– En bil som heter Milano kan inte tillverkas i Polen. Detta är förbjudet enligt italiensk lag, säger Italiens industriminister Adolfo Urso, enligt Automotive News Europe.
Han syftar på en lag som stiftades 2003 riktad mot ”italiensk-klingande” produkter som hävdar att de är italienska.
– Lagen stipulerar att man inte får hävda något som kan vilseleda konsumenter, fortsätter Adolfo Urso, enligt samma källa.
– En bil som heter Milano måste därför tillverkas i Italien. Annars blir man vilseledd vilket inte är tillåtet enligt italiensk lag.

Stellantis vd Carlos Tavares förklarade för pressen under lanseringen av Alfa Romeo Milano under onsdagen, händelsevis i Milano, att en produktion i Polen innebär stora besparingar.
Besparingarna uppges ligga på omkring 10 000 euro på slutpriset till kund – som hamnar under 30 000 euro för hybridversionen, enligt Automotive News Europe.
Alfa Romeo Milano är den första Alfa Romeo-modellen att tillverkas helt utanför Italien. Tillsammans med koncernsyskonen Jeep Avanger och Fiat 600 sker tillverkningen i Stellantis anläggning i Tychy.