmar sig slutet av sin produktionscykel.
Frågan är om ett kinesiskt ägande skulle ge Alfa en chans till nyrenässans – eller om varumärket tappar sitt italienska DNA.
Det nya eldrivna crossovern Alfa Romeo Junior, nära släkt med Fiat 600, Jeep Avenger och Opel Mokka, är tänkt att säkra framtiden. Men med Stellantis djupa samarbete med elbilstillverkaren Leapmotor väcks frågor: kommer europeiska kunder välja en Alfa-märkt Leapmotor framför en kinesisk originalmodell?
Svaret avgör kanske om Alfa Romeo får leva vidare inom Stellantis – eller får ny hemvist i Kina.